HJälp sadelval?!

Gullan86

Trådstartare
behöver hjälp att bestämma vilken vid min pålle troligevis har på sadel:angel:
ska dra hela historien då.
har en liten islandshäst på 126 i mkh som just nu är väldigt fet hade tänkt att köpa en allroundsadel till honom att hoppa lite i(har en bomlös annars eftersom han är rätt svårt att hitta sadel till).

jo innan ja köpte den bomlösa så hade jag en wintec dressyr med först(när han va omusklad och unghäst) ett blått järn i som är normal mot vid sen satte jag till slut i ett rött järn som är vid det slutade med att han blev så fet/bred att sadeln gled fram o kom i bakvikt vilket resulterade i att han fick en låsning i ryggen för att sadeln tryckte på slutet av ryggen(känsligt). så jag vill absolut inte göra om samma misstag men har ju nu väldigt svårt att bestämma mej mellan 2 olika sadelval.

sadel nr.1
märkeslös fint skick 2år gammal bra benstöd och ser allmänt fin ut har legat på ett russ som va bred tydligen men för den va sadeln för bred(vet att min isis är mkt bredare än russ som jag ridit iaf) den har alltså str VID i bommen.

sadeln nr.2
märkeslös sadeln äldre och lite sämre skick benstöden sämre. annars fin ej sönder men hyffsat mkt sliten har legat på breda kallblod. denna har str x-VID i bommen.

det skiljer bara nån 100 lapp mellan sadlarna så priset bör ej styra.

alltså snacka om svårt att välja mellan dessa då utan att få prova. vad är igentligen problemet om sadeln är för vid vad kan då hända? är det inte bättre än att den kanske är för smal eller tänker jag fel?. för är den för bred kan man ju alltid lägga nåt emellan.

men så kan man oxå tänka s¨åhär att blir hästen bara smalare(bantas) så blir troligen den breda sadel för bred och den blir ju bara bredare o bredare för honom ju smalare han blir den andra sadeln kanske passar bättre o bättre o ligger pefekt till slut(den vida bommen) men sen är jag samtidigt rädd för att göra samma misstag där bommen är för smal och sadeln blir baktung och skadar honom....

men hur tusan ska man tänka=(.

bilder på pållen då.
http://www.pixbox.se/arkivet/synligt_3/00530000-00539999/640x480/535755.jpghär är han halvfet och har wintecen på sig som där har det röda järnet i sig(vid) dock har den glidit fram och ja tycker det ser hiskligt smalt ut endå.

http://www.pixbox.se/arkivet/synligt_3/00530000-00539999/640x480/535760.jpgdet smalaste ja lyckats få ner han till typ än så länge.

http://www.pixbox.se/arkivet/synligt_3/00530000-00539999/640x480/535780.jpghans pappa(något sånär smal min pålle kan bli då)

http://www.pixbox.se/arkivet/synligt_3/00650000-00659999/640x480/653347.jpgnormalhull rättså vältränad

http://www.pixbox.se/arkivet/synligt_4/02960000-02969999/640x480/2960990.jpgfet(tyvärr inte utan sadel men detta är den bomlösa och den visar ju aoutomatiskt hur bred han är).
det är tuvärr i detta sommarskick han går att finna nu:( :angel: :smirk:

3093847.jpg
lägger till denna bilden där man ser hur brett jag sitter ungefär där kan man kanske utgå ifrån hur bred han är. han har i pricip ingen manke och är mkt rund över ryggen + lite svankig en aning.

behöver er hjälp nu kom med råd och erfarenheter!!!:bow:
 
Senast ändrad:
Sv: HJälp sadelval?!

Du ahr ju inte lagt ut några bra bilder, så det är svårt att rekommendera sadlar.

Dock tycker jag du ska skita i dom två sadlarna du nämde. Satsa på att ta ut en vettig utprovare istället å köp en begagnad märkessadel eller en syntetsadel om det går att hitta.
Men lägg för guds skull inte ut några pengar på märkeslösa skitsadlar, och var nöjd med din Torsion så länge.
 
Sv: HJälp sadelval?!

okej tack för din kommentar...men om du kanske inte läst det så¨hade jag tänkt börja hoppa med honom lite och tycker du det är smart i min bomlösa torsion?! det är alltså det att ja känner att det inte är så smart att hoppa högt(okej 60 70 kanske men endå) med en bomlös....därför ja tänkte köpa en "hoppsadel".

säg gärna hur jag ska ta bilder för att du lättare ska se?!

vad är det för fel på märkeslösa sadlar?.

någon mer som vet nåt smart eller har nåt tips?
 
Sv: HJälp sadelval?!

Jag läste att du skulle hoppa - men jag tror inte du läste att jag tycker du ska ta ut en sadelutprovare som hjälper dig prova ut en begagnad märkessadel/syntetsadel istället.
Anledningen till varför jag inte är så positiv gentemot märkeslösa sadlar är för att de inte har lagt ner så mycket tanke bakom konstruktionen på bommen. De är inte heller lika tåliga. Och även om du sparar lite pengar på att köpa en märkeslös så kommer du nog ångra dig om du får punga ut mer i vetkostnader. För det är det som är nackdelen med märkeslösa - man kan aldrig vara säker på att dom håller. Men vid märkessadlar är det en större chans att dom håller å fördelar trycket rätt (om sadeln passar).
 
Sv: HJälp sadelval?!

jojo du har så rätt så att märkeslösa sadlar slarvas det mkt mer med säkerligen speciellt börjes den billiga allt i ett kits sadeln helt sanslöst kass alltså...men endå bara för att sadeln är märkes löst(märket kan ju ha slitits bort eller rammlat av lr liknande) så behöber de ju inte sitta dåligt...har nämligen en gammal hoppsadel där märket slitits bort så välanvänd är den men trots detta är den knappt ens sliten och lädret verkar vara av mkt bra kvalite den är säkert bortåt 30 år gammal.
den är dock för smal för min häst så den är till salu.

men iaf om man själv kan prova ut en sadel borde det väl inte va några problem bara man är uppmärksam så att sadeln håller/bommen inte är av/den är snestoppad eller liknande så kan det väl inte skada hästen? bara för att den är billig?.

jag ska vara lite ärlig och skriva rakt ut här om vad jag tycker om märkes sadlar dock kanske det inte är såhär alltid men för mig(hade kanske otur) va de så.

jag köpte min torsion island MÄRKES sadel för dyra slantar endå hade de klantarna som syr den sadeln satt skarven till bantet som e sytt runt sitsen, under låret...såklart har den skarven delat på sig och sitsen "gått sönder" jag har ägt denna helt sprillans nya sadel i knappt 3månader helt j*vla sjukt va arg man kan bli..
okej kanske inte så farligt men sånt är ju rent slarv och tänk om de varit en bomsadel märkes sadel som de kanske gjort fel i bommen lr liknandne det hade ju kunnat ta en hästs liv om det velat sig illa.

jag ska självklart på en ny sits det går på garantin men va tusan vad är det som säger att ja inte får en likdan klantigt sydd sadel....sen har ja en hel drös med klagomå på den sadeln med som ja inte orkar ta upp men endå.

dock är det mer possitva saker med sadlen än negativia därför har jag den kvar...älskar den sadeln förövrigt.

jag hade bara tänkt köpa en allround sadel för att ha när vi hoppar(mkt sällan) för att ja inte vill riskera mitt liv i den bomlösa eftersom det är noll stöd där när pålle flyger 3 meter åt alla håll med mej på som inte alltid hänger med i svängarna + att ja inte vill dunsa ner på hans rygg o ha mej utan sitta mer kontorllerat när det kan komma konstiga rörelser från pålles sida.
 
Sv: HJälp sadelval?!

nån mer som kan nåt om sadlar eller bara vill kommentera nåt vad ni tycker ja ska göra/välja?
 
Sv: HJälp sadelval?!

nej va tråkigt trodde jag skulle få hjälp här på buke finns ju så många som har synpunkter speicellt på sadlar konstigt att ingen vågar skriva nu:(
 
Sv: HJälp sadelval?!

