Sadelgjord till sadeltvång

Bukefalos 30 år!

Var flyr ovanligheterna skull in på Hööks idag, de har ju en kopia av ELT-gjorden, någon som har koll på hur den är i jämförelse?

Dressyrgjord Läder Denbury Fairfield® - Hööks https://share.google/8KFuYhW3cbEGgmS08
Den är inte alls som ELT iom att den är i läder. ELTn är ju i resår och ger en mkt mer flexig känsla. Jag upplever att även hästar utan tvång ofta rör sig lite, lite friare med den.
Men vissa människor tycker inte om känslan och upplever att sadeln känns instabil.
Jag har inte upplevt sadeln instabil på någon av de många jag haft den på. Men det beror väl lite på hur och vad man rider också.

Var flyr ovanligheterna skull in på Hööks idag, de har ju en kopia av ELT-gjorden, någon som har koll på hur den är i jämförelse?

Dressyrgjord Läder Denbury Fairfield® - Hööks https://share.google/8KFuYhW3cbEGgmS08

Det är som ayy jämföra äpplen och meloner. Det är inte en kopia på ELT. Det är en helt annan gjord med annan uppbyggnad och ”bara” en vanlig magplattegjord/bred gjord. .

Har du sett en ELT i verkligheten? Jag tror det kan vara svårt att förstå hur den är uppbyggd annars

Det läder som är på ELT är enbart sista biten mot spännena och en liten bit runt ringen. Resten av gjorden är elastisk, och undersidan är en särskilt formad syntetplatta kan man säga. Du kan rulla ihop gjorden eller vika den (förutom ändarna).

Suck, det var ungefär det jag trodde. Men tack för svaren. Ska hålla utkik efter en begagnaf ELT, men misstänker att min sadeltvångshäst får testa en billigare/ annan variant.

Vad kan du tänka dig för pris? Second horse har en 75 cm begagnad i superfint skick för 1200 kr
+ @Jamtland

OM du har råd att lägga tex enligt ovan inlägg så är chansen högre att du får igen pengarna om du vill sälja för att gjorden inte funkar med en beg ELT än tex ny billigare gjord.
Just en fungerande gjord vid tvång är rätt mkt säkerhet för ryttaren och komfort för hästen(ger den en oerhört mkt trevligare koppling till ridning).
OM det är ngt annat man kan skära ner på för att ha råd så rek jag ofta det för häst med sadeltvång. Jag har iom jobb som problemlösare och tränare jobbat med rätt mkt såna hästar.
Men går det inte så går det ju inte.

Inte provat den. Men har testat Freedom-gjorden som de väl hämtat inspiration från. Inte katastrof på min ngt känsliga. Men inte helt avslappnad som med ELT.

IOM att ELT flexar en del kan vissa ha ca 5 cm kortare gjord än tex lädergjord. Kanske ger dig mer alternativ.
Lite trådkap men är det Scharf freedom du testat? Vad tycker du om den generellt?

Lite trådkap men är det Scharf freedom du testat? Vad tycker du om den generellt?
Ja, precis. Ärligt talat minns jag inte så detaljerat. Det var under tiden jag gick på cancerbehandling. Och jag minns knappt den tiden. Den var väl välgjord kvalitetsmässigt och erbjöd rörliga delar som faktiskt kan röra sig mer separat än en del som hävdar det och ändå inte riktigt gör det. Kändes inte skör trots att vissa delar är tunna.
Men testade den bara ett pass på min egen. Och han var inte såld. Inte så pass att man triggade tvång. Men så han liksom kändes som han höll andan lite lite. Han verkar gilla att ELT ligger an brett men flexigt. Inte brett som i megabred vid spännen etc. Men inte riktigt så smalt som en del med tunnare resår och lösa plattor med mer punkttryck på plattorna.
Trött idag och hoppas du fattar min pladder. 😅

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka