Sadelhjälp

_moa_

Trådstartare
Jag ska nu ge mig ut i sadel djunglen och börja leta sadlar. Inget jag ser fram emot och har redan mött ett hinder. Jag vet inte var jag ska börja leta.

Är det någon som kan hjälpa mig lite kanske?
Om jag lägger ut en bild...
Så här ser han ut i kroppen.

Har nu en astund som ligger skit. Han har musklat sig mer fram på manken och bogen har blivit större. Så nu klämmer sadeln. Den är också för lång (mätt till runt 52 cm och när jag mätte han är han max 45 cm:o ) På grund av hans något underliga form på magen så puttas sadlen framåt och ligger nu på bogbladen.

Jag själv behöver helst ha 17,5" men kan väl klämma mig i en 17" om det är så det måste bli. Helst vill jag ha en islandshästsadel, men en vanlig dressyr får väl gå också.
Prisklassen är inte mer än 10.000!! Det klarar inte min ekonomi om den ens klarar det:crazy:

Nu är jag jätte tacksam för alla svar ni kan ge mig! Om ni vill ha bilder i andra vinklar så ska jag försöka fixa det!
Tacksam för svar:bow:

Sv: Sadelhjälp

Är du säker på att han har en 45 cm lång rygg? Det ser snarare ut som att den är 30 cm? Man ska mäta från 3 fingrar bakom bogbladet och sedan ska man följa det sista revbenet så högt man bara kan (man kan få trycka en del), och avståndet därimellan ska du mäta.

Vad har du för byxstorlek?
Hur hög är hästen?

Har du kanske en bild där manen inte täcker manken?

Sv: Sadelhjälp

Diabolical_Kitten skrev:
Är du säker på att han har en 45 cm lång rygg? Det ser snarare ut som att den är 30 cm? Man ska mäta från 3 fingrar bakom bogbladet och sedan ska man följa det sista revbenet så högt man bara kan (man kan få trycka en del), och avståndet därimellan ska du mäta.

Vad har du för byxstorlek?
Hur hög är hästen?

Har du kanske en bild där manen inte täcker manken?

Nej, men när jag mätte en gång så fick jag det till 33 cm men då sa alla att så kort rygg kan han inte ha och då mätte jag en gång till och fick det till 45 cm, fast då mätte jag längre fram och bak på ryggen:p

Jag har 40 i storlek och han är ca 136 cm.

Jag ska fixa en till bild idag!

Liknande trådar

Utrustning Har verkligen ingen koll på det här med sadlar så jag provar här. Har precis köpt en d-ponny och fick med en Prestige Golden Star som...
Svar
7
· Visningar
1 352
Utrustning Hej! Har letat sadel ett tag nu till min ponny, men tyvärr utan framgång. Haft problem med en skum hälta hela hösten (som visade sig... 2
Svar
31
· Visningar
5 488
Utrustning Letar efter en dressyrsadel till min ponny som är korsning arab/fjording. Araber är ju inte precis kända för sitt goda sadelläge så jag...
Svar
3
· Visningar
2 681
Senast: Aleel
·
S
Utrustning Har en bred islänning som jag efter att ha provat hur många sadlar som helst, köpte en Star Trekk espaniola till. Jag trivs jättebra i... 2
Svar
22
· Visningar
4 582

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka