Sadelbedrägeri

Angel

Trådstartare
Har en annons ute om att "sadelmärke X i modell X sökes" och har fått svar från någon som påstår sig ha en sådan till salu. Lät seriöst men tyckte att en av bilderna jag fick såg lite "skum" ut (inte samma sadel på båda bilderna). Hittar dock efter ett tag alla bilderna människan skickat på googles bilder från olika engelska sadelsidor. :mad:
Min första reaktion var att svara idioten att ska man försöka lura folk på pengar så kanske det inte är det smartaste att googla fram bilder.

Men är det bedrägeriförsök som bör polisanmälas (och jag därmed faktiskt bör försöka luska ut vem människan är) eller är det något dåligt fjortispåhitt?
Har alltså inte svarat på mailet än..

Sv: Sadelbedrägeri

Men oj ,
Har folk ingen skam i kroppen....

Jag hade nog luskat lite till ,vore väl bra om en sådan oseriös "aktör" kunde få sig en näsbränna och försvinna från marknaden.

Var med om något liknande, men gällande en häst. Svarade på en annons ang en häst med mycket tecken, höga strumpor, bred bläs osv. Fick bilder på vad jag ansåg var olika hästar, påpekade detta för säljaren som menade att hästens tecken hade "bleknat bort lite" med åren och blivit mindre, vilket var hennes förklaring på att hästarna på de "äldre" bilderna var betydligt större.

Googlade och hittade 3 av 4 bilder jag fått av säljaren. Hästarna på bilderna hade alla olika namn och förekom i diverse nät-tidningar (seriösa sådana).

Tyvärr tror jag inte det är så lätt att bli av med lurendrejare.. När man avslöjat dem använder de sig bara av ett annat namn och fortsätter.

Fast om människan vill ha pengar så måste jag ju få ett kontonummer och då går det i alla fall att polisanmäla även om det inte är något man kan spåra upp själv. Tänkte mest om det var värt besväret eller om man ska nöja sig med att be människan dra åt hel*ete:cool:

Det gör dom säkert inte så länge dom inte får in väldigt många anmälningar mot samma människa, men känns av någon anledning inte tillräckligt att bara bli arg.
Har nu i alla fall fått veta att sadeln finns "i annan del av landet än där jag bor" dock så ska jag just dit i morgon så kanske ska erbjuda mig att komma och hämta upp den och se vad undanflykterna blir:devil:

Anmäl om du orkar. Fast inget händer denna gång är det ju bra ifall att personen försöker det fler gånger och andra anmäler.

Tänk på en sak: om det framkommer i annonsen vem du är, kanske ditt namn i mail-adressen. Då vet han vem du är, men du vet inte vem han är. Om möjligt så dölj din identitet.

Kruxet är att inget brott har begåtts ännu, så därför är det inte åtalbart. Sedan finns det gott om folk som använder sig av bilder på nätet för att belysa/sälja sin produkt fast de flesta brukar väl skriva att deras ser likadan ut eller liknade.

Det är ingen idé att polisanmäla (även om säljaren hade gjort något brottsligt ligger det knappast på polisens prioriteringslista). Du kan ju däremot svara att du har upptäckt att det är fake, men annars tycker jag inte du ska lägga ner mer tid på det.

Liknande trådar

B
Hästmänniskan Ponera följande scenario: Du lämnar ut en häst på foder med påskrivet standardavtal. Det är en prova på innan köp affär där hästen ska... 11 12 13
Svar
243
· Visningar
40 319
Senast: moholmarabs
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka