Sadelhjälp, vad ska jag kika efter för sadel?

Sv: Sadelhjälp, vad ska jag kika efter för sadel?

Shortback T, en anläggningsuta på 42 cm i stl. 17". Det är inte panik om en bomlös är något lång.

Min Globus Clic dressyr 17" var 40 cm i anläggning. Mätt flera ggr och på pricken 40 cm. Så du som kan rida i en mindre sitsstorlek borde även kunna komma ner i anläggningsyta.
Nu var ju inte Clicen, dressyrvariant ngn höjdare att sitta i men Turner kändes skönare och är rätt lik i modellen i övrigt.

Vidare provade jag ju även hyffsat ny M&N 33 i bomvidd som var aningens smal till min donna.

Bara så du har lite att jämföra med tänkte jag. :)

Vill inte ha en för lång bomlös på överbyggd unghäst (finns den i 16"? Och pris?). Även om man inte får tryck för långt bak, så jag tycker inte om trycket på länden som blir (av sadeln alltså, inte ryttarvikt) och den puttas för gärna fram. Var ju det problemet jag hade med K.s bomlösa. Det kom inget tryck från mig längre bak än lämpligt, sadeln var ju dock betydligt längre. Och dels ruggade henne iom överbyggdheten, men puttades hopplöst framåt. Spec när hon var lite yngre och inte nån manke att tala om. Blev lite bättre när hon fick lite manke.

Min Globus Clic dressyr 17" var 40 cm i anläggning. Mätt flera ggr och på pricken 40 cm. Så du som kan rida i en mindre sitsstorlek borde även kunna komma ner i anläggningsyta.
Nu var ju inte Clicen, dressyrvariant ngn höjdare att sitta i men Turner kändes skönare och är rätt lik i modellen i övrigt.

Vidare provade jag ju även hyffsat ny M&N 33 i bomvidd som var aningens smal till min donna.

Bara så du har lite att jämföra med tänkte jag. :)

Kanonbra, tack!

Jag mätte sadlarna är hemma. Nu är det lite svårt att utan checka av mot hästen mäta anläggningsyta, men jag har mätt lika 'snett' på samtliga sadlar om jag mätt fel, och jag vet att Hubertusen absolut inte är mer den är mätt till. Så skiljer måtten är det jag som mött för långt.

Hubertusen 35 cm
M&N ponnyflaten 39 cm
Cliff Barnsbyn 38 cm

Så som sagt, längdmässigt är det ju inga problem (trots vad vissa anser), men VIDDEN utesluter ju flera sadlar.

Men då ska jag absolut kolla åt Globushållet, den hade ju varit för lång till arabvalacken som SM uttalade sig om 'för lång' åt, men då är det nog en slump de inte dykt upp på andra provningar. Eller att de INTE skulle passa matte, men sånt får man ju leva med i det här läget.

Är hon något överbyggd skulle jag kika på den nyaste modellen hos Globus, jag vet dock inte om den är lika kort som de andra...

Jag vet inte om Shortbacken finns i 16" men det finns nog möjlighet till det. Förstår att du helst inte vill ha enförlång sadel.

Han, hon var den förra. Han är överbyggd nu, men han växer, så vi får se i höst hur han ser ut (faktiskt hållit sig ganska jämn annars, tacksamt nog)

Men ska kika lite åt Globus när jag får syn på nån. Det är ju som sagt inte panik alls med sadel, han ska ju inte mer än bära runt på sadel utan vikt i nu, utan mer det vad man ska kolla när man snubblar över nån liksom, för att ha ett hum sen.

M&N ponnyflatback i bomvidd 32 var ännu mer för smal än Hubertusen..

Hur är Kentaur, långa eller korta? Kikat lite åt en Medea?

Lite olika på olika modeller, men generellt tror jag att de är ganska långa. Gissningsvis blir Kentaur för smalt också.

Måste det vara en dressyrsadel att börja med? Annars kanske Globus Loke i 16-16,5" kan vara intressant att prova i t ex 36 eller 38"? Loken är kortare än dressyrsadlarna och har mindre kilbossor än dessa.

Frank Baines Reflex? Kort, ganska rak dressyrsadel med små, korta kilbossor som finns upp till XXW (eller XXXW?). Finns som hoppsadel också. Jag har W i FB till min häst som är ca 100 grader. Fast detta är nog svårt att hitta begagnat, vilket jag antar att du har tänkt dig till en unghäst?

Nejdå, det måste inte vara en dressyr - får jag välja blir det en hopp. Jag är generellt ganska anti allroundsadlar dock, tycker det blir varken hackat eller malet, dvs den blir inte bra till nåt, men aldrig suttit i en Loke så ska inte uttala mig om den.

Mest bara smurfat lite, kollat vad som finns att prova i 'närområdet' typ, och kollat sadelmagasinet och så, det var de som hade Kentauren. Jag kikar ju eg 'bara' efter 16 - 16.5" och extravid bom, soms ka passa rak rygg, i övrigt är jag fullt öppen för förslag.

Men Kantaur är inte så vida i bommen alltså, den här står det bomvidd 4 - extra vid på bara?

Fast detta är nog svårt att hitta begagnat, vilket jag antar att du har tänkt dig till en unghäst?

Glömde. Det där med begagnat eller ny har jag faktiskt inte bestämt mig om än. För om jag köper en ny, kan jag utnyttja inbytessystemet, och med lite tur förlorar jag inga stora pengar, och lika mkt eller mindre än om jag ska skicka efter och skicka tillbaka sadlar för att prova, sälja privat (och få sålt) innan jag kan köpa ny beg etc.

Kruxet med köpa ny är ju att det då blir köpa en ny som 'ligger bra på stallgången', jag kan ju inte gärna snabbinrida ponnystackaren nere på sadelutprovningen. Har funderat på att lägga en femhundring och bli betraktad som IDIOT och ta min lilla oinridna 2-åring i höst och åka på sadelutprovning *s* Helt enkelt för att få veta vad som ligger bra, och kolla efter det beg och köpa beg för att ha att rida in i, och sen när han är inriden 'gå över' till nya sadlar.

Men inte bestämt, nu kikar jag som sagt på de annonser i 'hyfsat närområde' där det kanske skulle kunna funka, för att få ngt att prova helt enkelt. Hittar jag ngt som passar okej till vettigt pris så slår jag nog till och rider in i det.

Men det är knivigt att bestämma sig, och för mig en ny situation, alltid haft sån tur innan att jag kunnat ta någon av de sadlar jag har och rida in i. Problemet brukar vara att de är FÖR vida, men då är det ju bara att padda. Och sen när hästen är inriden så den iaf kan skritta och trava och galoppera hjälpligt längs fyrkanten i ett ridhus åka och kolla passform/prova ut ny. Men nu har jag inte ens något att rida in i, och den situationen är ny.

Men Kantaur är inte så vida i bommen alltså, den här står det bomvidd 4 - extra vid på bara?
Kentaur är lite luriga. Enligt en ÅF är de äldre sadlarna vidare än de som säljs nya nu. Jag har en Kentaur Artemis i stl 3 som jag ska sälja. (Moderator/TS: ej menat som annons.) Den är OK i vidden till min häst. På samma häst har jag provat en nästan ny Penelopa i stl 3. Den var på tok för smal. Det är möjligt att en äldre Kentaur i 4 kan bli lagom vid för din pålle.

Tror du att Crown i W blir lagom vid för ponnyn? I så fall är det möjligt att Jacson i XXW kan vara lönt att prova. De har ett par dressyrsadlar som är korta och en islandsmodell som inte är så tokig. Hur långa hoppsadlarna är har jag ingen uppattning om, men t ex Celine finns det ju gott om på beg.marknaden och de brukar vara vanliga som nya i ridsportbutiker.

Vet inte ang Crown i W, men i MW kan jag säga det blir för smalt utan att ha provat. Samma häst/ar som hade Crown i MW har ju Hubertusen i MW, Cliff Barnsbyn samt M&N i 32. Och de tre är för smala. Men vet inte hur mkt det är 'upp' till W i Crown.

Möjligt M&N i 33 eller 34 skulle pass med, 33 var för smalt för hästen som hade HUbertusen, 34 blev dock för vid. Men det var gamla bommarna, dagens är ju vidare. Så skulle tippa att en 33:a inte går, men kanske en 34:a?

Men mycket kanske blir det..

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka