nej, jag missförstår dig inte :)

kände igen mig i det du sa. och ville bara förtydliga att man kan bredda bladsadlar

sedan vet jag att du är inne på bomlöst, är själv sugen på en om min sadel blir för liten igen :p
 
Njea.. vet inte om ett sånt schabrak passar. Hästen har (super)kort rygg och så..
http://w1.858.telia.com/~u85811930/Hastbilder/Mourven/Frankrike/garden/gosar.jpg (han är 1.40-1.42 cm i mkh, jag 169)
Där står han ju visserligen lite högre med bakbenen så han ser ut att ha mer svank och lite kortare rygg än vad han nog egentligen har.. Man ser ju iaf att en bomsadel aldrig skulle få plats :smirk: Jag är lite osäker på om en bomlös (typ torsion) är tillräcklgit kort. Visserligen låser den ju inte rörelserna på samma sätt som en bomsadel, men den kan ju ändå störa och ge skav om den ligger över bogblad och upp på höften...

Vill hellre måttsy så att jag kan anpassa efter hur just han ser ut.

Billigare blir det nog inte med grandeur. Ett Grandeurschabrak kostar runt en tusenlapp och sen ska man också ha inlägg osv osv... :smirk:
 
:love: :love: :love:
gud vilken söting! Vad ÄR det för något??? :love:
Jag vet en sadel som är lik Torsion, kallas Barefoot, och den finns i en barnstorlek för barn upp till 12 år... så om man inte har så stor rumpa... :o
Men jag håller med om att Torsionmodellen på bomlösa sadlar ser lite lång ut på en kort häst... Har en islänning med superkort rygg, och det ser liiite stort ut.. Visserligen tror jag inte att den kan skada hästen.. men det finns andra bomlösa som ser ut som vanliga bomsadlar, och de är jättekorta!

Grandeurschabraken kommer iofs med ett gummiinlägg.. så det är ju inte säkert att man behöver köpa extra inlägg... Men är man så händig så man kan knåpa ihop ett själv så.. (är dödsfiende med symaskinen) :o
 
Hempfling säger väl egentligen ingenting alls om hur sadlarna är mot hästen. Han menar att de är katastrofala för ryttaren att rida i, eftersom man får en felaktig sits. Där är jag böjd att hålla med, eftersom man måste försöka hålla balansen på den lilla yta som utgörs av sittbenen, istället för att utnyttja den naturliga balans och större yta man får om man sitter på innalåren, som man gör i en bomlös. Bladsadel har jag inte testat, inte heller de sadeltyper Hempfling rekommenderar.

Sedan finns det ju sadelmänniskor, tex Kicki Näslund, som anser att engelska sadlar är katastrofala för hästen, men det är en annan historia.
 
JAAA!! En till som sitter på innanlåren! :bump:
Jag trodde det var bara jag... tyckte att det var värsta upptäckten :o eftersom man ju inte behöver oroa sig för vassa sittben i hästens rygg! Visst sitter man som en helt annan människa?? :love:
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
10 538
Utrustning Nu har jag förhoppningsvis lagt upp en bra plan för hur jag ska få köpt en ny dressyrsadel. Efter jul ska jag ta ut en sadelprovare som...
Svar
7
· Visningar
1 999
Senast: MiniLi
·
Utrustning Är på jakt efter ny dressyrsadel och har efter mycket provande kommit fram till att min häst tyvärr behöver en ganska speciell sadel...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
14 079
Senast: super
·
Utrustning Finns det? Har en irish cob som jag mest lufsar i skogen med, men då vi ibland går till ridhuset, eller tränar lite dressyr i skogen så...
Svar
7
· Visningar
2 299
Senast: Fibusen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp