Sadelgjordstunnel

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare maximilia
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 5
  • Visningar Visningar 1 414
M

maximilia

Jag har köpt en ny dressyrgjord, en Glengordon, men den har en dum söm som skaver lite. Behöver därför ett fårskinnsöverdrag. Problemet är att gjorden är svängd, hur blir det då? Korvar det sig på "framsidan" av överdraget? Eller finns det kanske till och med färdiga svängda tunnlar? Är det något märke som är bättre än andra?

Så här ser gjorden ut iallafall: Bild

Sv: Sadelgjordstunnel

Det där har jag funderat på också (även om jag inte har en svängd gjord). Det bästa är väl om man syr en själv? :idea: Har inte sett att det finns och köpa färdigt...

Men jag vet inte. Det kanske funkar med en rak, men det känns som om det skulle bli lite "tokigt"... ?

Sy är inte min starka sida :angel: Vet att det är en del som har sytt tunnlar själva, hur har ni gjort? Det borde väl bli två sömmar om man ska göra den svängd? Skav? Hur går det med nålen, fårskinn är väl ganska tjockt? Och vart får man tag i fårskinn?

Ingen som har en svängd gjord med tunnel och kan tala om hur det funkar?

Sy är inte min starka sida :angel: Vet att det är en del som har sytt tunnlar själva, hur har ni gjort? Det borde väl bli två sömmar om man ska göra den svängd? Skav? Hur går det med nålen, fårskinn är väl ganska tjockt? Och vart får man tag i fårskinn?

Ingen som har en svängd gjord med tunnel och kan tala om hur det funkar?

Det finns töjbara tunnlar, som du både kan ha på svängd gjord och vanlig gjord. :)

Vad är det för söm som ger skav? Har en likadan själv (som inte skaver alls) och kan inte riktigt förstå vad som kan ge din häst skav.

Min häst fick lite skav av denna GG gjord i sina armhålor. Jag har en teddy tunnel från equline som jag sätter över gjorden. Fungerar fint fint!

:)

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 551
Senast: Edla
·
Hästmänniskan Hej på er! Jag är ny på detta forum och jag hoppas att jag postar i rätt del. Jag behöver ventilera och resonera lite med andra... 10 11 12
Svar
223
· Visningar
12 465
Senast: lilsan
·
Hundträning Hej! Jag är ny här och hoppas inte någon anser att jag har en "dum fråga"! Det här verkar vara ett nyttigt forum. Har en vit herde som...
Svar
10
· Visningar
1 464
Senast: Lisalei
·
Hästvård Hej! Jag har en häst som har förslitningsskada på gaffelbandet och griffelbenet, diagnosen ställdes i december men han har visat hälta...
Svar
7
· Visningar
1 624
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka