sadel till varmblod

Falkenrally

Trådstartare
hej nu undrar jag va ni varmblods ägare använder för sadlar.
när min häst fick sin andra ir terapi så provade vi mina sadlar men dom blev utdömda o nu har jag testat 3 andra 2 av dom passa någolunda men inte perfekt för när man sitter i dom o känner mellan hästen o sadeln fram menar jag då så tar de emot en del. enligt tove så ska man kunna dra handen lätt i genom o jag måste anstränga mig lite..

min häst e då väldigt bred o dom sadlarna jag testat o som jag tyckte passa någolunda så e 17" vid.. ska jag testa med 17.5" eller 18" o vilka märken??

tacksam för svar h en sadel letare

Sv: sadel till varmblod

Jag har ett varmblod och jag köpte en Pinto sadel 17" i paket och så på Börjes. Förra ägaren rekomenderade att den satt perfekt på honom vilket den också gjorde.
Så, jag vet inte riktigt men lycka till.

Jag skulle absolut INTE rekommendera Pinto, inte ens som tillfällig sadel. Tror aldrig jag sett en sådan sadel som varit helt korrekt. Värdelösa bommar, felsydda, sneda, vinda, skum stoppning.... det är bara att söka i forumet så lär du hitta på väldigt många som kan avfärda den sadeln.

Enklaste lösningen är väl helt enkelt att ta ut en sadelprovare.

17" är storleken på sätet, och inte på bomvidden som är mer intressant när du provar in en sadel. Efterssom du är osäker vore det kanske bäst att ta ut en sadelutprovare som kan hjälpa dig, eller åka iväg till en butik som hjälper dig att prova ut en passande sadel. Förutom att bomvidden ska passa måste bommen ha rätt form för att passa ryggen. Jag skulle i första han rekommendera en märkessadel och avråda från billighetssadlarna, finns mycket begagnat om du inte vill lägga pengarna på en ny.

Lycka till!

jaha men då ha jag trott fel då med andra ord..ojoj jag e allmänt förvirrad:smirk:

Det låter som att du behöver hjälp av en sadelutprovare!

Satsa hellre på en begagnad märkessadel. De kostar ofta inte mycket mer än en billigare ny, men du får en sadel som nästan garanterat håller högre kvalité.

japp o finns en som utbildar sig inom sadel området. men men..

o ja hon e ett vbl travare:d

Har en wintec Isabell drsadel och en griffin robert whitaker T6 hoppsadel till min vbl-valck.
Testade dock ett femtontal hoppsadlar på hästen ,innan jag hittade denna som låg perfekt på han.

Lycka till med att hitta ngn !!

Jag har en varmblodskille och jag lät en sadelutprovare testa ut en sadel till honom. Det blev en Crown hoppsadel 17, 31"
Jag betalade 500 för utprovningen och 5000 för sadeln (begagnad sadel i kanon skick) Så det kostar ju en slant men har man råd så är det att rekomendera.

Jag kan också rekommendera sadelutprovare, då kan man prova massor med sadlar samtidigt plus att man får ett till par ögon om kan se hur den passar :p

Viktigt att både form på undersidan (svängd/rak/mittemellan), längd - inte för lång i sitsen men tillräckligt lång för din rumpa, och bomvidd för manken passar. Sen ska ju undersidan vara bekväm för hästen också, alla hästar trivs inte med alla olika typer av stoppningar (kilstoppning tycker jag det verkar vara en del som ogillar).

Som sagt, man kan behöva gå igenom en del... Ibland får man försaka sin egen komfort.

:bump:sadel till varmblod skall vara Väldigt vid i bommen.32ibom vid skall tydligen var stor.Lycka till

Det går inte att generalisera så!:crazy:

Dessutom så beror det på hur tillverkaren mäter och anger storlekarna hur pass vid en "stl 32" är...

Jag har en Star Trekk dressage CC, bomlös, till min varmblodstravare. Har växt ur en Griffin och en Wintec tidigare.

Japp, alla blondiner har fortfarande skostorlek 37 :D

Till trådskaparen: Ta hjälp så att det blir rätt, men för att svara på frågan, jag har en ca 110 grader bred Morris o Nolan flatback, en ST Dressage CC och en ST Espaniola Deluxe till min varmblodstravare.

Har haft en del varmblod. Tycker att pinto och kingston ligger bäst. lycka till med sadel letandet...
:bump:

Gammal tråd...

Oxh kingston och pinto ligger inte bra på något levande, rekommendera inte sådan skit, finns tillräckligt många hästar med ont i ryggen!

Liknande trådar

Utrustning Jag har en två-åring som kommer börja bli inriden mot slutet av året då hon kommer vara runt 2,5 år. Vi har ett fåtal pensionerande...
Svar
8
· Visningar
630
Utrustning Vill börja med att jag håller på att leta efter en sadelutprovare men vill gärna höra och få tips vad som kan passa min häst. Jag letar...
Svar
8
· Visningar
547
Senast: warg
·
Utrustning Japp, då var det dags för det näst svåraste inköpet när det gäller hästar. Sadel. Jag har köpt en ung häst som både ska växa mer och...
Svar
5
· Visningar
420
Senast: Freazer
·
Utrustning Jag står situationen att jag överväger att köpa en egen sadel som jag ska använda på andras hästar då jag inte äger en. Då det givetvis... 2
Svar
21
· Visningar
1 267
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka