Sadeldjungel! Bomlös?

Sv: Sadeldjungel! Bomlös?

Det ska det säkert gå! Har kontaktat olika ÅF men svaren är än så länge få och luddiga O_o Vill väldigt gärna testa Maxflex Bella eller Amelie, men frågan är om mankfriheten är tillräcklig på dem.

Ska nog ta och terrorisera dem lite till :sneaky:
 
Sv: Sadeldjungel! Bomlös?

Trekker inspiration verkar ju ligga i pris med Star Trekk.
Men blir inte klok på hemsidan om de verkligen säljer den eller inte...
 
Sv: Sadeldjungel! Bomlös?

Jag har både en star trekk och en trekker master. Gillar trekkern bäst alla gånger :) , jag gillar den skarpt till dressyrarbetet.
Hade en superfin för några år sedan, sålde den och köpte senare en i mindre strl. Tyvärr inte lika fint skick men den är OK

Dock är jag lite orolig över om den blir för lång för nya hästen, men då kanske jag spar den till unghästen istället.
 
Sv: Sadeldjungel! Bomlös?

Var köpte du den ifrån? PM:a gärna! :) Men hur är det nu med Trekker? Är det utbytbara koppjärn på den eller är det en fast vidd som man måste beställa?
 
Sv: Sadeldjungel! Bomlös?

Var köpte du den ifrån? PM:a gärna! :) Men hur är det nu med Trekker? Är det utbytbara koppjärn på den eller är det en fast vidd som man måste beställa?

Jag köpte tyvärr begagnat :)
Det är en fast vidd på trekkern master, men jag vet inte hur det är med Trekker Inspiration?
 
Sv: Sadeldjungel! Bomlös?

Vi provade trekkern nyss på en kompis häst. Stort halvblod med manke, den låg bra (förutom att vi fick lägga en pad vid mankmusklerna, han är muskelfattig där..).

Hästen som haft lite problem med sadlar sökte sig ner och började frusta efter några minuter. Lite kul att se :)

Synd du inte bor i närheten , annars hade du fått prova
 
Sv: Sadeldjungel! Bomlös?

Attans :( Ja, stort halvblod, muskelfattig vid manken låter ju som min :p Googlade lite och det verkar som om det inte är utbytbara koppjärn. Hur fungerar det då om min häst senare musklar upp sig? Måste jag byta sadel helt då eller är Trekkern så pass "flexibel" att det inte behövs? Känner mig okunnig igen :o
 
Sv: Sadeldjungel! Bomlös?

Det är bara i extrema extremfall som du behöver byta vidd. Jag kan säga att jag har haft min till allt från urmusklade till tunnor, det har fungerat fint. De som haft minst muskler har fått ha en padd till de börjat komma igång med muskelbyggnaden.

Trekkern funkade INTE till fullblodet, men det är ju en helt annan revbensbåge.
 
Sv: Sadeldjungel! Bomlös?

Skönt att höra! :D

Jag har äntligen lyckas få till något och förhoppningsvis ska jag få prova en Maxflex redan på måndag. :banana: Om inte någon av dem modellerna fungerar så lutar det starkt åt att jag tar hem en Trekker master/inspiration och testar!
 
Sv: Sadeldjungel! Bomlös?

Jag har en kieffer och jag älskar den! Den är dock inte bomlös men den ska gå och värma om. Dessutom är den utskuren vid manken så vi som har hästar med hög manke behöver inte oroa oss! :)
 
Sv: Sadeldjungel! Bomlös?

Fast det hjälper ju inte att det är cutback om bomformen är fel. Kieffer är verkligen spikraka i dressyrmodellerna, och rätt smala i bomvidderna. Inget för en häst som ska utveckla muskulatur runt manken.
 
Sv: Sadeldjungel! Bomlös?

Nej men bommen går att firma efter hästen på Kieffer som jag sa så jag tänkte att det var värt att nämna.
 
Sv: Sadeldjungel! Bomlös?

Nej, den går inte att forma. Den går att vidga en smula, men bomformen i sig går inte att påverka.
 
Sv: Sadeldjungel! Bomlös?

Jag har nu fått möjlighet att testa en Maxflex Bella och jag är kär :love: Men bossorna var ju såklart för "tunna" för min häst och det blev lite väl mycket close contact. :( Kanalvidden var också något för smalt. Ska kanske testa en annan Maxflex, får se om det blir något av det.

Jag fick iallafall chansen att klämma på en Star trekk dressyr :) Dock verkade både mankfriheten och kanalvidden på den alldeles för liten.

Funderade på Trekkern gällande kanalvidden. Ni som har en, vilken vidd är det på dem?
 
Sv: Sadeldjungel! Bomlös?

Våran Kieffer hade vi först till en bred häst med spikrak rygg.

Nästa häst var absolut INTE likadan utan bred med ÄNNU högre och längre manke och böjd rygg.
Efter omvärmning och omstoppning passade den PERFEKT...

Tredje hästen som är smalare än nr 2 men med nästan likadan böjning på ryggen behövde inte sadeln värmas om utan det räckte med att stoppa om den så passade den lika bra som den passade till dom föregående hästarna vi har haft...
 
Sv: Sadeldjungel! Bomlös?

Det svåra är att bred inte är ett standardmått. Mina hästar kommer inte i en Kieffer. Det som är en bred sadel för en, är smal för en annan... Språket borde utveckla flera graderingar...
 
Sv: Sadeldjungel! Bomlös?

Visst blir sadlar en smula mer svängda när man breddar vidden, men det är ju inte bomformen man förändrar utan vidden. Jag hade inte räknat med att få en spikrak bom att passa en svängd rygg.
 
Sv: Sadeldjungel! Bomlös?

Vi har en sån tur att vi en sadelinprovare som har både bomlöst och en bomsadel som heter Sommer. Man kan ändra den hur många ggr som helst. (Ändras kall) Den finns i så många modeller. Har både en trekker Comfort och en sommer som liknar en bomlös. Ev. får man bättre sits i Sommern men trekkern är nog mer skön som långfärdssadel, sååå mjuk och skön i sitsen. Nästa sadel blir nog Sommer dressyr.
 

Liknande trådar

Utrustning Jag har börjat titta på barbackapaddar och bomlösa sadlar, men det är inget jag har någon erfarenhet av själv. På "min tid" var en...
2
Svar
29
· Visningar
1 087
Islandshäst Hej, jag börjar bli riktigt förtvivlad :cry: Har en liten islandshäst med väldigt kort rygg, ca 36cm sadelläge, hög rumpa, obefintlig...
Svar
6
· Visningar
2 495
Senast: Gotthard
·
Utrustning Varning för novell! Min ponny/häst har världssvår rygg och vi hittar inget som ligger bra.... Han är nu ganska omusklad, speciellt...
Svar
17
· Visningar
3 743
Senast: lillamy73
·
Utrustning Någon här som har mycket erfarenhet av bomlösa sadlar? Funderar på att köpa en till min unghäst (Western modell) då jag är rädd att om...
Svar
14
· Visningar
2 219
Senast: BitCoin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp