Sadel tips!!

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Flipp_86
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 24
  • Visningar Visningar 1 774
F

Flipp_86

nån som har nått tips om dressyr sadel.. har en häst med väääääldigt mycket manke!! o har inte lyckats hitta en sadel som passar.. har haft säkert 10 dressyr sadlar nu!! o har hela tiden fått sy egna paddar för dom paddar som går o köpa får inte upp tillräckligt där bak.. har även funderat på o special beställa en dressyr sadel från Jensen sadlar.. men känner inte att jag vill lägga ut typ 22 000 kr till en sadel till en häst som börjar bli lite äldre.. hjääääääälp!!!

Sv: Sadel tips!!

Flipp_86 skrev:
nån som har nått tips om dressyr sadel.. har en häst med väääääldigt mycket manke!! o har inte lyckats hitta en sadel som passar.. har haft säkert 10 dressyr sadlar nu!! o har hela tiden fått sy egna paddar för dom paddar som går o köpa får inte upp tillräckligt där bak.. har även funderat på o special beställa en dressyr sadel från Jensen sadlar.. men känner inte att jag vill lägga ut typ 22 000 kr till en sadel till en häst som börjar bli lite äldre.. hjääääääälp!!!
Men en sadel med cut back borde väl funka?

varför ska du ha upp den så mycket baktill? Vilka sadlar har du provat?

jjeg skrev:
varför ska du ha upp den så mycket baktill? Vilka sadlar har du provat?
för det blir att jag lutar bakåt, ser ut som sadeln är bakåtsutten.. o vikten fördelar sig inte jämnt på ryggen.. o han får spänningar i ryggen

Flipp_86 skrev:
för det blir att jag lutar bakåt, ser ut som sadeln är bakåtsutten.. o vikten fördelar sig inte jämnt på ryggen.. o han får spänningar i ryggen

det blir så eftersom att sadeln inte passar.....

Ta hjälp av en sadelutprovare.

Flipp_86 skrev:
Sadeln passar inte..inte alls om den ligger så i baklut....Vilka sadlar har du provat??

jjeg skrev:
Sadeln passar inte..inte alls om den ligger så i baklut....Vilka sadlar har du provat??
jo jag vet det,, o det problemet har jag haft med alla sadlar.. har testat. stübben. olika Albion, olika Frank Bains, källquist, M&N,, jo jag ska nog åka iväg med han nästa vecka till en ridsportsbutik som har sadelutprovare där med

Om den ligger i baklut beror det på att sadeln är för smal fram.

Jag har en häst med mkt manke och på honom ligger en FB Capriole alldeles utmärkt.

....är hästen rak i ryggen? Men om den ligger i baklut så är den för trång och/eller tex för takformad fram...men Frank Baines är ju ganska öppen fram ...hmmm
Vad har du nu för sadel? Kanske du bara har för liten bomvidd...

jjeg skrev:
....är hästen rak i ryggen? Men om den ligger i baklut så är den för trång och/eller tex för takformad fram...men Frank Baines är ju ganska öppen fram ...hmmm
Vad har du nu för sadel? Kanske du bara har för liten bomvidd...
ja han e rak i ryggen.. just nu har jag en Albion.. köpte den egentligen till en annan häst vi hade som var bredare än den här över ryggen.. men den va lite för trång för henne så han fick ta den för den låg bättre på han o e den som legat bästa på han

Vore intressant att se hur den sadel du har nu ligger på din häst. Det är lättare att skapa sig en uppfattning genom en bild...har du nån bild? ;)

/Kristin

Vi hade en lektionshäst med enormt mycket manke förut. De enda sadlar han kunde ha var en Passier och ett par av Stubbens dressyrsadlar. Passier är mitt bästa tips.

det är en Albion style.
jag ska se om jag kan fixa ett kort.. min digitalkamera är sönder, men jag kan nog fixa en o låna

hittade inte vart bomvidden stod,, men jag har för mig att det är medium-wide.. o han e rätt smal över ryggen.. fast en bredare kanske skulle ligga bättre iaf??

Flipp_86 skrev:
det är en Albion style.
jag ska se om jag kan fixa ett kort.. min digitalkamera är sönder, men jag kan nog fixa en o låna
Jag har haft en sådan ett par månader till min spikraka häst...men den lättade bak något...Jo fixa bilder...

Liknande trådar

Utrustning Jag har en två-åring som kommer börja bli inriden mot slutet av året då hon kommer vara runt 2,5 år. Vi har ett fåtal pensionerande...
Svar
8
· Visningar
641
Utrustning Vill börja med att jag håller på att leta efter en sadelutprovare men vill gärna höra och få tips vad som kan passa min häst. Jag letar...
Svar
8
· Visningar
552
Senast: warg
·
Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
880
Senast: Lisen82
·
Utrustning Behöver få lite tips på sadel som kan passa en häst med lite manke, bred (ca 110 grader), platt och relativt rak. Har tidigare haft en...
Svar
10
· Visningar
3 079

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Akvarietråden V
  • Diskbråck

Hästrelaterat

Tillbaka