Om du vill vara säker på att finna rätt sadel för pållen, anlita en auktoriserad sadelutprovare. Om inte du kan hitta en sådan, kanske en mycket duktig person på området samt ett gäng med tilltänkta objekt.
Sadeln är ett arbetsredskap för hästen, skulle aldrig falla mig in att på så lösa boliner rekommendera en sadel utan att ha sett och känt den på först.
 
Sv: HJälp sadelval?!

Men du kan ju inte se hur bommen fördelar trycket på hästens rygg! Man kan delvis gå på avtryck, men avtrycket visar inte allt! Jag skulle inte välja en märkeslös sadel - utan hellre köpa en märkessadel som jag vet har en bra bom med lite forskning bakom.

Jag är väldigt nöjd med min Torsion, tror att du bara fått ett måndagsexemplar kanske. Jag ahr itne märkt av några problem med kvaliten, snarare tvärtom. Var väldigt positivt överaskad över kvaliten och över lädret!
 
Sv: HJälp sadelval?!

jadå kvaliten på torsinen va de då inget o klaga över det jag klagar över är som sagt den jäkla rundade remmen runt sitsen kolla på din vart de satt skarven? ja måste ju fått ett måndas ex lr nåt...
för du skulle märkt om de satt skraven under låret de gick sönder nästan direkt. i övrigt tror ja den kommer hålla många år älskar verkligen den sadeln och hästen oxå. så himla praktiskt me att man kan ha den på olika hästar. det är toppen.

kan inte förstå folk som säger att de kan ha samma bomsadel på flera utav sina hästar helt otroligt va lika hästar de människorna måste ha.

jag tror att jag kommer köpa en av sadlarna och testa den det är det enda rätta för passar dne inte får ja skicka tillbaka den helt enkelt jag kan ju inte veta i förväg om den passar till 100% så.

sen om de blir en märkes sadel eller den med vid bom som såg frächast ut det får framtiden utvisa.

men vad menade du med att jag inte kan se hur bommen fördelar trycket? hur provar du ut en sadel då tar gärna emot fler tips om hur andra ser om en sadel passar vill lära mig så mkt som möjligt.
 
Senast ändrad:
Sv: HJälp sadelval?!

ja ska se om ja kan få tag i nån sadelutprovare men jag anser det rätt onödigt när jag vet att jag själv kan en hel del om hur sadlar ska ligga NÄR jag väl bestämt mig vilken som kan tänkas vara smartast att skicka efter det va det som va det största problemet.

jodå den är ett arbetsredskap...jag kommer inte med gott samvete använda en sadel som inte passar va så säker jag är nog mer nogrann än de flesta. tycker så synd om hästar vars ägare verkar tro att en sadel som passat en gång(kanske t.o.m blev utpassad av en speciallist) kommer passa föralltid.
 
Sv: HJälp sadelval?!

lägger in en bild på "skadan" på torsion sadeln så du förstår bättre.
2961003.jpg

precis där stiglädret går ut underifrån sätet ser du att de ser lite konstigt ut där har den rund sydda grejen runt sätet spruckigt jaja du förstår hoppas ja.

annars så....f*******n va jag älskar den sadeln och hästen i den;)
 
Sv: HJälp sadelval?!

Du kanske skulle prova griffin cob sadlarna? finns ju w-xw-xxw
Antingen köpar man en av hööks o tar hem o provar o lämnar tillbaks om den ej passar 60 dagar öppet köp. Annars kan man skriva ut ett papper på griffins bomvidd på thorowgods hemsida o då är det ju bara o göra en mankmall o se vart den ligger sen på pappret. Finns ju också en del här på buke som äger griffin sadlar man kanske kan prova av.

Jag ska försöka prova griffin på min häst också så småningom, verkar vara ett bra alternativ särskilt nu när fisch systemet finns.
 
Sv: HJälp sadelval?!

okej tack så jättemkt för tipset verkar ju jättebra...smart det där med att se vilken bom han ska ha det behöver jag verkligen.

men sen så ska man ju ha rätt bomsvängdhet eller vad det kallas hur tänker tillverkarna då igentligen? finns det olika svängningar på bommen på sadlar man köper? eller är det tex så att ju bredare vidd destå svängdare bom?!
 
Sv: HJälp sadelval?!

Griffin cob är ganska raka. Har för mig att din häst är svängd i ryggen?
// Linda
 
Sv: HJälp sadelval?!

mahlmt skrev:
Griffin cob är ganska raka. Har för mig att din häst är svängd i ryggen?
// Linda

Härligt!!:) Jag har en bra magkänsla för den!! Ska ta mått och sen åka och köpa en till min arab!! Kruxet är nog om den blir för lång bara, annars verkar resten stämma!!

TS:
Vet hur det är att ha sadelbekymmer....:crazy:
 
Sv: HJälp sadelval?!

jo det kan jag tänka mig men du verkar veta har min häst rak svängd eller hur rak eller svängd är min hästs rygg???
vissa säger att han är rak i ryggen och andra svängd.:
http://www.pixbox.se/pic/pic_create_synlig.php?pic_id=640920&pic_size=640x480
http://www.pixbox.se/pic/pic_create_synlig.php?pic_id=640918&pic_size=640x480han står lite i nerför.
http://www.pixbox.se/pic/pic_create_synlig.php?pic_id=640944&pic_size=640x480syns kanske dåliigt.

men vänta har nog en bättre:
2685376.jpg
ca ett år mellan bilderna han e 5 på första och 6 på andra. lite överbyggd ser du att han är fortfarande vilket gör att det är svårare att hitta sadel ju vet du vad man ska tänka på då?.

mahlmt skrev:
Griffin cob är ganska raka. Har för mig att din häst är svängd i ryggen?
// Linda
 
Sv: HJälp sadelval?!

Han ser för svängd ut för Griffin. Du kan ju alltid prova men jag tror att bossan kommer att sticka rak ner i hans rygg bak.
Helst ska du nog leta efter någon sadel med rundbossa. Det är lite lättare att passa in än med kilbossa på överbyggda hästar.
// Linda
 
Sv: HJälp sadelval?!

Julle skrev:
Härligt!!:) Jag har en bra magkänsla för den!! Ska ta mått och sen åka och köpa en till min arab!! Kruxet är nog om den blir för lång bara, annars verkar resten stämma!!

TS:
Vet hur det är att ha sadelbekymmer....:crazy:
Ett tips om du är ute efter en allroundsadel; Griffin Endurance. Den är lite kortare. Har bred anläggningsyta och bra knästöd.
// Linda
 
Sv: HJälp sadelval?!

Egentligen dressyrsadel, men det har jag nästan gett upp....:crazy: Eller hade, tills jag hittade Griffin Cob Dressyr!! Ska ta måtten och sen åka och provsitta och ev. köpa!! Den såg riktigt kort ut!! Men antagligen inte tillräckligt kort ändå...

Men tack för tipset!!:) Ska definitivt kolla in den med!! Om inte annat funkar den kanske om inte dressyrsadeln funkar. Som är sista halmstrået för att få tag på en fungerande dressyrsadel...:D
 

Liknande trådar

Utrustning Jag hittar ingen ny sadellista efter version 2.0, så startar en fortsättning på följande tråd. Moderator får gärna radera eller slå...
Svar
2
· Visningar
2 555
Senast: Estivuz
·
Utrustning Jag har märkt att min sadel känns lite "framtung". Jag har ridit med fårskinnspadd hela vintern och då har sadeln legat bra. Nu började...
Svar
9
· Visningar
3 198
Utrustning Hej! Har letat sadel ett tag nu till min ponny, men tyvärr utan framgång. Haft problem med en skum hälta hela hösten (som visade sig...
2
Svar
31
· Visningar
4 963
Utrustning Är åter på jakt efter en sadel till min ponny. Har just nu den senaste wintec allrounden på 17 tum och tycker den är för lång och lite...
Svar
7
· Visningar
1 394
Senast: ameto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Träning och hälsa del 11
  • Hiss och diss del 5
  • Vad gör vi? Del CXCVI

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp