Sadel tips!!

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Flipp_86
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 24
  • Visningar Visningar 1 774
Sv: Sadel tips!!

Kieffer är ju redan nämt, sen har ju Albion en sadel som är anpassad för långa och höga mankar som heter Thoroughbred. Om du kunde hitta en sådan begagnad kanske?

Blandrastik skrev:
Kieffer är ju redan nämt, sen har ju Albion en sadel som är anpassad för långa och höga mankar som heter Thoroughbred. Om du kunde hitta en sådan begagnad kanske?
ok, får ta o testa o se med dom här sadlarna.. han har ju en hög o lång manke.. tack för alla tipsen!!:)

Crown Regal dressyr är gjord för hästar med raka ryggar och passar när de har en lång och hög manke. Min häst har kanske ingen extremmanke men den är lång och väl utvecklad och på henne passar sadeln kalas!
De är liksom såpass rymliga framtill att det får plats mycket manke. Mitt fullblod som hade en hög manke hade denna sadel förut. Hon hade även en Kieffer hopp med cutback.

4120274.jpg

Hejsan!

Jag har exakt samma problem med min häst. Antingen ligger sadeln på manken eller så hamnar den i bakvikt (då antar jag att sadeln är för trång).

Den enda sadel jag har provat som legat bra är en Kieffersadel. Dock har jag fortf inte hittat någon Kieffer som passat min rumpa. Tyvärr!

Lycka till! och tjoa gärna till om du hittar nån sadel som passar. Kan ju vara idé för mig att prova samma kanske :)

*hugger knapp*

Jag har ett fullblod med hööööög manke och rak, bred rygg (om man då får tro sadeltillverkarna han ligger bara på ca 95 grader).

Jag har också provat "allt". För mig var lösningen en Passier Grand Gilbert med kilbossor, ändrad i fabriken efter hästens mått (bomvidd 28,5), samt en Griffin R. Whitaker (extrasadel, max 1 g/ vecka) i storlek Vid.
Båda sadlarna ligger närmre manken än vad som anses vara "normalt", men ryggen och manken går fria, lite mer än ett finger när jag sitter i sadeln.

Funderade på en Albion med fullblodsbom, men det fanns bara upp till storlek M förut. Såg dock på deras hemsida nu att det kommit en MW-bom, halleluja! :bow:

Har man en häst med mycket manke och samtidigt bred rygg, så är det ett helvet att hitta en sadel. Mitt råd är att skita i hur högt sadeln "skall" ligga över manken, så länge sadeln inte ligger på och trycker så är det okej! Nu verkar det ju som om sadeltillverkarna börjar fatta att en häst nödvändigtvis inte behöver ha en smal bom, bara för att den har hög manke.

Liknande trådar

Utrustning Jag har en två-åring som kommer börja bli inriden mot slutet av året då hon kommer vara runt 2,5 år. Vi har ett fåtal pensionerande...
Svar
8
· Visningar
641
Utrustning Vill börja med att jag håller på att leta efter en sadelutprovare men vill gärna höra och få tips vad som kan passa min häst. Jag letar...
Svar
8
· Visningar
552
Senast: warg
·
Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
880
Senast: Lisen82
·
Utrustning Behöver få lite tips på sadel som kan passa en häst med lite manke, bred (ca 110 grader), platt och relativt rak. Har tidigare haft en...
Svar
10
· Visningar
3 079

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Akvarietråden V
  • Diskbråck

Hästrelaterat

Tillbaka