sadelbild tråd!!!!

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare jezzie-
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 43
  • Visningar Visningar 4 107
J

jezzie-

Sparar till en ny dressyrsadel.
Snälla! Lägg in alla era bilder på era sadlar o skriv några rader om vad det är för ngt o hur de är i övrigt!
Vill ha en sadel med lagom djupt säte, o ganska stora "benstöd". Har provsuttit en Globus Clic som jag verligen fastnade för, men jag vill se andra sadlar/sadelmärket, så att jag inte blir trångsynt. O så ä ja int så bra på sadelmärken heller, så jag behöver se o veta namnet på så många som möjligt!

Strort tack:bow: :bump: :banana:

Sv: sadelbild tråd!!!!

jag har vart å kollat på en prestige nu.. den va verkligen bekväm måste ja säga :P så det blir nog den om den ligger bra på ponnysen:)

Jag har en Edinburgh dressyr. Himla skön sadel! :bow: Jag har nästan lagt undan min allroundsadel (som för övrigt är himla mjuk och skön den också) sen jag köpte den. :angel: Lagom djupt säte, lagom stora knästöd och mjuk. :D Jättebra för mig som är kräsen av mig! (Vill ha mjukt för rumpan för att jag har sittben som lätt ger sig tillkänna, och behöver ordentligt med stöd för knäna eftersom jag har två sjukdomar i dem och inte har världens stadga i sig själv. )

Såhär ser den ut:
sadel4.jpg

Nypris är förresten 15 000. Jag köpte min för 8 500 när den var 6 år gammal och knappt använd. Bra pris på en bra sadel, om du frågar mig. :D

:love: :love: :love:
den skulle vara ngt för mig ! Den är av den modellen på sadel som jag föreställer mig kommer sitta bäst i.
Men hur mkt liggyta är det på sadeln? Ser ut att vara ok. Jag behöver en med mkt liggyta, då min häst har bred rygg. Han är smal o vältränad, har fullblod i sig, men ganske bred rygg. Ja krafftig bensomme hela han, helt enkelt

Tack för bilden

Jag har en Zaldi Atlanta som jag bara äääälskar :love:
Den är mjuk o skön med "utanpåliggande" stöd för knäna.
Prova en sån (vet att många är skeptiska mot Zaldi men jag har två och är mer än nöjd)

Det är väldigt stor liggyta, tycker jag.
Den här sadeln ligger bra på min häst, som inte har alltför bred rygg (jag jämför med min kallblodstravare som är väldigt bred :angel: ) men breeeed manke (då snackar vi BRED manke). Han har en 3 (vilket är normal bom).

Vimsan skrev:
Prova en sån (vet att många är skeptiska mot Zaldi men jag har två och är mer än nöjd)

Jo den har jag sett ngn gång, o funderar på den me. Har bara inte fått chansen att provsitta i en sådan ännu.
Är absolut inte skeptiskt mot Zaldi. Min mamma har en Zaldi Classic, som jag gillar mycket. Men det är ju inga stöd te o tala om där, å så är den lite för stor i sätet för mig. Men jag gillar den verkligen. Sitter mkt bra i den i sättet.

60 stycken som har tittat men inte har några bra bilder lr tips?! Det tror jag visst att ni har, iaf gott om tips o erfarenheter av olika sadlar!
Alla tips är välkomna!:banana:

Har också en Edinburgh,vilken är underbar för mig att rida i!
Har ryggproblem,men i denna sadeln sitter jag bra!
Syster till Edinburgh är Wellington.De är väldigt snarlika!

Var det bara dressyrsadlar du ville ha tips/bilder på?:o
Jag har en Prestige SS VSD. Den är grymt skön! :love: Har provsuttit Prestiges rikitga dressyrsadlar med och jag tycktre man satt bra i alla, var bara någon (kommer ej ihåg vilken) som hade för mycket stöd så jag kände mig fast... och så här ser den ut, min alltså:

Bild002.jpg

en till bild på den:
20050305003.jpg

Sen har jag en western med, Big Horn av cordura::D
thesaddleshop_1867_5774820.gif

Edinburgh vem säljer den Finns det nån hemsida med info

Vimsan skrev:

Jag är faktiskt en skeptiker till Zaldi. Min sadelmakare berättade för mig att de inte är omstoppningsbara. Du kanske har hört något annat? Jag hade lånat hem en Zaldi för provning, den satt fint just då, men hon rekommenderade väldigt starkt att inte köpa den. Det blev en Dominus hopp istället. Det var också en spännande affär, då de som importerade den åt mig (Rid In) drog ut på tiden. Det tog mig över 4 månader att få hem sadeln!! Den kom efter att jag kontaktade Konsumentverket.

Min sadelmakare sade, efter allt stul med importörerna, upp sitt kontrakt med dem, men jag måste säga att min sadel är super! Både för mig och naturligtvis hästen.

Samma märke (Dominus) finns också i dressyrmodell, eller om man vill ha ett bättre läder, så finns Amerigo. Men då börjar det svida i plånboken. Jag tog en sadel med mellanklassläder, men med samma uppbyggnad, stoppning, tillverkare osv, och betalade hälften (13.000)

Rekommenderar alltså inte att ta kontakt med Rid In, men det finns Dominus och Amerigo att köpa privat.

Tack för alla tips!

Mera bilder och erfarenheter!!:banana:

Vill återigen varna för Globus ,då kompisar till mig haft 3 nya eller nästan nya sadlar som varit sneda.Även dåliga i lädret.
Sadelmakaren ville inte ens försöka stoppa om,då det inte skulle gå att sy ihop snyggt utan att lädret sprack!

Jag har en Morris & Nolan dressyr och jag har aldrig suttit i en bättre. Man kommer på plats direkt. :)
Den har väldigt mjukt ganska djupt säte och stora klossar som bara sitter ovanför knät.

Hittade denna beskrivningen:
"En djup ombonad sadel med utskuret framvalv som underlättar inpassningen på hästen.Kilbossor extra utbyggda bakåt ger höjd under bakvalvet. De unika klossarna "klistrar" fast ryttaren i sadeln. Gelsits i sätet."

http://www.lillhastenistav.se/mondr.jpg
Bild på en ny

http://i21.photobucket.com/albums/b268/Nyrelski/IMGP2275.jpg
Min sadel på hästen

http://i21.photobucket.com/albums/b268/Nyrelski/IMGP2277.jpg
Sitter i den

Ville bara inflika att jag tycker det är lite både och det där med stora benstöd och ett djupt säte som "sätter en på plats" så att säga.

Jättebra sätt att fuska på tävlingar exempelvis för att man inte ska behöva tänka så mycket på sitsen som på programmet, men sist jag red i en dressyrsadel med djupt säte (och innan hade ridit i mindre djupa sadlar eller barbacka) så upptäckte jag hur svårt man kan ha att anspassa sin tyngdpunkt efter hästen!
När man t ex är van att rida barbacka i taskig terräng så lär man sej snabbt att anpassa sin tyngd för att störa hästen så lite som möjligt, att använda sin sits till att sakta ner eller öka på tempot osv.
Kände mej då helt plötsligt superlåst i den djupa dressyrsadeln och ville nästan ställa mej i fältsits för att kunna ändra min tyngdpunkt och sätesinverkan.. :eek:

Liknande trådar

Utrustning Har nu tagit en bild på kusen för att se ifall någon kan ha en uppfattning om vad för sadel som kunde tänkas passa. Jag har provat... 2 3
Svar
50
· Visningar
3 709
Senast: Machen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka