Sadelfråga igen...

Thera

Trådstartare
Jag har nu kommit fram till att jag vill ha antingen en Stübben eller en Wintec dressyrsadel.

Nu är frågan - hur är dom i storlekarna? Jag skulle förmodligen behöva en 18 tum, men det är svårt att hitta. Om vi tittar på 17,5 - vilken är störst, Stübben eller Wintec?

Och vilken av dem tror ni ligger bäst på ett något svankigt och överbyggt varmblod? Naturligtvis får man prova sig fram, men jag tänkte om någon skulle vara mer värd att pröva?

Sv: Sadelfråga igen...

Lustigt!

Har precis samma dilemma. Har en wintec isabel 17½" nu x-vid bom Den är lite för lång för min häst eller för lite svängd. Min häst är superbred, breda långa bogblad och är överbyggd. De flesta sadlar trycker alltså på länden.

Har en stubben avalon hemma nu som är 17" x-vid och den är i smalaste laget. Längden är dock bättre.

Sätet i isabellen är litet. Sätet i stubben är rätt stort. Dvs 17" stubben är nog likvärdigt med 17½ isabellen.

Mvh

Sv: Sadelfråga igen...

Om hästen är bred: Wintec. Wintec blir mer svängd i bommen desto vidare koppjärn man sätter i.
Men det finns sadlar hos Stubben som är gjorda för svankigare hästar, t.ex. Scandica Nova. Finns fler sadlar på www.stuebben.dk
Wintec är däremot långa, Stubben är mkt kortare, framförallt Avalon, Maestoso och Tristan är kortast. Jag tycker de är ganska lika i sätet om man bortser från Isabellen. Den och Stubben Maestoso är jämförbara, båda är väldigt små i sätet, men annars tycker jag Wintec i övrigt är ganska stora/normala i sätet.

Liknande trådar

Hundträning Det får bli en tråd till på en gång. Vi roar oss alltså med lydnadsmoment utan tävlingsambitioner. Den svåraste nöten är apport. Det som...
Svar
8
· Visningar
1 008
Senast: Fruentimber
·
Utrustning Är på jakt efter ny dressyrsadel och har efter mycket provande kommit fram till att min häst tyvärr behöver en ganska speciell sadel... 3 4 5
Svar
97
· Visningar
15 546
Senast: super
·
Relationer I vilken ände ska jag börja ens försöka förklara det som har hänt, mina tankar och allt kaos som just nu omsluter mig.. Jag får försöka... 7 8 9
Svar
164
· Visningar
35 696
Senast: cirkus
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Ridskoleridningen har kommit igång igen på allvar efter sommaren nu. Förrförra veckan fick jag rida en dressyrlektion på lakritstrollet...
Svar
0
· Visningar
422
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattbilder #10
  • FÅRtråden
  • Guldfasanerna