sadelbild tråd!!!!

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare jezzie-
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 43
  • Visningar Visningar 4 101
Sv: sadelbild tråd!!!!

Morris & Nolan är sköna sadlar! Var inne på att köpa en förut. Tyvärr är knästöden för långt upp på orginalen (jag vet att man kan ändra, men det kändes onödigt eftersom jag hittade en sadel som låg perfa på hästen och som jag sa bra i ;) ). Mina knän fick inga stöd alls, de är väl gjorda för folk som har lite kortare ben antar jag. :p

MoQ skrev:
Vill återigen varna för Globus ,då kompisar till mig haft 3 nya eller nästan nya sadlar som varit sneda.Även dåliga i lädret.
Sadelmakaren ville inte ens försöka stoppa om,då det inte skulle gå att sy ihop snyggt utan att lädret sprack!

Det hade jag alldrig hört förut. Har bara hört positivt om Globus Clic. Var det en clic din kompis hade då? Men tack en då! Bra att veta iaf, med ngn som har haft erfarenheter utav dom.
Min mamma pratade med sadelmakaren på strömsholmholm i somras, och frågade då om just globus clic. Då svarade han:att det är en mkt bra sadel till ett mkt bra pris. Mkt mer för pengarna än om du skulle köpa t ex en KenTaur Medea (har funderat på en sån mé, så därför frågade vi om just den sadeln). O att den var lätt att stoppa om, osv . Inge krångel för ngn sadelmakare sa han.

Men alla har olika erfarenheter, och jag har ju bara hört bra, o inte sett annat. Men jag är jätte glad att du skrev och talade om. Jag ville ju som sagt veta om allas slags erfarenheter!
Tack!

Vad har du för en sadel då?:banana:

Diabolical_Kitten skrev:
Och jag vill återigen påpeka att jag trivdes mycket bra med min Globus. :smirk:

Hur länge har di haft den?
Hur mkt/ofta användes den?
Läderkvalitet?
Stoppningen?Hur var den efter ett tag?
Mkt liggyta?
Bra stöd för benen? (jag är lång, så vissa sadlar med mkt benstöd, kan ibland se ut som om jag har satt mig i en ponnysadel,lr liknande. Jag är inte görlång. 1.73, men det är mest ben på min kropp)

Tack för ditt inlägg:bump:

Solvira skrev:
Morris & Nolan är sköna sadlar! Var inne på att köpa en förut. Tyvärr är knästöden för långt upp på orginalen (jag vet att man kan ändra, men det kändes onödigt eftersom jag hittade en sadel som låg perfa på hästen och som jag sa bra i ;) ). Mina knän fick inga stöd alls, de är väl gjorda för folk som har lite kortare ben antar jag. :p

Har kikat ganska mkt på morris & nolan. Du säger att du inte fick stöd för dina knän? Hur lång är du? Jag är 1.73. Ganska mycket ben på mig.....
Får nog ta o se till o provsitta en sådan, innan jag funderar ännu mera på en sådan. Men de verkar himla goá, o bra.

Undrar om det finns med extra långa kåpor? O hamnar då knästödet på "rätt" plats???
Är det ngn som vet???

Totola skrev:
Ville bara inflika att jag tycker det är lite både och det där med stora benstöd och ett djupt säte som "sätter en på plats" så att säga.

Jättebra sätt att fuska på tävlingar exempelvis för att man inte ska behöva tänka så mycket på sitsen som på programmet, men sist jag red i en dressyrsadel med djupt säte (och innan hade ridit i mindre djupa sadlar eller barbacka) så upptäckte jag hur svårt man kan ha att anspassa sin tyngdpunkt efter hästen!
När man t ex är van att rida barbacka i taskig terräng så lär man sej snabbt att anpassa sin tyngd för att störa hästen så lite som möjligt, att använda sin sits till att sakta ner eller öka på tempot osv.
Kände mej då helt plötsligt superlåst i den djupa dressyrsadeln och ville nästan ställa mej i fältsits för att kunna ändra min tyngdpunkt och sätesinverkan.. :eek:

