Bukefalos 28 år!

Sadelfråga - Sitsstorlek

EmmaN

Trådstartare
Hej.
Jag sitter och är i taget att köpa en ny sadel till min häst. Sadeln jag fick med när jag köpte henne passar henne som handen i handsken men är tyvärr för liten för mig :banghead:. Det är 16" på sadeln och jag behöver ~17,5". Älskar sadeln, den är det skönaste jag någonsin suttit i, kan jag, utan att ta ut sadelprovare köpa en exakt likadan sadel men i en större storlek? Hur stor skillnad kan det bli? Sadeln är en Bates Caprilli och hästen är ~160cm i mankhöjd och har en ganska lång rygg.

Hoppas ni kan skjutsa mig lite i rätt riktning i allafall. :D
 
Sv: Sadelfråga - Sitsstorlek

Sadeln blir ju några cm längre och kan lägga sig helt annorlunda. Är du osäker själv på hur man passar in sadlar hade jag tagit ut en sadelprovare.
 
Sv: Sadelfråga - Sitsstorlek

Man kan testa, caprillin kostar ju inte mycket begagnad och det blir nog ingen förlustaffär att sälja vidare den igen. Så att köpa en i 17, 5 och prova kan vara värt det.
 
Sv: Sadelfråga - Sitsstorlek

Jag tror att jag läste någonstans att om sadeln passar mig så blir trycket så pass mycket bättre att de extra centimetrarna inte gör så stor skillnad men jag blir lite nojjig trots det. Det finns ju några stycken på marknaden så är lite orolig att det inte ska gå att sälja igen om det inte passar. :/
 
Sv: Sadelfråga - Sitsstorlek

Sadelmarknaden står still nu. Om jag vore du så skulle jag försöka låna hem en sadel och prova den. Ser att du bor i Östergötland, finns ju ett antal butiker där de kan ha en Caprilli hemma.

Hade du haft en 16,5" på henne nu så hade det inte varit så stor skillnad men 16" sadeln är en "juniorsadel" och därför är utformningen lite annorlunda.
 
Sv: Sadelfråga - Sitsstorlek

Det har jag inte ens tänkt på, tur att jag frågade! Ska ringa och fråga om det finns möjlighet redan imorgon. Tack för råden :)
 

Liknande trådar

Western Jag provade en kompis sadel på min häst, den låg som gjuten. Och jag har väldigt svårt att hitta sadel till min tunna. Jag tycker inte...
Svar
6
· Visningar
1 997
Senast: Seabaz
·
Utrustning Har länge suttit och funderat på och köpa en chezz Iberico till min fjordkorsning, och har väldigt många frågor som jag hoppas ni med...
2
Svar
29
· Visningar
8 549
Senast: hag391
·
Utrustning Ja, vad är det för skillnad på dem i detalj, passformsmässigt på hästen alltså? Jag har provat båda, i samma bomvidd (34) men i olika...
Svar
19
· Visningar
12 099
Senast: MaLinn
·
Dressyr Har just nu väldigt huvudbry. Har letat ny sadel till en av hästarna. Hästen är faktiskt inte så jätterolig men den HAR sina ljusa...
Svar
13
· Visningar
1 557
Senast: axel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp