Sadelgjordsskav - varför? :(

L

LuckyLuke

Hej! Nu behöver jag era erfarenheter angående sadelgjordsskav :)
Det började med den förra sadeln när den slutade att passa (den blev för trång), sen red jag barbacka i några månader medans jag letade ny sadel, så då växte pälsen ut igen. Sen när jag fick den nya sadeln och ny gjord etc så kom nytt skav i alla fall :(
direkt när jag upptäckte skavet så började jag använda fårskinnstunnel, men det hjälper inte helt...
Det är inget stort problem egentligen, då han inte får sår eller svullnader, men pälsen skavs bort.. och det känns ju inte så bra. Jag rider barbacka i små perioder ibland så det får vila lite, men..

Så nu undrar jag om nån har erfarenhet vad detta vanligtvis beror på, för jag är konfunderad och har kommit på lite olika orsaker.
Är min häst bara väldigt känslig (fast han fick det ju inte i början när jag hade honom)?
Är det sadelgjorden det är fel på? (fast jag har ju fårludd men det kanske inte hjälper?)
Passar sadeln i alla fall inte fast den passar? (nu kan pållen ju ha breddat sig eller blivit samlare över ryggen, men sadeln passade ju när vi köpte den, och skavet kom typ direkt..)

Vad tror ni?
Jag känner mig som nybörjare :cool:
 
Sv: Sadelgjordsskav - varför? :(

Sitter du still i sadeln , eller gungar från sida till sida? Rättar till sadeln?
 
Sv: Sadelgjordsskav - varför? :(

har de en gång haft skav kommer det lätt tillbaka. vissa material ger lättare skav än andra (har en häst som får skav direkt av alla lädergjordar).
fårskinn kan vara bra men kan också förvärra genom
1. det gnager lite mer då det ju är mjukare
2. svett!!! fårskinn gör dte varmaree och då svettas hästen lättare där och skavet blir värre.
 
Sv: Sadelgjordsskav - varför? :(

Jag har en häst som brukar få det på vintern, han är för övrigt inte särskilt skavkänslig. Det jag alltid gör med honom är att dra fram frambenen så att huden under sadelgjorden sträcks ut, på så sätt blir det inga "veck" som nyps. Sedan brukar jag även ha fårskinnstunnel på sadelgjorden på vintern.

Det är även viktigt att hålla sadelgjordsområdet rent, så att det inte är gammal svett kvar när man sadlar :)

Lycka till!
 
Sv: Sadelgjordsskav - varför? :(

Mitt sto har väldiga problem med just sadelgjorsskav. Den bästa sadelgjorden jag har haft på henne som absolut inte gav henne skav är en Kieffer dressyrgjord i neopren, den typen där det är sytt som en tunnel. På den var det 3 spännen (sadeln har 2) så jag spände i de 2 längst bak och det spännet närmast armbågen sitta fri, vilket gjorde att huden kunde korva sig å syssla lite med vad den kände för där under. Tyvärr blev hon lite fet på sommaren å sadeln började röra sig å då måste man ju ha lite resår vilken denna gjorden inte hade. Tillbaka på 0 med andra ord.

Så jag köpte då en Nolan and Morris gjord som ska vara extra mjuk å hade 2 ressår för att riktigt suga fast sadeln men den gav henne skav så jag fick köpa en fårskinnstunnel, en rundsydd, tyvärr snurrade den å la sig flera gånger med sömmen mot henne, något som inte ska påverka m en självklart på henne :-/. Så jag fick inhandla en annan typ med kardborre, inte den vanliga där kardborren går hela vägen utan en (minns ej vart eller namn)men det är 2 omgångar kardborre, först en för att få fast gjorden å sen en som gör att skyddet blir runt. Detta funkade bra tills hon satte vinterpäls å blev svettig då detta började bränna på henne å jag fick tvätta efter varje ridning. Jag är noga med att raka först när pälsen är riktigt färdig, med andra ord… tillbaka till 0.

Fick nu köpa en neoprengjod liknande den kieffer jag hade fast med ressår som funkade jättebra. Den är rundsydd så huden kan ligga runt på ngt sätt. Svår att få tag på men capriati har en.

Nu är hon rakad och vi är tillbaka med att växla med fårskinnsskyddet igen då det är bra att växla mellan gjordar som funkar. Ett annat tips är att dra fram benen så huden lägger sig ordentligt under gjorden.

Jag fick tips om miljoner gjordar, men dessa 2 sätt va mina bästa. Ressår är ett måste för att gjorden inte ska röra på sig utan följa hennes lungor ut och in och inte fram och tillbaka eller sida tillsida, då är det problem direkt. Tonguegjordar eller den andra typen av neopren som inte har tunnelgrejen som typ event är rena hårryckaren på min dam. Det enda man har är att som du gör, varierar. Jag försöker tömköra 1 g i v och rida barbacka 1 g så att skavet inte blir påfrestat varje dag även om det blivit bättre. Det dumma är ju att har det börjat så är det kört!

Lycka till!!
 
Sv: Sadelgjordsskav - varför? :(

Tyvärr har sadeln tendens att glida åt sidan ibland.. om det är pga hästen eller mig vet jag inte, men det blir ofta att jag skjuter tillbaka den efter vi har skrittat fram och lite i början av passet innan vi är uppvärmda, sen brukar den ligga still, och jag sitta still också, hoppas jag :)

Men det glider ju när jag ska rätta till den i början.. hmm får försöka lösa det på annat sätt :)
 
Sv: Sadelgjordsskav - varför? :(

Ojdå låter inte bra att det kan vara svårt att bli av med :cry:
Jag har lädergjord nu så det skulle kunna vara det, fast den förra jag hade, som det började med var en syntet.
Jag upplever det som att det blir bättre med fårluddet, men jag kanske ska prova en period utan och se om det hjälper :)
som tur är så svettas han inte så mycket i alla fall, men lite blir det ju ibland..

tack för hjälpen! :)
 
Sv: Sadelgjordsskav - varför? :(

Ja jag brukar också dra fram frambenen, jag tror det hjälper en del i alla fall :banana:
Tack! :)
 
Sv: Sadelgjordsskav - varför? :(

Jag märkte innan sommaren att min häst fick skav vid armbågen av en av mina raka anatomiska gjordar (den jag red med första tiden då sadeln gled fram jämt och ständigt). Eller ja, jag uppfattade det som friktionsöm mer än skav.
Det jag fick göra då var att plocka fram den svänga gjorden som är för lång, padda upp den med tovad fårulls-tunnel (fårskinn fick inte plats mellan bröstkorg och armbåge) och så var problemet med att sadeln rörde sig borta och hästen slapp friktionsömhet. (Tills jag fick en hoppgjord som var för rak och återigen gav dessa friktionsmärken)

Du skulle ju kunna testa en svängd gjord och se om den stabiliserar sadeln samt ligger an bättre runt bröstkorgen...
 
Sv: Sadelgjordsskav - varför? :(

okej tack supermycket för tipsen! :bow:

jag har en lädergjord, med resår, och det bli ju lite kanter på den (är en dressyrgjord kanske jag skulle säga :))
men jag skulle ju kunna pröva en annan :)
Men tyvärr finns ett litet problem.. min häst måste ha en stabil och rätt bred gjord, som är lite böjd - spännena ska gå bakåt och den ska vara böjd framåt på mitten - för annars glider sadeln framåt (han är lite konstigt byggd :cool: )
Ev. kan ha en gjord med typ en platta på mitten som hindrar det från att glida framåt. Det var i alla fall vad sadelutprovaren sa, hon tipsade mig om den gjord jag har nu, eller en som kostar 2000 kr, jag är inte så rik tyvärr :crazy: kollade på 2000 kr gjorden och tyckte dessutom den hade hårdare kanter än min nuvarande.
Men hur är de gjordar du tipsade om utformade? :)

Jag ska skriva ner vad de hette i alla fall nånstans så jag inte glömmer det och kolla på dem och se om de kanske kan passa :)
Tack återigen för alla tips och all hjälp! :)
 
Sv: Sadelgjordsskav - varför? :(

Hej :)
jag har en svängd gjord, den är svängd liksom framåt i mitten och spännena går bakåt, är det en sån du menar? :)
Friktionsöm - det skulle ju kunna vara det som min häst är. Det kan vara så att min sadel glider lite lite framåt, för han är väldigt konstigt byggd, alla sadlar verkat glida på honom :cry:
Men det låter ungefär som min häst har lite samma problem som din hade.
 
Sv: Sadelgjordsskav - varför? :(

Hej :)
jag har en svängd gjord, den är svängd liksom framåt i mitten och spännena går bakåt, är det en sån du menar? :)
Friktionsöm - det skulle ju kunna vara det som min häst är. Det kan vara så att min sadel glider lite lite framåt, för han är väldigt konstigt byggd, alla sadlar verkat glida på honom :cry:
Men det låter ungefär som min häst har lite samma problem som din hade.

Ja, precis en sån menar jag. Man brukar säga att sadelgjorden ska ligga en handflata eller 10 cm bakom armbågen och det är bara den svängda som ligger där, de raka lägger sig direkt i kläm för armbågen och drar fram sadeln. Men det låter som att du skulle kunna få hjälp med sadeln antingen av en svänd gjord eller en svanskappa (Om sadeln är utprovad och ligger väl förövrigt!)
 
Sv: Sadelgjordsskav - varför? :(

aaha... då är våra inte riktigt lika då min passa bättre med helt raka, inget svängt på alls. Alla är dressyr.

den nyaste capriati
http://www.cshast-fritid.se/butik/poppedimage.asp?pic=images/Dressyrgjord neopren med resår(1).jpg

Morris and Nolan
http://www.ridvaruhuset.se/morrisnolangjord.php?category=2

den första Kieffer kan jag inte hitta, den är nog tyo 12 år eller nåt. Men har som sagt 3 rullspännen vilket möjliggör att låta den främsta vara ospänd.

Skyddet är
sadelgjordstunnel-dressyr-farskinn-p-5074-c-320

Har du fått tipset om den franska gjorden? Sägs ju att den ska stoppa att salde glider. En del är å himla glada i den andra inte, det enda där är att ajg tycker kanterna är hårda... Det är deta som är problemet med skav känner jag. Man får absolut inte ha nååååågra andra problem. :( För då kanman inte ha de grejerna osm är anpassade till skavet å har man skav kan man inte ha de grejerna osm är anpassade til det andra problemet. :grin:

Hoppas det hjälper lite i alla fall. För som sagt: Klok på mina prolem är jag högst sällan ;)
 
Sv: Sadelgjordsskav - varför? :(

haha ja jag kanske får börja använda svanskappa :p inte så snyggt men om inget annat hjälper så :)
 
Sv: Sadelgjordsskav - varför? :(

Angående svanskappa så är det ju 100 gånger bättre att hästen mår bra och ryttaren tar sitt ansvar än att låta utseendet komma i vägen ;)

Du får hemskt gärna lägga upp bilder på din häst med sadel på, en rak gjord och en svängd gjord :)
 
Sv: Sadelgjordsskav - varför? :(

Det är deta som är problemet med skav känner jag. Man får absolut inte ha nååååågra andra problem. :( För då kanman inte ha de grejerna osm är anpassade till skavet å har man skav kan man inte ha de grejerna osm är anpassade til det andra problemet. :grin:
hahah jaa precis så är det :crazy: ;)

Det är nog den franska gjorden som jag fått tips om, som kostade 2000 kr, den hade nåt franskt namn i alla fall ^^
Jag tyckte också den hade hårda kanter, annars är det säkert jättebra, men jag vågar inte heller chansa på att köpa den eftersom den är så dyr.. :o men den kanske fungerar om den hindrar sadeln att glida.. hmm svårt..

Tack supermycket för länkarna! :bow:
 
Sv: Sadelgjordsskav - varför? :(

haha japp håller med det är viktigare att han mår bra :) brukar inte bry mig så mkt annars så ^^ (alltså om hur vi ser ur i utrustningsväg haha, lät som om jag menade att jag inte bryr mig om hästen ;)) vet dock inte om han tycker svanskappa är obehagligt, mest det som bekymrar mig, men jag får väl testa :)

ja jag kan försöka hinna ta bilder, men jag har ingen rak gjord som passar till den sadeln (det är en dressyrsadel och jag har bara en rak lång gjord o svängd dressyrgjord), men jag tar väl kort med den jag har i alla fall :)
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Sadelgjordsskav - varför? :(

Min häst hade väldiga problem med sadelgjordsskav, och jag provade det mesta.

Provade stallägarens neoprengjord som verkade funka, men investerade sen i en Wintec Cair Dressyrgjord, och skaven försvann.

Det är nog neoprenet i den också som gör det, så gissar att även en vanlig neopren funkar.

Bates gjord med läder på, neopren närmast hästen, funkade dock inte för oss. Den var så tjock så hästen fick skav på benen till o med, var liksom en skarv mellan neopren och läder, sen upplever jag Wintecs variant som mycket smidigare än Bates trots att det ska vara samma i olika material.

Nåväl, neopren är mitt tips!
 
Sv: Sadelgjordsskav - varför? :(

Min häst fick skav efter en lång tävlingsdag av dressyrgjorden. Han har aldrig haft skav innan och har normalt sett rätt gott om plats till frambenen. Sedan retades skavet även av hoppgjorden och blev irriterat (svullet och lite avskavd päls bara men han blev så klart öm) även om det fick vila så det såg bra ut. Smorde på lite silionsalava en ridtur och då irriterades skavet inte alls och sedan behövdes det inte med salva. Mycket smidigt!

Så när du väl hittat sadel/gjord/materialkombination (vilket jag redan visste var ok på min häst) som inte ger tryck/skav men som kanske inte låter skavet läka ut hel så är det mitt tips. Köpt på Apoteket på babyavdelningen mot flugor och skit. Blir lite som en glatt hinna som verkar ta bort friktionen tillräckligt för min häst iaf.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 692
Senast: Grazing
·
Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 407
Senast: Blyger
·
Skola & Jobb Jag tänkte för inte så länge sedan starta en tråd likt många andra "vad vill jag jobba med"-trådar. Det är kanske lite den typen av råd...
2
Svar
25
· Visningar
3 246
Utrustning Är i akut behov av ny sadel till hästen. Har några andar trådar här där jag testar två sadlar, Prestige Michel Robert(34/17 ullstoppad)...
Svar
7
· Visningar
2 329
Senast: Oknytt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Uppdateringstråd 29
  • Lösa hundar

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp