Sadelköp på G, blir galen

• Dressyr
  • Trådstartare Trådstartare Sacramento_Song
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 9
  • Visningar Visningar 1 196
S

Sacramento_Song

Har nu bestämt mig för att skaffa en dressyr sadel till mitt varmblods sto för att kunna avancera ltie i dressyren. Så nu kommer min knasiga fråga... finns det bomvidd 29? För 30 blir jämt lite för stort för henne. Hon är en dam med hög och lång manke plus att hon är ganska smal över ryggen. så det är lite jobigt att hitta en bra sadel åt henne. Hjälp!!!!
//Nathalie & Segene

Sv: Sadelköp på G, blir galen

Det borde finnas en hel del tycker jag, åtminstone begagnade.
För när jag kikade efter en bredare bomvidd på gamla sadlar tyckte jag att det bara fanns smala sadlar.....
Kolla på hästnet.se, blocket eller här på buke. Eller annonsera på köpes...

Perfekta sadlar som brukar passa den typ av rygg du beskriver är Lemetex!!! Prova en sådan Mkt sadel till oftast ett mkt bra beg.pris!!! De är höga i sina bommar men var noga så du får tag på en sadel med MINST tre fingrars kanal (gärna mer om den smala ryggen tillåter det förstås) Sök på Hästnet mm

Hoppas du är medveten om att alla storlekar varierar enormt mellan olika tillverkare/märken. En 30 i ett märke kan motsvara 34 i ett annat etc.

Dessutom varierar passformen enormt. Vissa sadelmärken passar hästar som är mera böjda/svankiga o andra hästar som är rakare i rygglinjen.

De flesta hästar som "behöver" smal bom är faktiskt mest omusklade, eller har fått musklerna tillbakabildade av en för smal sadel...

Ta hjälp av någon - helst flera - som är kunnig på detta annars kan det bli väldigt fel.

Skulle ju vilja ha en Henri de rivel men de är ganska böjda i bommen så tror inte att de skulle passa. Har nu en Hubertus hoppsadel som ligger bra över ryggen men som är aningen för tät inpå manken och det är en 30 i bommen. Vet att bomvidder varierar en hel del mellan olika märken. Bara kruxet att hitta rätt, funderar hel klart på en syntet sadel som är ngt mjukare för ryggen. Ska självklart åka till en sadelutprovare med hästen när köp bli aktuellt eftersom Segenes välbefinnande är det viktigaste för mig.
/Nathalie

Du kan inte bara lägga en fårskinnspad under 30-sadeln?
Då får ju hästen rum att muskla sig med....

Använder givetvis padd på henne, har en super bra gelepad som jag använder men ska köpa en fårskinnspad nu i sommar till pärlan min. Men nu är det så här att jag vill ha en dressyr sadel också, är inte super kul att rida dressyr i hoppsadel så därför så ska ja skaffa en ny till henne. Fick en snille blixt förut och kom på att det finns en Jackson sadel som ligger bra på henne (Santa Cruz). hon måste ha en sadel med cutback.

jasg har precis köpt en globus crincle den är rak o fint uppbyggd kanske något o prova finns på färjestad..
de har även en bra fårskinnspad för ca 600kr som har kanal=)

Gud vad bra, då ska jag åka dit och kika. Får se om jag gör något fynd :)
Måste säga att alla ni som svarat på min tråd är toppen :bow:
Tack så hemskt mycket för alla råd, guld värt:banana:

Kanske är bättre att köpa en sadel som är lite stor och ha en pad under till att börja med? När du rider mera dressyr kommer hästen säkert att muskla sig och fylla ut sadeln. Köper du en som passar precis kanske du står där med en sadel som är för trång om ett halvår.

Liknande trådar

Utrustning Hejsan! Jag har efter lite om och men bestämt mig för att börja leta ny dressyrsadel till min häst då jag inte sitter bra i den jag...
Svar
5
· Visningar
766
Senast: Meggan
·
S
Utrustning Har ett varmblodsto som har en väldigt hög och lång manke och det orsakar stora problem för mig vid sadelköp. Hon har en sadel med...
Svar
4
· Visningar
703
Senast: Banana Pancake
·
M
Dressyr Jag har en islandsvalack som jag desperat letar sadel åt. Han rids med bomlöst, men det fungerar inte längre. Han är ev ngt svankig och...
Svar
14
· Visningar
1 892

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XVI
  • Somna in hemma
  • Uppdateringstråd 31

Hästrelaterat

Tillbaka