bettysmatte

Trådstartare
Om en sadel INTE ligger an med samma tryck längs med framtill, är den då för trång? Jag har provat min dressyrsadel på min nya häst och sadeln "släpper", och ligger an med mindre tryck, efter ca 1,5 dm när man stryker med handen neråt. Logiska tankar säger att det är så, men jag vill bara kolla med er också :D !

Vilka sadlar passar oftast bäst på haflingerhästar? Hon är bara 3 år och precis "insutten". Finns det någon sadel som kan tänkas passa ett längre tag, även om hon säkerligen musklar om sig rättså rejält när jag börjar rida mer om några månader?

Sv: Sadel

bettysmatte skrev:
Om en sadel INTE ligger an med samma tryck längs med framtill, är den då för trång? Jag har provat min dressyrsadel på min nya häst och sadeln "släpper", och ligger an med mindre tryck, efter ca 1,5 dm när man stryker med handen neråt. Logiska tankar säger att det är så, men jag vill bara kolla med er också :D !

Vilka sadlar passar oftast bäst på haflingerhästar? Hon är bara 3 år och precis "insutten". Finns det någon sadel som kan tänkas passa ett längre tag, även om hon säkerligen musklar om sig rättså rejält när jag börjar rida mer om några månader?

Haflinger bukar vara ganska lika i rygglinjen, den som låg bäst på min var en Albion legend, bomvidden har jag för mig var en MW.

Du skulle inte kunna tänka dig en bomlös?
Där kan hästens muskler obehindrat växa och du behöver inte vara orolig för att sadeln växs ur.

du menar alltså i framkant, bommen ligger inte ända från första anläggningspunkt tills det att sadeln slutar nere vid sadelgjorden, bommen är bara 8-10 cm.. så att den släpper nerdanför är normalt.. menar du däremot längs ryggen där bossan ligger så lägg på ett nytt ljust schabrak och rid, blir det jämnskitigt över hela ligger sadeln an hela vägen, blir det bara skitigt i fram och i bak så är sadeln för rak..

Ja, jag menar i framkant. Men jag har fått för mig (läst någonstans?) att det ska vara ett jämnt tryck hela vägen när man drar med handen under kanten.

den nedre delen finns det ingen bom i, ta tag i sadeln och böj så känner du vart det är bom nånstans och vart den slutar.. det finns bra bilder i denna tråd om sadeldestruktion:
http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=650246

så det är viktigt att sadeln ligger perfekt där bommen finns, resten är mjukt och formar sig efter hästen automatiskt.. :)

Ynthe skrev:
Du skulle inte kunna tänka dig en bomlös?
Där kan hästens muskler obehindrat växa och du behöver inte vara orolig för att sadeln växs ur.

Jodå, det skulle jag kunna tänka mig. Det är bara det att jag känner mig lite osäker på de bomlösa sadlarna. Det finns ju rättså många varianter nu och jag har ingen aning om vilken man skulle välja...

Sadeln ska ligga an med ett jämt tryck, både under bossan och längs en del av panelerna (det som går längs med hästens bog). Ca 15-20 cm från framvalvet slutar ortspetsarna, men hos många märken finns det hårt material i panelerna (hos de dyrare är detta mer ovanligt, finns t.ex. inte på County) och då spelar det roll hur den ligger an mot hästen. Men om det inte är något hårt material där så kommer det kännas som att det inte är något vidare tryck.

Diabolical_Kitten skrev:
Sadeln ska ligga an med ett jämt tryck, både under bossan och längs en del av panelerna (det som går längs med hästens bog). Ca 15-20 cm från framvalvet slutar ortspetsarna, men hos många märken finns det hårt material i panelerna (hos de dyrare är detta mer ovanligt, finns t.ex. inte på County) och då spelar det roll hur den ligger an mot hästen. Men om det inte är något hårt material där så kommer det kännas som att det inte är något vidare tryck.

Okej :idea: !

Liknande trådar

Utrustning Min kära dam, en 7-årig PRE-korsning på ca 160 cm, är på träningsläger. Hon har verkligen börjat bli fin men då dyker dilemmat upp att...
Svar
6
· Visningar
1 084
Senast: Barret
·
Utrustning Okej… Utprovad sadel. Verkar ligga balanserat och vippar inte, i stallgången. Vid rörelse (vid hand) så rör sig sadeln mycket bak, i...
Svar
11
· Visningar
1 972
Senast: caballus
·
Utrustning Har ett evigt bekymmer med mitt bäcken. Hästen är rätt normal i ryggen och kan ha det mesta som kommer i modell som tar lite manke och...
Svar
15
· Visningar
2 301
Senast: Mogge
·
Utrustning Går i drömtankarna om att spara ihop till en riktigt trevlig dressyrsadel nästa år (eller kanske mer realistiskt, om några år :p). Har...
Svar
14
· Visningar
1 915

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattmat i mousse-form
  • Hönstråden II
  • Diskbråck

Hästrelaterat

Tillbaka