Sadeldjungel! Bomlös?

Stjaerna

Trådstartare
Nu är jag där igen, i den förbaskade sadeldjungeln. Equiterapeuten var och tittade till min häst och dömde helt ut min sadel :( Hästen har växt ur den och det har varit omöjligt för den att sätta några muskler vid manken.

Jag blev rekommenderad bomlös sadel, för att hästen förmodligen kommer att växa ur en och annan bomsadel det kommande året. Därför jag har tillbringat de senaste dagarna med att googla och läsa på så mycket jag kan om bomlösa sadlar. Men faktum kvarstår, det här är en helt ny marknad för mig och jag hade behövt lite mer kött på benen om de olika märkena.

Jag är ute efter en dressyrsadel av engelsk modell. De märken jag har kunnat hitta med bra kritik är Innova, Masterback och Star trekk. Någon som mer konkret kan säga för- och nackdelar med de olika modellerna, hur väl de lämpar sig för regelbunden träning och tävling i dressyr, likheter och skillnader etc. Jag undrar även hur det brukar gå till vid utprovning av bomlösa sadlar? Än så länge har jag endast hittat nätbutiker med sådana sadlar men ingen som faktiskt hjälper en med utprovning? Hur funkar det? Hästen ifråga är ett halvblod med rätt så mycket manke.

Vill bara understryka att ingen sadel kommer att inköpas utan noga utvärdering och hjälp från kunniga. Vet bara inte i nuläget i vilken ände jag ska börja.. :arghh::nailbiting::crazy: Alla tips och råd mottages tacksamt!
 
Sv: Sadeldjungel! Bomlös?

Jag har provat runt många av de som finns på marknaden, och fastnat för Trekker Master. Den heter nog Inspiration numera. En riktigt bra sadel i mitt tycke, med vettig uppbyggnad (läderbom). Stabil men ändå bekväm för hästen.
 
Sv: Sadeldjungel! Bomlös?

Den har jag helt missat! :eek: Googlade lite och den ser minst sagt intressant ut. Hur upplever du den i storleken? Såg att det fanns som störst 17,5", och det är vad jag har idag i den "utdömda" sadeln (Santa Cruz - Arthur).

Hur gick du tillväga när du köpte sadeln? Köpte du hem den direkt eller gick det att prova först? Är verkligen nybörjare när det kommer till den här typen av sadlar :crazy:
 
Sv: Sadeldjungel! Bomlös?

Köpte hem den från Tyskland, har haft den på många hästar nu och det är helt fantastiskt vad en sadel kan göra för rörelsemönstret. Lite markbundna tråkiga kusar har fått helt ny rörelse genom kroppen bara med ett sadelbyte.

Den är rätt djup, har själv 17,5¨ och tycker det är rätt lagom. Dock är det en stor sadel, inget för kortryggade hästar alltså.

Om du inte känner dig säker på att prova ut sadlar tycker jag du ska låta din ET titta när du får hem en ny sadel.
 
Sv: Sadeldjungel! Bomlös?

Jaha, jag svarade, men mitt svar försvann. Trodde man fick skriva butikers namn? Eller gjorde jag nåt annat fel i mitt inlägg? Så svårt när det bara tas bort utan att man får veta vad man skrivit för fel...

Hur som helst, jag försöker igen då så får vi se om det stannar kvar eller ej.

Jag hade en Trekker Master förut som jag gillade. Nu har jag en Star Trekk till nya hästen då Trekkern var för lång åt honom. Star Trekk och Maxflex/Innova säljs bl a på en internetbutik som har sitt lager i Skåne, tror att man kan åka dit och få prova sadlar.
 
Sv: Sadeldjungel! Bomlös?

Du har ju flera i Skåne som säljer, men googla så får du upp en ÅF i Degeberga som har ett stort lager. Jag vet av egen erfarenhet att de är noga vid utprovningar, en vän fick nämligen åka därifrån utan sadel för återförsäljaren var inte nöjd med hur sadlarna låg på hennes häst.

Jag har iaf en Stark Trekk Dressyr som jag haft i många år nu, skön sadel som har varit en toppensadel för både mig och hästen! Nu har min häst ändrats lite för mycket i ryggen så jag kommer leta ny till våren, men jag rekommenderar gärna märket som sådant. Som alla sadlar är det ju viktigt att man synar den noga när den kommer, måndagsexemplar förekommer självklart. Men min sadel fick faktiskt beröm när jag lämnade in den för kontroll hos sadelmakare, att stoppningen hade hållit sig fin trots användning i 5 år, så det blev bara en ytterst liten justering.

När det gäller träning och tävling är det få som ser skillnad (uppsuttet) på min sadel och en vanlig bomsadel.
 
Sv: Sadeldjungel! Bomlös?

lovisaleonora_: Ja, det låter som något jag är ute efter då! Att den är stor är nog inga problem till min kuse. Stor häst :D Tack för ditt svar!

saril och lady_vip: Jag tror att jag vet vilken ÅF ni menar då. Har kikat lite på internetbutiken men visste inte om det fanns möjlighet att åka dit och prova. Ska absolut höra av mig till dem! Det är himla viktigt det där med att sadeln ska ligga bra. Häststackaren har sprungit med felaktig sadel ett tag så nu får det minsann bli rätt från början :) Jätteskönt att höra att dem är noggranna! :)


Ingen som har erfarenhet av masterbacken?
 
Sv: Sadeldjungel! Bomlös?

Var i Skåne finns du? Är det väldigt nära kan du alltid prova min, vilket kanske i o f s är lite fel med tanke på att Master inte finns ny, men det händer att begagnade kommer ut på marknaden.
 
Sv: Sadeldjungel! Bomlös?

Jag har bara ridit i Masterbacks spanska modell, men där kan man få låna en provsadel så att du kan rida i lugn och ro hemma och känna vad du tycker om den.
 
Sv: Sadeldjungel! Bomlös?

Det låter bra! :p Vet inte om det går att jämföra, men hur upplever du att masterback är i kvalitet rent generellt?
 
Sv: Sadeldjungel! Bomlös?

Jag har nu fått möjligheten att prova en Masterback Flatback, och ska testa den ytterligare en gång innan jag utvärderar den.

Vad gäller ST dressage så verkar det inte finnas någon möjlighet för inprovning just nu, hos de ÅF som jag kollade med :( Frågan är alltså, vågar man köpa hem en och chansa på att man kommer att trivas i den och sedan utefter det göra justeringar med koppjärn mha kunniga människor? Tror ni att en ST-sadel hade passat den här ryggen utan större problematik?

image_zps886050f0.jpg


Att det ska vara så svårt :arghh:
 
Sv: Sadeldjungel! Bomlös?

Ingen verkar veta :crazy:

Passar på att ställa en annan fråga som jag hoppas någon vet svaret på. Kan man använda en helt vanlig padd under en t.ex. Star trekk dressyr, en tid utan att sadelns egenskaper påverkas negativt. Vad jag har hört sedan tidigare så ska man inte använda padd under en sadel med bom om den redan passar, då sadeln då kommer att börja inverka negativt på hästen. Gäller samma sak för en bomlös/sadel med halvbom? O_o
 
Sv: Sadeldjungel! Bomlös?

Något att tänka på är dig själv. Masterback t ex var jag väääldigt inne på när jag letade. Tills jag fick låna en, förvisso av den äldre modellen men de nya har samma design rent så, och insåg att den inte funkar alls för mig. Djupaste punkten är alldeles för långt bak i sadeln för att den ska funka för mig.

De flesta har väl någon form av provridning/öppet köp. Dock verkar ju vissa vara ganska dåliga på att hantera det. Jag anmälde intresse för att få prova en masterback - men har än inte hört ett pip. Nu spelar det ju ingen roll, men..

Det kan vara ide låna någon slags bomlös nästan (bara nästan!) av någon, för att se hur hästen reagerar. Min vill INTE ha de mjuka varianterna, och var inte alls förtjust i masterbacken. I själva verket var han så oförtjust i den att han höll på att skicka av mig när jag skulle sitta upp, och sen inte släppte upp mig. Extremt paddad accepterade han den dock.

Mitt val föll på FlexEE, och både jag och hästen älskar den. Tackar min stjärna vi hann ur bomlösdjungeln så snabbt som vi gjorde ändå, och med ett resultat som både var lyckat och där jag faktiskt fick en sadel som ser ut som jag vill med (även om jag gett mig där bara hästen varit nöjd)

Av de jag kikade på så Innova låg nog på en förstaplats om plånboken varit lite större, men jag provade aldrig någon.
 
Sv: Sadeldjungel! Bomlös?

Spontant så funderar jag om en ST passar den manken?
Trekker master har mer mankfrihet i jämförelse med ST.
 
Sv: Sadeldjungel! Bomlös?

Jag provade en masterback för några år sedan, blev inte imponerad över läderkvaliteten. Men den kanske har förbättrats?
 
Sv: Sadeldjungel! Bomlös?

Svar till båda:

Jag har fått möjligheten att prova en Masterback flatback dressyr. Den var helt ok, men som alexandra_w påpekade så hamnar man långt bak. Jag upplevde också det som om jag "sköts framåt" när jag red trots oändliga justeringar av panelerna. Läderkvaliteten verkade ok, men jag hade önskat lite bättre. Måste ändå berömma dem som sålde sadeln. Har fått superbra service hela tiden och fick en 2,5 h lång rådgivning vid besök :O

Vad gäller Innova/maxflex så är jag beredd att lägga dem pengarna om sadeln ligger bra. Är väldigt intresserad av att få prova en sådan men det verkar vara himla svårt att få till en utprovning av någon anledning O_o

Tyvärr så verkar jag inte känna någon heller som har halvt bomlösa sadlar... Riktigt svårt är det :(

DarkInNight: Det är det jag också har funderat på nu när jag har börjat lära mig lite mer om ST-sadlarna. Trekker är kanske det jag ska titta mer på? Men samma problem som med ST-sadlarna gäller - att jag måste beställa hem en och chansa på att den passar. :crazy:
 

Liknande trådar

Utrustning Jag har börjat titta på barbackapaddar och bomlösa sadlar, men det är inget jag har någon erfarenhet av själv. På "min tid" var en...
2
Svar
29
· Visningar
1 083
Islandshäst Hej, jag börjar bli riktigt förtvivlad :cry: Har en liten islandshäst med väldigt kort rygg, ca 36cm sadelläge, hög rumpa, obefintlig...
Svar
6
· Visningar
2 495
Senast: Gotthard
·
Utrustning Varning för novell! Min ponny/häst har världssvår rygg och vi hittar inget som ligger bra.... Han är nu ganska omusklad, speciellt...
Svar
17
· Visningar
3 743
Senast: lillamy73
·
Utrustning Någon här som har mycket erfarenhet av bomlösa sadlar? Funderar på att köpa en till min unghäst (Western modell) då jag är rädd att om...
Svar
14
· Visningar
2 219
Senast: BitCoin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Vildkattungar
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp