Underskänklarna kan jag också ha problem att hålla stilla, gissar att det i mitt fall beror på spänningar nån annanstans

för det är inga problem om hästen går avslappnat utan så fort steget börjar bli lite stötigare..
Nu rider jag iofs till 95% bomlöst eller barbacka vilket jag gissar är en helt annan sak, men då är det ÄNNU viktigare att välja en sadel som passar sin egen ridstil och hästen.
När jag hade en mjuk bomlös sadel (fitform) och skulle trava på en häst jag hade tidigare som gick med stort steg då åkte mina underskänklar fram och tillbaka i takt med hästens framben

testade rida utan stigbyglar en gång för att träna upp sitsen, men aldrig mer
Sen skaffade jag en lite fastare sadel i dressyrmodell med stora benstöd (Flexion Supreme) som var helt underbar för underskänklarnas skull, de var helt stilla och avslapnade i traven. Sadeln var ju designad av Heather Moffet som själv är mycket noga med en avslappnad sits.. MEN då kände jag mej lite väl låst i skritten pga benstöden, om hästen försöker komma undan jobbet eller inte förstår mina hjälper vill jag ju kunna överdriva lite med sitshjälperna.
När jag själv sist hade en bomsadel var den en Wintec Dressyr, den gillade jag skarpt eftersom sätet på den inte var så jättedjupt men benstöden tyckte jag var väldigt bra att ha då eftersom det var på den tiden jag hade häst med stor gång
Lycka till med sadelletandet!

Bara att hitta en sadel som passar hästen är ju ett kapitel för sej, sen är det ju alltid en bonus att hitta en sadel som hjälper till med en bra sits