sadelgjordar?

roxanne

Trådstartare
Vad använder ni för sadelgjord? Jag har en arabdam som är jättekänslig och får skav av ingenting! Hon har till och med fått skav en gång av fårlurvet som jag satt på sadelgjorden..! :crazy:
Någon som vet något bra material, eller är det fårlurv som är det bästa?

//Camilla

Sv: sadelgjordar?

Min är också jättekänslig men det går bra med fårlurvet. Och elastisk sympanova gjord, alltid.
En arab som jag red smörjdes in med glidslem (ordentliga mängder!) under gjorden vid varje ridpass annars fick han skav. Det var det enda som funkade på honom..
Babytalk ska vara bra att pudra på under gjorden också.

Försök lägga saden längre bak, ev svanskappa. Neoprengjord eller sympanova, viktigt med mjuka och tunna gjordar. Se till så inga spännen kan skava. Glidslem fungerar bra, köper du på apoteket, likaså barnpuder. Lägg ett rejält lager glidslem på området som är känsligt samt gnid in gjorden. Barnpudret bara "puffar" du på känsliga områden samt gjorden. Tvätta noga bort all svett o skit i varje vetg och sätt på nytt glidslem eller puder vid sadling

Har haft jätteproblem med en liten arabdam men hittat lösningen för henne - snörgjord - ligger helt stilla och det behövs varken talk eller glidslem. Jag hade tur och fick tag i en snörgjord här hemma, westerngjordarna duger ju inte pga spännet, annars vet jag faktiskt inte var de går att köpa. Den jag fick tag i är säkert mycket gammal och har förmodligen använts av armén.

Det jag har just nu är en sympanovagjord, med fårlurv på.... tycker inte att sadeln ligger för långt fram, den åker snarare bak när vi klättrar.. Jag lyfter upp frambenen också innan uppsittning så skinnet åker fram redan innan.
Slem och babypuder måste jag prova, men då lär jag väl ta bort fårlurvet?

Tänkte bara nämna att det finns en ny typ av sadelgjord ute på marknaden. Den har en rund form och mjuka upphöjda "former" som passar in vid hästens bröstkorg. Super dyr (naturligvis) men sitter tydligen mycket bra.

Som någon redan nämnt så är den gamla hederliga snörgjorden också bra. Hittar du ingen ny gjord med vanliga spännen, så lämna in till sadelmakaren så fixar han/hon det i en handvändning.

I annat fall glidslem på en lädergjord. Själv så föredrar jag den anatomiska med resår i ena sidan. Tycker den sitter bra och är lätt att spänna åt/släppa ut under ritt. Fördelen med en lädergjord är ju att när hästen svettas så blir gjorden hal, bra om hästen har lätt för skav, dåligt om man inte har så bra sadelläge kanske.

Jag hade en känslig häst förut och på henne hade jag glidslem och en slags väldigt mjuk neoprenegjord i westernmodell. Fårskinn funkade inte alls, det fick hon skav av direkt.

Sök på nätet efter snörgjord, finns många som säljer såna speciellt de som har islandshästgrejer.

Jag använder silonsalva som är en barnsalva för exemgumpar. Den är ok för att använda på djur.
Provade alla möjliga material på gjordarna samt div tunnlar.
// Linda

jag har en neporen gjord med resår i båda ändarna som jag tycker är super.

har flera snörgjordar liggandes som jag ej använder pga fel storlek :angel:

Liknande trådar

Utrustning Den här tiden på året är min häst, som många andra, väldigt skavkänslig. Hon får bland annat skav på halsen av tyglarna. Jag använder... 2
Svar
26
· Visningar
890
Senast: TinyWiny
·
Anläggning Jag har en paddexbana som jag egentligen är nöjd med men behöver mer material till den och paddex säljs inte längre så tänkte jämna...
Svar
10
· Visningar
896
Senast: tara
·
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna... 2
Svar
23
· Visningar
2 645
Senast: Stergo
·
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under... 2
Svar
25
· Visningar
2 213
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Smitare - hur gör ni?
  • Guldfasanerna
  • Uppdateringstråd 31