Jag förstår vad du menar. Jag har ridit i liknande sadlar som du beskrev, och Känner mig helt låst. Min häst är "storgångare", så jag letar efter en sadel som har ganska stora benstöd, och lagom djupt säte, så att det finns lite plats att röra sig på.
Jag har ganska så länga ben, så därför vill jag ha knästöd. Mina underskänklar flackar ibland, då jag inte kommer ner i sadeln. Just nu har jag en sadel som i och för sig, jag trivs med, men den passar inte hästen, klämmer inte lr så, men den är inte bra på honom alls. Och eftersom den ligger fel, hittar jag inte rätt liksom. Kan inte komma ner i sadeln, och komma till ordentlig ridning. Så jag har fått låna min mammas sadel, så att jag ska få lite ridenergi tillbax. Hon har en zaldi classic, close contact.
Nu menar jag ju inte att framgång kommer om man köper en ny dyr sadel. Menar att om vi ska komma till ordentlig avslappnad ridning, som känns skönt för både mig o hästen, så måste vi ha en ny sadel.

Jag har facktist på senaste tiden nu, börjat att dressyra barbacka, just för balansen, och hjälpernas skull. Det har givit mkt positivt resultat, och hästen är mkt lydigare. Märks tydligt när jag rider i min mammas zaldi.

Tack så mkt för ditt inlägg:banana: :bump:

Underskänklarna kan jag också ha problem att hålla stilla, gissar att det i mitt fall beror på spänningar nån annanstans :crazy: för det är inga problem om hästen går avslappnat utan så fort steget börjar bli lite stötigare..

Nu rider jag iofs till 95% bomlöst eller barbacka vilket jag gissar är en helt annan sak, men då är det ÄNNU viktigare att välja en sadel som passar sin egen ridstil och hästen.
När jag hade en mjuk bomlös sadel (fitform) och skulle trava på en häst jag hade tidigare som gick med stort steg då åkte mina underskänklar fram och tillbaka i takt med hästens framben :D testade rida utan stigbyglar en gång för att träna upp sitsen, men aldrig mer :crazy:
Sen skaffade jag en lite fastare sadel i dressyrmodell med stora benstöd (Flexion Supreme) som var helt underbar för underskänklarnas skull, de var helt stilla och avslapnade i traven. Sadeln var ju designad av Heather Moffet som själv är mycket noga med en avslappnad sits.. MEN då kände jag mej lite väl låst i skritten pga benstöden, om hästen försöker komma undan jobbet eller inte förstår mina hjälper vill jag ju kunna överdriva lite med sitshjälperna.

När jag själv sist hade en bomsadel var den en Wintec Dressyr, den gillade jag skarpt eftersom sätet på den inte var så jättedjupt men benstöden tyckte jag var väldigt bra att ha då eftersom det var på den tiden jag hade häst med stor gång ;)

Lycka till med sadelletandet! :) Bara att hitta en sadel som passar hästen är ju ett kapitel för sej, sen är det ju alltid en bonus att hitta en sadel som hjälper till med en bra sits ;)

Totola skrev:
Underskänklarna kan jag också ha problem att hålla stilla, gissar att det i mitt fall beror på spänningar nån annanstans :crazy: för det är inga problem om hästen går avslappnat utan så fort steget börjar bli lite stötigare..

Nu rider jag iofs till 95% bomlöst eller barbacka vilket jag gissar är en helt annan sak, men då är det ÄNNU viktigare att välja en sadel som passar sin egen ridstil och hästen.
När jag hade en mjuk bomlös sadel (fitform) och skulle trava på en häst jag hade tidigare som gick med stort steg då åkte mina underskänklar fram och tillbaka i takt med hästens framben :D testade rida utan stigbyglar en gång för att träna upp sitsen, men aldrig mer :crazy:
Sen skaffade jag en lite fastare sadel i dressyrmodell med stora benstöd (Flexion Supreme) som var helt underbar för underskänklarnas skull, de var helt stilla och avslapnade i traven. Sadeln var ju designad av Heather Moffet som själv är mycket noga med en avslappnad sits.. MEN då kände jag mej lite väl låst i skritten pga benstöden, om hästen försöker komma undan jobbet eller inte förstår mina hjälper vill jag ju kunna överdriva lite med sitshjälperna.

När jag själv sist hade en bomsadel var den en Wintec Dressyr, den gillade jag skarpt eftersom sätet på den inte var så jättedjupt men benstöden tyckte jag var väldigt bra att ha då eftersom det var på den tiden jag hade häst med stor gång ;)

Lycka till med sadelletandet! :) Bara att hitta en sadel som passar hästen är ju ett kapitel för sej, sen är det ju alltid en bonus att hitta en sadel som hjälper till med en bra sits ;)

tack för ett bra inlägg!!!
Har du några bilder på vad du rider i nu??

Tack för era svar ännu en gång!

Skriv mera mera mera:bump: :) :banana: :D :) :banana: :bump:

Min sadelmakare fick en hel sändning från Globus som var snea i bom och stoppning. Hon vägrade sälja ochskickade tillbaka hela sändningen. Sedan dess har alla sadlar hon fått varit ok och sadlarna i sig är det inget fel på. Det var dåligt av butiken att de sålde de snea sadlarna från början tycker jag. Det ansvaret borde butiken ta.

Okej. Nä dä va inge bra. Men de kan ju hända de flesta märken, men kanske inte i så "stor" skala liksom. Min mamma hade en svindyr sadel (kommer tyvärr inte ihåg märket,ska fråga henne när hon kommer hem om dä), o den va väldigt konstig, men vi såg/kände inte att den var sned, o ingen annan heller. Men när vi skulle lämna in den för omstoppning, så visade det sig att den var sned hela sadeln från fabriken. Inte alls mkt, men det räckte för att man skulle känna att det var ngt fel. Var inte förens hon visade oss, o mätte hit o dit när vi var där som vi såg det.

Men men. Jag får se vad det blir. Tyckte bara att den var skön att sitta i på en provpall. Vet inte ens om det är ngt för min häst, lr om den känns lika bra på hästen som den gjorde på provbocken!

Tack för ditt svar! jätte bra att få veta så mkt som möjligt!:bump:

171921.jpg

Jag har en Prestige Leonardo D pop. Super sadel, kan varmt rekomendera den.

Reebok skrev:
Jag är faktiskt en skeptiker till Zaldi. Min sadelmakare berättade för mig att de inte är omstoppningsbara. Du kanske har hört något annat? Jag hade lånat hem en Zaldi för provning, den satt fint just då, men hon rekommenderade väldigt starkt att inte köpa den.

Hoppsadeln går inte att stoppa om, däremot dressyrsadeln.
Har haft hoppsadeln i snart 6 år och den är nyss kollad... är fortfarande lika bra i stoppningen

jezzie- skrev:
tack för ett bra inlägg!!!
Har du några bilder på vad du rider i nu??

Haha jag rider tyvärr inte för tillfället. Sålde min häst för lite mer än en månad sen och har inte utrustningen kvar.
På slutet red jag nästan enbart i ridgjord + tjock vojlock eller barbacka, red mest ut i skogen eller dressyr i skritt och samlad trav, och då var sadel inte så viktigt.

Jo det tyckte faktiskt jag också när jag såg bilden, för sådär ligger den inte egentligen, både hästen och sadlen ser helt knasiga ut där... Men det är den enda bilden jag har på den.

Jezzie- Jag är 163 och har extra korta kåpor på min M&N och stödet är något för långt för mig men det fungerar bra ändå. Jag har för mig att det gick att få längre kåpor och du kan även få en lägre kloss om du vill.

Tycker du ska provsitta den iaf. Min kompis hade en M&N innan och hon är nog runt 175 och hon satt bra i den.

Senast ändrad av en moderator:

jezzie- skrev:
Hur länge har di haft den?
Hur mkt/ofta användes den?
Läderkvalitet?
Stoppningen?Hur var den efter ett tag?
Mkt liggyta?
Bra stöd för benen? (jag är lång, så vissa sadlar med mkt benstöd, kan ibland se ut som om jag har satt mig i en ponnysadel,lr liknande. Jag är inte görlång. 1.73, men det är mest ben på min kropp)

Tack för ditt inlägg:bump:

Drygt 1½ år, riden i 1 år.
Läderkvaliten är helt okej för det priset. Den är ju ingen Stubben precis, men jag tycker absolut att den är värd de pengarna! Min är dessutom pedantskött, så den är mjuk och bekväm.
Det var den enda sadeln jag hade, så den är använd 5-6 dagar i veckan.
Den är kort, så den har ingen stor anläggningsyta, dock en bred anläggningsyta istället för en lång. Min 18" är kort nog för min hästs rygg som bara är 45 cm lång.
Ja, det är stora stöd för benen. Jag kan ta ett kort om du vill se.
De har dock 2 olika sorters knästöd, så man får vara noga med att man säger till om man vill ha såpna knästöd som jag har (längre och större) för de finns bara på 18" i vanliga fall tror jag.

Jag är 174 med långa ben, behöver ofta XL kåpor på mina sadlar. Den här passar mina ben precis. Mina knän kommer precis var knästöden slutar. Så har man långa ben funkar den här sadeln, dock har den inte jättemkt plats för benen, så är man runt 185 borde man kolla runt efter en sadel som är mer framskuren, för den här sadeln är lite bakåtskuren.

Vimsan skrev:
Hoppsadeln går inte att stoppa om, däremot dressyrsadeln.
Har haft hoppsadeln i snart 6 år och den är nyss kollad... är fortfarande lika bra i stoppningen

Ok, så kanske det var. Kom inte ihåg vad hon sa riktigt, men det var ju en hoppsadel jag kollade på också. Jaja, min Dominus får stanna hos mig så länge den vill, för bättre sadel har jag aldrig setat i.

Jag är 182 lång. Så det är väl inte så konstigt att jag har för långa ben. :p

Köper du en ny M&N kan de (utan kostnad? är inte riktigt 100 på det, men jag tror det) ändra så att knästöden går hela vägen ner. Detta kan du även ändra på en beg. sadel om du lämnar in den till en sadelmakare. Inga problem alls!

Är det någon som har en westernsadel från hansbo?

jezzie- skrev:
Sparar till en ny dressyrsadel.
Snälla! Lägg in alla era bilder på era sadlar o skriv några rader om vad det är för ngt o hur de är i övrigt!
Vill ha en sadel med lagom djupt säte, o ganska stora "benstöd". Har provsuttit en Globus Clic som jag verligen fastnade för, men jag vill se andra sadlar/sadelmärket, så att jag inte blir trångsynt. O så ä ja int så bra på sadelmärken heller, så jag behöver se o veta namnet på så många som möjligt!

Strort tack:bow: :bump: :banana:

Här finns bilder på min Passier Optimum. Dyr men bra kvalitet och ändringsbar bom (hos tillverkaren). Djupt säte, man kan välja storlek på benstöd, bred kanal. Mkt bekväm sadel.

Hanna
(Som ändå helst använder sin bomlösa Torsion för den känns snällare mot hästen)

Liknande trådar

Utrustning Har nu tagit en bild på kusen för att se ifall någon kan ha en uppfattning om vad för sadel som kunde tänkas passa. Jag har provat... 2 3
Svar
50
· Visningar
3 706
Senast: Machen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka