Sv: Sadel tips!!
*hugger knapp*
Jag har ett fullblod med hööööög manke och rak, bred rygg (om man då får tro sadeltillverkarna han ligger bara på ca 95 grader).
Jag har också provat "allt". För mig var lösningen en Passier Grand Gilbert med kilbossor, ändrad i fabriken efter hästens mått (bomvidd 28,5), samt en Griffin R. Whitaker (extrasadel, max 1 g/ vecka) i storlek Vid.
Båda sadlarna ligger närmre manken än vad som anses vara "normalt", men ryggen och manken går fria, lite mer än ett finger när jag sitter i sadeln.
Funderade på en Albion med fullblodsbom, men det fanns bara upp till storlek M förut. Såg dock på deras hemsida nu att det kommit en MW-bom, halleluja!
Har man en häst med mycket manke och samtidigt bred rygg, så är det ett helvet att hitta en sadel. Mitt råd är att skita i hur högt sadeln "skall" ligga över manken, så länge sadeln inte ligger på och trycker så är det okej! Nu verkar det ju som om sadeltillverkarna börjar fatta att en häst nödvändigtvis inte behöver ha en smal bom, bara för att den har hög manke.