Sadelhjälp

Farle

Trådstartare
Jag letar efter en sadel som skulle tänkas passa på mitt fullblod.

Han är rak i ryggen men ganska bred över själva ryggen. Inte så mycket manke har han heller. Jag letar i första hand en dressyrsadel.

Har pratat med sadelutprovare och de tyckte Globus med bomvidd 36 eller Albion med bomvidd Wide. Jag har tittat runt på dessa och funderar starkt på en Globus.

Jag är själv närmare 190cm lång och måste ha plats för mina ben så sitsen bör gå upp i 18".

Vad finns det för andra märken som ligger bra på rakryggade hästar som behöver en bred anläggningsyta?

Just nu går han med en hoppsadel av märket Gold Medal men det är inget som passar en dressyrryttare... :p

Sv: Sadelhjälp

Funderar på om inte Morris & Nolan eller Crown skulle kunna fungera, eller Albion som du redan var inne på.
Kom just på att KenTaur Penelopa passar långa ben

Senast ändrad:

Fast om en Albion passar så kan ju knappast en Globus passa då den 1:a är rak i bommen o den andra svängd??

Den Globus jag har haft var väldigt takformad i bossorna, inget för en bred häst alltså.

Crown tycker jag passar bäst på rakryggade, breda hästar, men det kräver ju inte allt för markerad manke...

Men vad jag förstod så var någon av globus dressyrsadlar rak i bommen? Albion är väl spikrak...

Globus ska vad jag har hört passa bättre på hästar med svängd rygg, jag har en häst med rak, bred rygg och inte så mycket manke och jag har precis tagit hem en kentaur andromeda som vi trivs jätte bra med!

Hur bred är den då, är den BRED eller bara bred för att vara fullblod? Bilder?

Men vad jag förstod så var någon av globus dressyrsadlar rak i bommen? Albion är väl spikrak...

Allting är ju relativt här i världen o beror på vad man jämför med!:) Globus jämför säkert med övrigt sortiment som är ännu mer svängda liksom Prestige marknadsför Versaille som "rakbommad" men ingen av dom är så raka som Crown, Albion eller M&N t ex.

Jag rider ett fullblod som visserligen inte är så bred över ryggen men han är lite överbyggd o ganska platt över ryggen. Han har en Albion SLK som är ngt mer svängd än K2 t ex men än engång är ju allt relativt så SLK är ju spikraka i jämförelse med Globus....:cool:

Min bästa rekommendation till dig är att prova, prova o åter prova olika märken för att själv komma fram till vad som är ok o inte.

27161961.jpg

Framifrånsett ser han ut såhär

Ska rota efter bättre bilder från sidan. Jag upplever att han är ganska rund över just ryggen för att vara ett fullblod. Men min erfarenhet om hur de brukar se ut sträcker sig kanske över totalt 3 hästar. :p

Hmm jag tänkte mer bild ur andra vinklar:D Där ser han inte så bred ut, förutom i bogarna. På min kan man köra in en traktor mellan frambenen:cool:

Här syns det lite, (men står skumt) Man ser även ryggen. Den är inte bred som i bred men platt och inte takformad. Alltså har jag inte letat bred sadel det har inte passat (provade en sån, men den var för riktigt breda hästar, hlet andra typer och helt annat än min)

Bild snett framifrån

Här bakifrån uppifrån (tänkte mer sån bild:D) Inte takformad utan mer platt men inte bred om man jämför med tex grövre hästar:idea:

Bild uppifrån/bakifrån

Länkar bara för att inte virra bort med andra bilder i din tråd:)

Hoppas du förstår hur jag menar!

OT, var inte din häst till salu? Har du ändrat dej? Fin häst:idea:

Förstår hur du menar med bilderna... Första bilden som du postade är mer likt honom i ryggen. Ska prova en kentaur på han nu inom snar framtid.

Han är till salu men jag vet inte... Måste ändå ha en bra sadel tills han bli såld så jag kan rida ordentligt. Han skulle bli bra om jag fortsätter med han känns det som så.. :p

Liknande trådar

Utrustning Jag måste seriöst ta tag i det här med att hitta en dressyrsadel till min unghäst och jag är lite lost, är oändligt tacksam för tips i...
Svar
4
· Visningar
974
Senast: Esmeralda
·
Utrustning Har ett evigt bekymmer med mitt bäcken. Hästen är rätt normal i ryggen och kan ha det mesta som kommer i modell som tar lite manke och...
Svar
15
· Visningar
2 301
Senast: Mogge
·
Utrustning Nu vänder jag mig till er som har dessa dressyrsadlar . Globus crincle, passier corona , equiline contest. Dessa tre dressyrsadlar...
Svar
1
· Visningar
753
Senast: Time Lord
·
Utrustning Hejsan! Har precis kollat upp min Gold medel Agnes och den ligger perfekt, dock är den för smal i bomvidden. Har en x-wide, alltså...
Svar
0
· Visningar
710
Senast: Lenasisu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Hiss eller diss - del 6
  • Vad gör vi? Del CCXIII
  • Eurovision 2025

Hund, Katt, Andra Djur