Sadelproblem igen....

Sv: Sadelproblem igen....

Centaur skrev:
Ja det är ju det, särskilt fullblod och hästar med mkt fullblod i sig. Men man bör väl i almänhet satsa på en sadel med tyngdpunkten långt fram? :idea:
Det var en intressant vinkel! :rofl:

Nä jag är väl mera ute efter att få igång en diskussion som jag uppenbart har lyckats med :angel:
Jag har varit i kontakt med ett par olika som tittat på hästen men han är lite knepig o därför vill jag se ifall det är någon annan som har lite tips o ideer och det har jag ju oxå fått :banana:
+ att hästen nu inte är färdig musklad så han kommer ju att ändra sig en hel del.
Jag har en känsla av att de sadelutprovare vi har här nere inte är så värst proffsiga.... Men att i dagsläget köra 20-30 mi med pållen för att prova ut en perfekt sadel som ligger bra i några månader känns inte aktuellet....

Ok då kanske det är så att sadeln måste lätta bak när hästen står stilla för att inte åka fram? Där kan vi nog ha lösningen på problemet faktiskt!
Nästan alla sadlar som jag provat att rida i åker fram, de som lättar för mycket har jag inte ens ridit i....de kanske inte hade åkt fram ;)

Nä den vill jag nog helst ha i mitten...annars blir det ju väldigt fel...

:smirk:
Sadelns tyngdpunkt ska vara på samma ställe som hästens "lågaste" punkt.

Tex Prestige och Equipe har en tyngdpunkt som är längre fram, Albion och Passier har ett som är längre bak...

Centaur skrev:
Ja det är ju det, särskilt fullblod och hästar med mkt fullblod i sig. Men man bör väl i almänhet satsa på en sadel med tyngdpunkten långt fram? :idea:

Jag har märkt att sadlar med tyngdpunkten långt fram, t.ex. HD, Jaguar, Prestige etc ligger bättre på överbyggda hästar. För andra märken brukar i regel bara tippa fram något fruktansvärt.

Men tyngdpunkten bestäms ju av var hästen har sin tyngdpunkt. Det finns hästar osm har en tyngdpunkt långt bak, men detta är ganska ovanligt idag. Men tyngdpunkten rör sig i form av en 8 hela tiden över hästens rygg, därför behöver man inte vara petnoga, för hos vissa hästar (bl.a. min egen) ligger tyngdpunkten så långt fram att det inte finns sadlar som är konstruerade så.

FUNNY skrev:
Ok då kanske det är så att sadeln måste lätta bak när hästen står stilla för att inte åka fram? Där kan vi nog ha lösningen på problemet faktiskt!
Nästan alla sadlar som jag provat att rida i åker fram, de som lättar för mycket har jag inte ens ridit i....de kanske inte hade åkt fram ;)

Provrid alla sadlar du kan komma över, för då blir det lättare att komam fram till vad som kan passa.
Men man kan inte säga att en sadel som lättar bak inte åker fram, det är snarare tvärtom.

Om alla sadlar åker fram beror det nog på en för böjd bom eller en för smal bomvidd, så tänk på att du ska prova en i rätt bomvidd också.

Jo det är just det jag håller på med :rofl:
Lånar sadlar till höger o vänster o provar. Vill hitta den perfekta som absolut inte hindrar hästen på något vis! Sen är jag själv ganska så kräsen oxå. Jag älskar :love: verkligen min Stübben Scandica som har funkat ganska så bra hittills pga av att sadelmakaren "byggde" om den lite (ja självklart med hästen på plats!)
Men nu känner jag liksom att jag sitter ovanpå hästen i den, har blivit för smal i bommen. Inte så den klämmer men det kommer den nog att göra inom en snar framtid ifall hästen musklar sig som jag vill ;)
Men det kan nog ligga en hel del i att sadeln åker fram för att han "puttar" fram den med "rumpan"....

Har också en Stübben Scandica och min häst har hög markerad manke. Det mesta brukar hamna i bakvikt trots rätt bomvidd. Den åkte fram först och ruggade pälsen bakom manken. Då lämnade jag in den till sadelmakare som stoppade bossorna bak och alltså höjde upp den bak. Då slutade den rugga fram, men bossorna blev alldeles för runda för ryggens form så anläggningsytan blev sämre. Ja, då började den rugga pälsen runt bakkanterna på bossorna. Där är vi i dagsläget. Vad gör man? Jag känner som du att det känns rätt hopplöst att få ordning på denna sadel. Det verkar som bossorna har fel form eller att bommen är för svängd ,för sadeln liksom lättar bak och svänger för mycket uppåt och lämnar ryggen för "tidigt".
Hur byggdes din sadel om? Jag har funderat på om det skulle vara ett alternativ, men vill ju inte lägga ut hur mycket pengar som helst. Vad kostade det? Frågan är ju om det inte är lättare att byta sadel..

Det jag gjorde var att fylla ut den lite extra framtill så den inte lättar så mycket bak, men det innebör ju att den ligger högre fram och blir smalare i bommen...

Håller med Bill. Be en duktig sadelmakare att hjälpa dig i stället. Ibland är sadelförsäljarna utbilade (av sadeltillverkarna) och kan hjälpa dig!

Liknande trådar

R
Utrustning Jag har börjat titta på barbackapaddar och bomlösa sadlar, men det är inget jag har någon erfarenhet av själv. På "min tid" var en... 2
Svar
29
· Visningar
2 231
Senast: iNHALE
·
Utrustning Jag måste seriöst ta tag i det här med att hitta en dressyrsadel till min unghäst och jag är lite lost, är oändligt tacksam för tips i...
Svar
4
· Visningar
972
Senast: Esmeralda
·
Utrustning Några tips om vart jag ska börja leta? Provade en prestige golden star i bom 37 som blev för smal. Har även lagt på en prestige hippos...
Svar
19
· Visningar
1 422
Senast: Anna-KarinO
·
Utrustning Har ju lånat en sadel som Legat bra på min häst men ska lämna igen den imorgon då ägaren plötsligt kommit på att hon behöver den på...
Svar
5
· Visningar
803
Senast: Sorgsen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka