Sadelhjälp!!! Prestige - bomvidd

Centaur

Trådstartare
Jag måste köpa ny sadel till min nya häst, min andras är för vid. Det är en Prestige 37'a, och hästen som har den är rejält bred...

Min nya är mkt smalare, men ganska stor. Skulle gissa på nånstans runt 34 på honom... Vill gärna köpa begagnad, har inte råd at betala 17.000 för en ny sadel till honom nu....

Så jag undrar, ni som har Prestige sadlar, vilken bomvidd har ni??? :confused: Och vad är det för typ av häst??
 
Det är tydligen inte en jämn stegring av gradtalet/bomvidden! Hela tio graders skillnad på 33 och 34, och bara fyra mellan 34 och 35.... Sen bara fyra mellan 35 - 37 också......
 
Det är nog på just de exemplaren som hon har mätt, det skiljer kanske en del även om det är samma storlek på sadel enligt tillverkaren.

Jag har t ex provat två Stübbensadlar där den ena är 30 och den andra 31 och båda har legat likadant på min häst.

Det är nog mycket viktigt att man provar just det exemplaret av sadel som man har tänkt köpa och inte bara köper på känn efter tillverkarens storlekar.

mvh Jessica
 
Har bomm 35 till valack som drar W annars på sadlar. Denna sadel använder sambon med Mattes lamullspad till sin unghäst som är "normal-smal" över ryggen, skulle tippa att han i dagsläget skulle behöva en 33:a men han breddar sig ju hela tiden så det vore dumt att köpa en för liten sadel till honom.
 
Har en 33:a. Den passade bra när jag började rida hästen, men nu är den lite trång. Jag upplever min häst som ganska normalbred, kanske med ett litet plus numer.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
2 941
Senast: MiaMia
·
Utrustning Är i akut behov av ny sadel till hästen. Har några andar trådar här där jag testar två sadlar, Prestige Michel Robert(34/17 ullstoppad)...
Svar
7
· Visningar
2 303
Senast: Oknytt
·
R
Utrustning Som en fortsättning på min tidigare tråd… Står här med en ny häst, fick tyvärr inte med någon sadel. Testade att rida ca 20 min med min...
Svar
19
· Visningar
1 447
Senast: Freazer
·
Utrustning Har haft sadelprovare ute idag då hästen inte trivs helt med sin hoppsadel. Jag använder den inte alls själv just nu utan hon har den...
Svar
13
· Visningar
1 735
Senast: Linda_A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Airtags, selar etc
  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Hundrädda

Hästrelaterat

  • Vad gör halvblodsägare?
  • Dressyrsnack 17
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp