• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Stodbergaren
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 1
  • Visningar Visningar 538
S

Stodbergaren

Hej. Vi har en sadel hemma som vi haft lite drygt 1,5 år. Den har under den tiden Bara legat på normal byggda varmblod. Men bomvidden är Vid, så jag bestämde mig för att prova den på "mitt" kallblod. Och den låg jätte bra på henne. Betyder de då att den ligger "dåligt" på varmbloden?
Och tror ni att en helt ny sån sadel skulle ligga lika bra, eller är det för att den är använd så mycket som den ligger bra på henne?

Hon är inte så jätte bred över ryggen, men har ganska mycket manke. Och så är hon ganska tjock, så hon är väldigt rund precis nedanför ryggen satt säga.. Varmbloden är alla väldigt normalbyggda, några av dom är något tunnare. Men den liggar iaf bra på dom.

Sv: Sadel

Om sadeln ligger bra på båda hästarna så ska man ju inte klaga precis, hehe. :smirk:

Men det är nog så att en ny sadel inte ligger precis lika bra som de använda, stoppningen i en "gammal" sadel är ju inriden så att säga och har blivit lite mer kompakt (om den inte är omstoppad alltså), även lädret har blivit inridet och mer följsamt.
Nu menar jag inte att en ny sadel ligger dåligt för det, utan det är ju från häst till häst...

Hej. Vi har en sadel hemma som vi haft lite drygt 1,5 år. Den har under den tiden Bara legat på normal byggda varmblod. Men bomvidden är Vid, så jag bestämde mig för att prova den på "mitt" kallblod. Och den låg jätte bra på henne. Betyder de då att den ligger "dåligt" på varmbloden?
Och tror ni att en helt ny sån sadel skulle ligga lika bra, eller är det för att den är använd så mycket som den ligger bra på henne?

Hon är inte så jätte bred över ryggen, men har ganska mycket manke. Och så är hon ganska tjock, så hon är väldigt rund precis nedanför ryggen satt säga.. Varmbloden är alla väldigt normalbyggda, några av dom är något tunnare. Men den liggar iaf bra på dom.

Liknande trådar

Utrustning Jag står situationen att jag överväger att köpa en egen sadel som jag ska använda på andras hästar då jag inte äger en. Då det givetvis... 2
Svar
21
· Visningar
1 239
Senast: MiniLi
·
Utrustning Ni med breda hästar som samtidigt inte har en rak rygg. Vad har ni för sadel till era hästar? Använder idag en wintec med uttöjt järn...
Svar
9
· Visningar
663
Senast: skiesabove
·
R
Utrustning Jag har börjat titta på barbackapaddar och bomlösa sadlar, men det är inget jag har någon erfarenhet av själv. På "min tid" var en... 2
Svar
29
· Visningar
2 251
Senast: iNHALE
·
Utrustning Jag måste seriöst ta tag i det här med att hitta en dressyrsadel till min unghäst och jag är lite lost, är oändligt tacksam för tips i...
Svar
4
· Visningar
974
Senast: Esmeralda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hönstråden II
  • Diskbråck
  • Gps-halsband