Sadellista BOMLÖS

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare FiaPiaLisa
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 1 706
  • Visningar Visningar 229 153
Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Sadellista BOMLÖS

Du har PM.

*delvis knapplån*
Efter mail med tillverkarna av Voguen så blev jag vidarebefordrad till ÅF här i Sverige. Dock trodde inte hon att Vogue skulle sitta så bra på min häst då Voguen funkar bättre på raka ryggar. Så nu ska jag istället testa en Sensation! Det ska bli himla spännande. Vore så skönt om det fungerade!

Nopes. De refererade direkt till svenska ÅF. Vilket nog var tur i det här fallet iom att Voguen ändå inte verkar kunna funka för min hästs rygg om den vill ligga på rakare ryggar. Så nu borde en Sensation G3 med uppgraderad G4-sits anlända hos mig om några dagar.

Vilket skit!
Då har jag fan inte råd att köpa den!

Varför måste den svenska ÅF lägga på 5000 spän för?! hutlöst!

De har sänkt priset nu pga att pundet ligger lågt. Fast den ligger fortfarande på ca 15 000 kr. Men du kan ju söka runt på nätet och se om det finns nån ÅF utomlands.

Priset kan ha ngt att göra med att svenska ÅF har förhandlat till sig 3 års garanti istället för 1 års garanti som det annars är (vet dock inte om det gäller Voguen eller bara Sensation-sadlarna).

Senast ändrad:

Då känns det mer ok!
Jag har faktiskt tillomed mailat dem! :p

även om jag grämmer mig över att behöva köpa en NY sadel igen... jag har ju bara 3 hemma som jag försöker bli av med då då de inte passar till hästen.... som jag köpte sprillans nya allihop och som jag får sälja till halva priset för att bli av med typ... *lite negativ för tillfället*

usch ja, det minns jag med min förra häst. vi hade 14 sadlar på 1½ år :crazy:
Fast jag gick bara några 1000-lappar i förlust i och med att jag hade provat ut sadel på ett företag som hade tre månaders garanti vilket gjordet att jag alltid åkte dit på koll efter ca 3 mån och då passade oftast inte sadeln längre :p så då blev det en ny ;)

jo jag förstår det. usch det är aldrig roligt att sälja sadlar :( och definitivt inte nu i lågkonjunktur :crazy:

Jag har som tur är (?) bara en sadel som jag måste bli av med. Men vore liksom bra att bli av med den snabbt för har egentligen inte plats för tre sadlar.

@Constance
Oh fy... 14 sadlar. Och jag som tyckt det varit drygt att byta sadel var 9:e månad...

Skoja inte. Sadelutprovaren var glad att jag inte behöll honom. Det började bli riktig brist på sadlar som passade både honom och mig. Jag är nog minst lika kinkig som vad hästen var ;)
Men det är ändå drygt att byta sadel var 9e månad :p

Och det där med att bli av med sadlar snabbt, går det ens? ;)

Inte om man vill ha ett hyfsat pris för den... ;)

Jo, ibland har man ju känt sig hopplös, isht när den personliga ekonomin är som den är. Mamma fick skjuta till pengar den här vändan men med tillägget att det här MÅSTE bli den sista sadeln vi köper åt honom. Så bara hålla tummarna att den funkar!

kl

Nu har jag beställt en Barefoot Lexington!:bump:

Efter att ha provat många bomsadlar som inte passat, gav jag upp och hoppas innerligt att Lexington passar min kuse.

Är det någon här som har en sådan eller provat rida i den? Eller har en London som är ungefär likadan?

Vill höra alla omdömen som finns om dessa sadlar:)

/Annso

Jättenyfiken om den är lika bred som London att sitta/rida i!

Det ser verkligen UT som de har ansträngt sig att göra den smalare!

Sensationsadeln kommer att passa var så sker. är hästen din överbyggd? Jag har tre varav två rätt överbyggda på dem behöver jag höja sadeln ngt i fram med pad för att inte känna att jag tippar framåt. Men hästarna och jag är supernöjda med vår G4.

Tackar! Det blev ju en G3 med G4-sits. Den ser himla fin ut!

Jo, han är lite överbyggd men jag tror inte det är så farligt mycket. Jag fick hem sadeln idag men hinner inte provrida förrän på söndag *gråter*. Nu ska man bara hitta några stigbyglar också.

Vad har du för typ av stigbyglar på dina Sensation? ÅF rekommenderade ju islandsstigbyglar men jag kan ibland tycka att det känns alldeles för stora/breda. Samtidigt behöver man väl nästan stigbyglar med ögat i 90 graders vinkel?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Utrustning Jag vill gärna veta mer om bomlösa sadlar då jag inte har någon erfarenhet av dessa. Är de skonsammare mot hästen i jämförelse med en...
Svar
2
· Visningar
134
Utrustning Är det någon här som rider i ghost sadel? Jag funderar på att köpa en sådan men har inte suttit i en sådan tidigare. Den bomlösa sadel...
Svar
18
· Visningar
1 087
Utrustning Hej! Nybörjare på bomlös sadel. Hittade en begagnad från hööks som endast är provad. Padd under och allt såg fint ut. Men så när jag...
Svar
4
· Visningar
533
Utrustning Vill börja med att jag håller på att leta efter en sadelutprovare men vill gärna höra och få tips vad som kan passa min häst. Jag letar...
Svar
8
· Visningar
502
Senast: warg
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hönstråden II
  • Vilken hundras?
  • Guldfasanerna