Sadelhjälp

Sv: Sadelhjälp

18" blir garanterat för stort för dig..
Men jag tror jag evt vilken du menar, men den är nog mer 16" eller 17" och jag tror det är en island, inte en dressyr.

Så länge det inte blir något tryck under bakvalvet så går det bra.

Man kan inte säga att det är en bomvidd, men jag tror inte de passar en hög manke.

Man sitter inte och skvalpar mellan fram och bakvalv, jag sitter still oavsett vad.

Jag tycker Torsions fram och bakvalv är mjukare ja, då de är stoppade, vilket inte Barefoot är.
 
Sv: Sadelhjälp

Gullan86 skrev:
hm okej tack för svaren va tror ni om en island från torsion då? någon som testat en sån?

hur funkar det att låna hem och testa en sadel är det dyrt?

jag hittade ingen ponny modell på torsion hitta bara en barnsadel och den var 13- 14 i sitsen dock finns de flesta andra sadlar i 15 tror jag men jag fick reda på att en 16 i alla modellerna var tryligen 60cm långa=(...

vilka ponnysadlar ska jag då prova att klämma ner mej i haha?!

Gå in på deras hemsida vetja.

Du kan söka på google.se och Skirva torsion jonsered så kommer du till deras hemsida.
Dom kan det mesta om sadlarna och kan hjälp dig.
 
Sv: Sadelhjälp

japp den är nog 17 hoppas jag hon mätte den från framvalvets bakersta kant(in mot sitsen) till bakvalvets främre kant(mot sitsen) och det var då ca 33 cm vad tror du det är för sits då? tyvärr mätte hon inte som de mätt på hemsidan.

det är en dressyr fast äldre modell och jag har betalt den nu;)

jasså är de stoppade du menar att cheyennen är bara den glasfibergrejen i sen tunt numbuck på utsidan. men om torsions bakvalv är så mjukt va gör det att råka sitta lite på det då?

ja ja hoppas att sadeln jag köpt nu ska passa ska bli intressant du har sett min tråd när jag har en cheyenne ligger på min häst va?

hur lång är din dressyr torsion?
 
Sv: Sadelhjälp

Se mitt svar på din tråd om cheyenne-sadeln på din häst... Naturhesten.dk...kolla sadeln Karl...
 
Sv: Sadelhjälp

- Annars finns det jo FreeForm SB (ShortBack) som är gjort för korta hästar. Jag har en vanlig FF och är specielt glad för det uppbygda och utbyttbare säte! Finns i nästan alla storlekar!!:bow:
 
Sv: Sadelhjälp

Jag håller med ehtrod, kolla in "Karl" säljs även av kaupre, underbart fin sadel.
 
Sv: Sadelhjälp

Kollade på Globus Turnen, men blev inte alls impad då detta exemplar var hårt stoppad och bossarnas form baktill gör att det kommer bli ett kraftigt punkttryck samt passar inte din häst ryggs form utifrån det exemplar jag tittade på. Jag hoppas dock att det var ett måndagsex. Passar hästar med bred platt bakre rygg, som min är men jag skulle inte lägga på den sadeln på ryggen så hård och skum var den.

Därmot Globus Clicen helt annan utformning som kan passa din, blev impad av den på alla vis, bred, mjuk, kort och gav en bra sits. Jag har aldrig tidigare suttit bra i nån engelsk bomsadel tidigare.

Måtten på den i 16.5" hela längden på bossarna var ENDAST 35 cm långa och en 38 bör vara runt 115 grader enl. min tumstocksmätning och jämförelse med wintec wide. Så anläggningsytan lär ju vara kortare än så.


Sedan så kommer ju Kari flex i en ny modell som endast skall vara 45 cm i sin fulla längd.

Topreitern som nån skrev om är inte så kort, den är 50cm i sin fulla längd, tydligen enl. många stel och styv och formar sig inte efter hästen som man önskar.
 
Senast ändrad:
Sv: Sadelhjälp

Gullan86 skrev:
japp den är nog 17 hoppas jag hon mätte den från framvalvets bakersta kant(in mot sitsen) till bakvalvets främre kant(mot sitsen) och det var då ca 33 cm vad tror du det är för sits då? tyvärr mätte hon inte som de mätt på hemsidan.

det är en dressyr fast äldre modell och jag har betalt den nu;)

jasså är de stoppade du menar att cheyennen är bara den glasfibergrejen i sen tunt numbuck på utsidan. men om torsions bakvalv är så mjukt va gör det att råka sitta lite på det då?

ja ja hoppas att sadeln jag köpt nu ska passa ska bli intressant du har sett min tråd när jag har en cheyenne ligger på min häst va?

hur lång är din dressyr torsion?

Jag har glömnt mäta, men jag ska mäta den och mäta sitsen (mellan fram och bakvalv) idag.

Ja, cheyenne har ingen stoppning kring fram och bakvalv, isf är det så lite så det knappt märks.
Jag såg tråden där du hade provat en Cheyenne, men jag orkade inte ge mig in i den ;) Men det såg absolut inte groteskt ut! Det såg typ likadant ut på min häst.

Man ska inte sitta på bakvalvet då det är hårt för hästen. Om hästen då har för kort rygg blir det ju ett tryck där bak.
Men även om det kan se ut att jag sitter på bakvalvet så gör jag inte det. Rumnpan ligger emot men det blir inget tryck mot bakvalvet. Så känn efter lite, det är inte säkert att det blir något tryck bara för att din rumpa ligger emot.

Torsions fram och bakvalv är alltså inte bara stoppade med mjukt material, utan de är stoppade med mjukt material RUNT det hårda som är inuti (vet dock inte vad det är för material?)
 
Sv: Sadelhjälp

Hur har du mätt bossornas längd då?

Turnern var nog ett måndags exemplar, för de ska ha exakt samma passform.... Det som skiljer sig mellan dom är att Clicen har en stoppad lillkåpa och har större knästöd. Men för hästen ska det inte vara någon skillnad. Dock verkar det inte som att tillverkaren stoppar alla lika hårt eller mjukt, för jag har märkt en de skillnader när jag har varit och kollat på Globus. Jag hade dock turen att min sadel var mjuk från början.
 
Sv: Sadelhjälp

Diabolical_Kitten skrev:
Hur har du mätt bossornas längd då?

Turnern var nog ett måndags exemplar, för de ska ha exakt samma passform.... Det som skiljer sig mellan dom är att Clicen har en stoppad lillkåpa och har större knästöd. Men för hästen ska det inte vara någon skillnad. Dock verkar det inte som att tillverkaren stoppar alla lika hårt eller mjukt, för jag har märkt en de skillnader när jag har varit och kollat på Globus. Jag hade dock turen att min sadel var mjuk från början.


Det var bossarnas längd jag mätte från framvalv till bakvalv och de var 35cm i 16.5.

Antar med att det måste varit ett dåligt ex, för de var helt olika under i bossarnas utformning (clicen och Turnen) de var även skillnad att sitta i dem.
 
Sv: Sadelhjälp

aha okej jo jag tänkte på free form innan men hörde att de va rätt långa endå och stela så att det blir mer tryck lixom den jag köpt nu är mjukare och det blir mer ett tryck bara där ryttaren sitter...skulle en stel sadelligga som bilden på cheyennen på min häst skulle han ju verkligen irritera sig på den i "ljumskarna" som någin skrev i den tråden.

jag har köpt en dressyr torsion o de skulle tydligen vara lite uppbyggda får hoppas jag tivs med den annars så ska jag leta vidare men jag kunde inte hitta en hemsida till den sadeln du tipsade om.???
 
Sv: Sadelhjälp

aha på så vis okej men jättebra om du mäter i så fall....du har ingen bild där sadeln ligger på hästen och/eller du sitter i sadeln på hästen?
skulle va kul o se....spännande

vad är det för häst du har igentligen?

okej va bra att det inte ser groteskt ut det blir ju så med så himla stora sadlar tyvärr...man får väl trösta sig med att det inte blir tryck än där man sitter typ.

tycker du att din torsion dressyr är uppbyggd?
sitter du bra i den och så?

är det kalvskinn du har i din? det finns inte i nubuck längre va?
 
Sv: Sadelhjälp

Diabolical_Kitten skrev:
Mätte du längs bossan, UNDER sadeln?
Inte tvärs över sätet eller från sidan?

Jag mäter alltid bossen under, va ska jag uppepå att göra när jag vill ha boss och ev. anläggningsytas mått?

Det var ju inte sätesstr. jag ville ha den visste jag ju redan.
 
Sv: Sadelhjälp

Därför att många har gjort det förut...

Mätte du då bossan bakom panelerna eller mätte du från den främre kanten till den bakre kanten? Måttet låter otroligt litet...
 
Sv: Sadelhjälp

Gullan86 skrev:
aha på så vis okej men jättebra om du mäter i så fall....du har ingen bild där sadeln ligger på hästen och/eller du sitter i sadeln på hästen?
skulle va kul o se....spännande

vad är det för häst du har igentligen?

okej va bra att det inte ser groteskt ut det blir ju så med så himla stora sadlar tyvärr...man får väl trösta sig med att det inte blir tryck än där man sitter typ.

tycker du att din torsion dressyr är uppbyggd?
sitter du bra i den och så?

är det kalvskinn du har i din? det finns inte i nubuck längre va?

Kolla på min hemsida, där hittar du alla möjliga bilder på min häst, bl.a. på en Torsion provsadel jag hade i 18". Hästen har en 44,5 cm kort rygg. Det är en haflinger.

Dressyren är bra uppbyggd i sätte, man sitter ganska smalt i den. Jag har även en pad som är tjockare närmast ryggraden, så jag sitter ännu smalare.
Jag älskar min Torsion. Bästa dressyrsadeln jag har haft. Man sitter inte fast nånstans, men men sitter still ändå. Jag får ha väldigt långa läder för att sitta bra, då man placeras i en så lodrät sits. Men den är verkligen underbar ;)
Jag slängde upp min kompis i den igår och hon fick känna på lite (i skritt) och hon tyckte väl det var lite vingligt i början, och hon kom även fram till att hon var stelare i sin vänstra höft, så hon fick jobba med att flytta bak den, men hon (som bara har skrittat lite i Barefoot Cheyenne när jag hade den på prov, annar aldrig ridit i bomlöst) tyckte att den var ganska stabil.

Jag har kalvskinn ja.
 
Sv: Sadelhjälp

jag tittade lite på din hemsida va mkt sadlar du testat:banana:

men så såg jag detta:
Torsion1b.jpg
(nya modellen)

ser ju nästan ut som att den sitt"lappen" är för kort:eek: varför är det en bit kvar till knölarna utan sittgrejs???
hur funkar det måste ju bli massa skräp i karsborren + ser ju hemskt ut:o :cool:

detta är sadeln jag köpt
1757729.jpg
(den gammla modellen av torison dressyr)
 
Senast ändrad:
Sv: Sadelhjälp

Diabolical_Kitten skrev:
Därför att många har gjort det förut...

Mätte du då bossan bakom panelerna eller mätte du från den främre kanten till den bakre kanten? Måttet låter otroligt litet...


det är så lång(kort) anläggningsyta som hon skriver det vet jag eftersom min kompis har en globus the turner på sin islandshäst den har en anläggningsyta på 36cm i 17,5 sits och är speciellt utpassad till den hästen.
 
Sv: Sadelhjälp

Diabolical_Kitten skrev:
Därför att många har gjort det förut...

Mätte du då bossan bakom panelerna eller mätte du från den främre kanten till den bakre kanten? Måttet låter otroligt litet...


Jag vet, jag var tvungen att mäta två gånger för jag inte trodde mina ögon, men jag hade en vän med mig och hon kikade båda gångerna också så det stämmer. Den är så kort, Turnen som enl. bl.a dig skall vara kortare än clicen var ngt. längre i samma str.

Jag mätte ca från kan till kant, med ngr. millimeters spelrum åt nåt håll.
 

Liknande trådar

Utrustning Jag sitter och funderar på vad för slags sadel jag ska köpa till min unghäst(4år) Glampi(islandshäst). Han har ju lite längre rygg än...
Svar
2
· Visningar
1 483
Senast: videnlis
·
Utrustning hej är lite i ett dilemma... har en wintec dressyrsadel cair 500 som just nu inte passar hästen ev har han fått ont av den...den ser...
2
Svar
30
· Visningar
2 344
Senast: Gullan86
·
Utrustning behöver hjälp att bestämma vilken vid min pålle troligevis har på sadel:angel: ska dra hela historien då. har en liten islandshäst på...
2
Svar
20
· Visningar
1 795
Senast: mahlmt
·
Utrustning har en liten fråga någon som har ett svar? jo minsta str i torsion sadlarna hur lång är den? är torsion sadlarna kortare än cheyenne...
Svar
18
· Visningar
3 105
Senast: Gullan86
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp