sadelfråga!

Mysaan

Trådstartare
Kan detta verkligen stämma? Titta på en westernsadel åt min kille. Hitta en som jga vart förtjust i och frågade om bomstorlek osv. Får då till svar att bommen är 5 tum och gulletmåttet 7 tum. Tycker själv att det låter konstigt men kan någon hjälpa mig???

Märket visste inte nuvarande ägare vad det var och sadeln har legat på en "slimmad" fjroding. Ska jag våga chansa på att den passar min varmblodstravare?

Sv: sadelfråga!

jag hade inte chansat. det är ju ändå ganska mycket pengar man lägger ner och det är ju inte så kul att köpa en sadel som inte sitter som den ska..

5 tum förstog jag inte riktigt vad det ska betyda. Men 7 tum i gulletmått har jag till min kallblodstravare, så jag skulle tippa på att du inte behöver ha så brett till ditt varmblod. Kanske 6 ½ eller 6 3/4. Det enda raka är att prova sig fram och testa en massa för att se vad som kan passa. Kanske ta kontakt med en sadelutprovare? :)

Du har oftast två storlekar att utgå ifrån när du ska köpa en sadel. Dels bomvidden som härrör till att passa på hästen och dels sitsen som skall passa dig.
Bommarna finns i semiquarter, quarter, fullquarter och X-fullquarter varav semin är minst. Det är också den som är ca 6 1/2 el. 6 3/4 tum.
Sätet finns i flertalet storlekar men varierar oftast för en vuxen person mellan 14-17 tum. Du kan med en vanlig tumstock mäta dig fram ganska så bra. Du mäter alltså sätets totala längd samt för hästen på sadeln där den vilar på bogarna.
Däremot så tycker jag att du ska kontakta en sadelförsäljare som kan prova ut sadeln ordentligt på just din häst, för det finns många andra aspekter att ta hänsyn till för att sadeln skall passa just din häst så bra som möjligt. Lycka till!

Vill åxå påpeka att det är väldigt svårt att plocka fram en sadel på bara rasen.... Har själv två varmblod varav den ena har semiquarterbom och den andra har quarterbom. Beror helt och hållet på ryggens bredd o utforming. Samt om du har en markerad manke eller inte....

Liknande trådar

Utrustning Det är så här att uppe i Värmland där jag har en stuga i en liten by och en bit bort ifrån stugan hittade jag en westernsadel, den har... 2
Svar
37
· Visningar
2 500
Senast: Snowwhite
·
C
Western En av hästarna som kom hem i Torsdags var AKILAS haflinger Lolla. 9 år gammal och 144 i mkh. Hon är en häst med egen vilja och mkt stark...
Svar
8
· Visningar
1 078
Senast: CindyLou
·
T
Utrustning vet inte om den här tråden hamna där deb ska vara, men jag chansar.. :cool: Jag fick hem min westernsadel från fd ägaren till pollen...
Svar
8
· Visningar
1 140
Senast: thereseSvensson
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka