Bukefalos 28 år!

sadelfråga...

L

lilla_jag86

skulle vilja ha en vidare beskrivning av hur följande saldar ser ut, samt användningsområde.. tack!

Tandemsadel?
Bladsadel?
Barbackasadel? :confused:
 
Jag hittade lite information om bladsadel:

Hector är en bladsadel. Det innebär att ryttarens vikt fördelas på ungefär fyra gånger så stor yta. Hector bärs delvis upp av hästens revbensbåge. Det minskar punkttrycket på ryggmusklerna som får en bättre blodtillströmning och därmned lättare att bygga upp sig.
Stiglädren sitter mitt under sadeln. Ryttaren står med fötterna under sig och får en bättre balans.
Hector är en omstoppningsbar bladsadel. Den kan alltså anpassas till hästens rygg.
Hector ger ryttaren mer stöd och tillåter en avslappnad ridning.
Hector tillverkas av naturgarvat läder. På bossorna har vi satt svenskt naturgarvat fårskinn.
Varje Hector är unik. Du kan få din sadel specialtillverkad och måttbeställd för din häst och efter dina önskemål.
Här är en bild på en:
http://hectorfabriken.nu/images/hector_meny.jpg

Jag hoppas att du veta lite mer :)
 
Westernsadlar är också bladsadlar. Alltså det är inga bossor under som på en vanlig sadel utan mer som "blad" i läder som ligger mot hästens rygg. Ofta är de klädda i något ludd. Bladsadlar fördelar vikten över större del av hästens rygg, används ofta av människor som jobbar på hästryggen, tex boskapsdrivare.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej på er, det finns säkert mängder av sånna här frågor på nätet men har inte hittat hur man gör i exakt vår situation. Sambon har en...
Svar
3
· Visningar
1 230
Senast: Bee
·
Hästvård Jo, jag letar efter en till häst (har två här hemma på gården). Nu ska det bli en islänning för mestadels uteritter men vill också träna...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
7 607
Senast: Lobelia
·
Avel Vill inleda med att jag skriver frågan med ett visst önsketänkande att provet visade fel. 😉 Jag testade p-test på mitt sto på 106dygn...
Svar
12
· Visningar
984
Tjatter Hur ser er googlehistorik ut? Är det logiska sökningar på något som ni behöver i vardagen, som lokala caféets öppettider? Eller är det...
Svar
15
· Visningar
397
Senast: Glimra
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp