Sadelfundering

schelin_j

Trådstartare
Jag vet att det finns massor av info om både bomlösa sadlar och om westernsadlar men jag ber er ändå om ett specifikt svar som jag inte kunnat finna i dessa trådar...

Om man är en ryttare av modell tyngre (rider ett starkt kallblod så det är inte hästen i sig jag oroar mig för) vilken sadel är då bäst att rida i? Har läst någonstans att westernsadeln fördelar ut tyngden bättre än andra sadlar - stämmer det? Jag gillar inte westernsadel något vidare och är sugen att prova en bomlös - tror ni att det är sämre att rida i en bomlös sadel om man är lite tyngre?

Nej alla ni som är helt emot bomlösa sadlar behöver inte påpeka det, jag har läst era synpunkter och bildat mig uppfattningen att jag gärna vill prova en bomlös eftersom hästen ändrar form helt hiskeligt under årstiderna... utan det jag alltså frågar efter är om det är olämpligt när man inte direkt hör till kategorin lättviktsryttare?

Tacksam för svar!

Sv: Sadelfundering

Öhhh insåg att min kommentar "det är inte hästen som sådan jag oroar mig för" kan misstolkas - det är klart att det är hästen jag oroar mig för vad gäller valet av sadel - däremot menar jag att hästen orkar bära mig utan problem... bäst att förtydliga tänkte jag...

Du måste i så fall tänka på att ha en bra tjock pad under. Man kan ju lägga i fler inlägg så den blir tjockare. Främst så är det viktigt att ryggraden går fri och att sadeln inte sits ner mellan inläggen av ryttaren.
Jag tror du ska satsa på lite "stelare" typer av bomlösa och inte modell Torsion och kopier (typ börjes osv).
// Linda

Attans också... jag som tänkt mig en sådan där billig från Börjes... hästen är ju inte min utan jag är bara medryttare så jag är inte så jättesugen på att punga ut med allt för många tusenlappar. Kanske får nöja mig med westernsadeln trots allt. Ser dock fram emot fler synpunkter!

Givetvis hade jag tänkt satsa på en bra pad - så mycket har jag fattat av de andra trådarna. Men du har kanske rätt i att man borde satsa på en hårdare variant av bomlös sadel än den jag tänkt mig i alla fall. Varför har man inte obegränsat med pengar???:crazy:

Vad betalar du för westernasadeln då? :confused:

Som sagt ovan, bara du har kanal för ryggraden så ska det inte vara något problem, Karlslund har en stabil bra bomlös för under 5000:- och den + en bra pad skulle nog funka bra för dig!

Glömde visst att säga det - westernsadel har ägaren redan och det är den jag rider i idag. Hästen verkar gilla den (till skillnad från den engelska sadeln som får hästen att sloka bara hon ser den...) men jag gillar den inte riktigt. Tycker att man sitter liksom som om man flyter ovanför hästen i westernsadel - i alla fall i de westersadlar jag provat. Med andra ord har vi inte sadelpanik, det finns en westernsadel som funkar för hästen men jag är nyfiken på bomlöst och vill åt känslan av att liksom komma närmre hästen. Givetvis skulle jag kunna rida barbacka men dels vill jag helst inte rida ut barbacka för det känns för ostadigt om något skulle hända och hästen vill mest bara gå i skogen och dels tryckfördelar jag ju inte alls om jag rider barbacka, då blir ju allt tryck där jag har rumpbenen... Min nyfikenhet på bomlöst får dock absolut inte medföra att hästen skulle skadas eller lida på något sätt.

När jag skriver det här inser jag själv att en tänkbar lösning kanske är att rida ömsom i westernsadel, ömsom i en bomlös - då borde det ju i alla fall inte bli så mycket belastning eftersom det inte blir så ofta på det viset. Jag skall lära mig köra lite i sommar också så det lär ju bli många tömkörningspass och kanske kanske ett par vändor i rockarden också så då blir det ju omväxlande i alla fall. Vad tror ni om det som en lösning? Då kunde jag kanske klara mig med en billig bomlös med en bra och väl stoppad pad utan att det blir för jobbigt för hästen - eller tänker jag fel nu?

En sak till jag glömt att skriva är att i vanliga fall rider jag en till två gånger i veckan men i sommar skall hästen stå hos mig så att hennes ägare får lite mammaledigt.

Det finns en hel del negativa saker att säga om bomlöst men eftersom du inte vill höra om negativa saker så gå och köp dig en bomlös och good luck, eller??

:) Jag är själv ingen lättviktare och rider i en bomlös från Karlslund. Jag har en pad med extra ilägg och man ser tydligt att ryggraden går fri genom att se var svettfläckarna hamnar. Lycka till

Om du nu är den lite kraftigare typen så gissar jag att du har en rumpa som matchar det? De flesta kraftiga brukar vara ganska välstoppade baktill så jag tror knappast att dina sittben skulle kännas särskilt mycket för hästen... Eller känner du själv när du rider barbacka att de sticker ner i hästen?
Om du inte har så mycket pengar skulle jag råda dig att köpa en barbackapad (brukar kosta typ 2000:-) OCH en ordentlig pad med kanal att ha under, så kan du varva med westernsadeln och körning, det tycker jag låter bra.

Det är svårt att råda hur du ska göra. I slutändan bestämmer du själv.
En annan sak att tänka på med bomlösa om man är tyngre är stiglädernas tryckfördelning. Är det bara ett "band" över ryggen så finns risken att ryttaren tynger ner det på hästens ryggrad.
// Linda

kenneth skrev:
Det finns en hel del negativa saker att säga om bomlöst men eftersom du inte vill höra om negativa saker så gå och köp dig en bomlös och good luck, eller??

Tack för välgångsönskningen - fast jag misstänker en liten ironisk ton... Det jag sade var att jag redan läst argumenten för och emot bomlöst som sådant men eftersom inte just ryttarens tyngd belysts i dessa sammanhang var det den frågan jag ville fokusera på. Att det finns olika uppfattning om huruvida bomlöst är "frälsningen för hästen" eller "förstör hästen" har jag som sagt redan förstått och tagit till mig. Därav min kommentar att jag inte ville att denna tråd skulle bli en tråd om fördelar och nackdelar med bomlöst i sig.

Eftersom jag är på glatt humör i dag bestämmer jag mig i alla fall för att tolka din skrivning som en välgångsönskning :angel:

Daimie - det var ju en bra tanke att jag kan se hur den belastar... förstår ju att det är svårt att säga något konkret innan man provat.

Skuggi - stor rumpa "näääähääää då inte jag heller" :angel: :rofl: :angel: Jodå visst är det så! Genom den större rumpan är jag ju kanske delvis tryckfördelande i mig själv också och som du säger så tror jag ju inte att hästen känner av mina sittben allt för mycket om jag rider barbacka ens... Barbackapad är kanske ingen dum ide. Får fundera lite...

mahlmt - jo jag vet att jag måste bestämma själv (eller ja i samråd med hästens ägare förstås) men eftersom jag inte provat bomlöst förut och definitivt inte är någon sadelmakare är det skönt att få lite synpunkter. Har pratat med personalen på hästsportaffärerna i trakten och de verkar minst sagt borta på bomlöst - de pratar bara om att de haft nöjda kunder vilket ju inte säger så mycket om hur det är för hästen. Här på forumet finns ju däremot de som har en hel del bestämda åsikter och det är jättevärdefullt att kunna få ta del av dessa - i slutänden får jag ju alltså samla ihop mina intryck och bestämma själv men som sagt det är lättare att fatta ett beslut när man hört argumenten från olika håll.

Stiglädrenas utformning var en MYCKET klok sak att beakta - det är ju närmast självklart nu när du säger det!

TACK ALLA FÖR ERA SVAR!

Jag vet att Star Trekk är lite dyrare men Kaupre säljer dem på räntefri avbetalning (jag betalade under 700 kr per månad för min) och de finns också begagnade. Till dig och din häst skulle jag välja en Star Trekk Endurance med 5 cm fårskinnspaneler. Star Trekken är som ett mellanting mellan bomlös och bomsadel, dvs man kan säga att den har en läderbom och är därmed mycket styv i längdled. Med tjocka paneler så lyfts garanterat sadeln från ryggraden och om du dessutom ser till att få ett koppjärn som passar precis din häst så bör det bli riktigt bra. Varför jag rekommenderar Endurance istället för tex Comfort är att Endurance är längre = större plats för rumpan samt inte har horn som Western har.

Sen tror jag att du har ett bra andrahandsvärde på den sadeln om du skulle vilja sälja den sen.

/Camilla

Gå in på www.kaupreridsport.se och kolla vad de har under begagnat.

Hm, de har precis nu fyra kompletta Star Trekk Western för 9500 kr då det är ett skyltex. Intressant? Dessutom kan det vara rätt järnvidd för din häst på tre av dem.

Även om det är en Western så är det rätt stor skillnad på denna och en "vanlig" westernsadel - du sitter mycket mer i lod i denna och dessutom mycket nära hästen.

/Camilla

skuggi skrev:
Om du nu är den lite kraftigare typen så gissar jag att du har en rumpa som matchar det? De flesta kraftiga brukar vara ganska välstoppade baktill så jag tror knappast att dina sittben skulle kännas särskilt mycket för hästen... Eller känner du själv när du rider barbacka att de sticker ner i hästen?

Intressant kommentar, de s.k. sittbenen kan inte "sticka ner" i hästen, de är rundlar som man fördelar tyngden på. Punkt. Den som känner dessa ben är antingen anorektisk eller har NOLL rumpmuskulatur! Punkt.

Isåfall är de flesta av oss välstoppade baktill :) Lixom en del av den kvinnliga anatomin!

Senast ändrad av en moderator:

Jag håller med Camilla att Star Trekk skulle vara ett bra alternativ.
Dessutom är det en sadel att behålla till framtida hästar eftersom du kan byta ut frambommen till olika storlekar. Då har man större chans att passa in den.
Jag har själv en endurance fast specialkort. Nu har jag inte ridit i den på ca 2 mån men det beror på att jag väntar på en bredare frambom i rätt färg. Men det är en stabil och bra sadel. Du får mer bomlöst för de pengarna än för börjes. Dessutom slipper du speciell pad under eftersom sadeln har de inbyggda i paneler.
Synd att du bor så långt iväg för annars kunde du få klämt på min.
// Linda

Du ville ju inte höra något negativt om bomlöst så då tänker jag inte säga något om dessa! Och om man nu ska säga nåt positivt om dom, då tänker i alla fall jag INTE göra det! :D
Om du vill se till hästens bästa så är en passande westernsadel det enda alternativet på sadelmarknaden, alla kategorier !:D

Inte för att vara en surkart men nu är det i alla fall TVÅ som läser det jag skriver så som f-n läser bibeln...

Jag skrev att jag redan har läst argumenten för och emot bomlöst och att jag utifrån dessa argument som sådana var beredd att göra ett försök med bomlöst. Däremot startade jag så klart denna tråden för att få argument utifrån aspekten - vad händer om en lite tygre ryttare sätter sig i en bomlös sadel och i synnerhet är jag just intresserad av JÄMFÖRELSE med westernsadel eftersom många har sagt just att westernsadel kanske är det bästa om man är lite tyngre.

Att utifrån utgångspunkten alls skriva kommentarer av den typ som dykt upp här tycker jag är lite onödigt Bill och Kenneth - jag ville som sagt bara styra diskussionen mot det jag behövde veta inte till att bli en hetsig diskussion ytterligare i den allmänna debatten rörande bomlöst. Denna debatt skjuter ju liksom förbi min fråga och med utgångspunkt i de många diskussionerna kring bomlöst och de likaledes många diskussionerna kring en ryttares vikt så tror jag i min enfald att det kan vara fler än jag som vill höra argument för och emot en tygre ryttare i en bomlös sadel... Däremot tror jag att alla som är intresserade av bomlöst har läst de mer allmänna argumenten för och emot - varav det viktigaste för mig så klart har varit frågan om tryckfördelning. Av det jag läst har jag noterat att många menar att tryckfördelningen blir sämre eller ingen i en bomlös men att minst lika många menar att tryckfördelningen fungerar utmärkt med bomlös sadel. Såldes vill jag ha kommentarer kring detta just utifrån aspekten att det inte är en 50-kg ryttare som skall sitta på. Hoppas att jag varit tydligare nu i alla fall.

Som det låter i denna tråd tror jag att jag kommer att rida huvudsakligen i westernsadeln (som jag ju vet att hästen gillar) och skall överväga en bomlös (en dyyyyr från kaupre möjligen eftersom det ni sagt låter vettigt) eller en barbackapad som omväxling. Det lät onekligen ganska bra det som Camilla och Mahlmt framhållit - tyvärr lite dyrt bara... men det är klart att om man betänker möjligheten att använda sadeln till flera hästar om jag skulle byta medryttarhäst och dessutom att dessa sadlar till skillnad från Börjessadeln sannolikt har ett ganska bra andrahandsvärde blir det ju inte lika blodigt.

Bill - JAG ÄR MÅN OM HÄSTEN, det är därför jag ställt alla mina frågor...

Tack till alla som svarat! Även till er som mest gjort sig lustiga... lite intressant att skriva ett inlägg där man konstaterar att man inte tänker svara...hihi... men ändå lyckas få med det jag misstänkt hela tiden - att jag får stå ut med att rida i westernsadeln tills jag lyckats tappa de där överflödskilona!

Liknande trådar

Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
880
Senast: Lisen82
·
R
Utrustning Jag har börjat titta på barbackapaddar och bomlösa sadlar, men det är inget jag har någon erfarenhet av själv. På "min tid" var en... 2
Svar
29
· Visningar
2 283
Senast: iNHALE
·
Utrustning Jag har läst runt lite i trådarna här och kan konstatera att det är en ganska samstämmig uppfattning att en hoppsadel, precis som en...
Svar
4
· Visningar
2 337
Senast: Aifos
·
Utrustning Jag har för närvarande ingen möjlighet att ta ut en person som kan prova ut en sadel till min häst de närmaste månaderna. Tänkte av den...
Svar
0
· Visningar
743
Senast: Rumbla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka