Sadellista BOMLÖS

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare FiaPiaLisa
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 1 706
  • Visningar Visningar 229 153
Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Sadellista BOMLÖS

Jag hade nog paddat i första stadiet. Just nu kör jag en gelépadd under den bomlösa Trekker Mastern eftersom den här hästen har lång manke. Den padd jag använder har ett utskuret fält i slutet av manken, vilket ger frihet där framvalvet går ner i ryggen s a s. Fungerar ypperligt. Faktiskt är jag mindre "rädd" för att padda en bomlös eftersom jag inte laborerar med tryckfördelningen, bara att få upp den från ryggraden.

Däremot tycker jag det lär läskigt att padda en bomsadel, då är jag inte helt säker på hur trycket fördelas under ridning och hur bommen egentligen passar hästen.

Nä, inte än, men borde komma vilken dag som helst nu ju! Är så nyfiken på sadeln att jag nästan spricker!:bump:

Kommer bombardera er med bilder sen när jag fått den:D

Jag väntar fortfarande!!
jag har just fått hem en barbackapadd, är skitnöjd!
Red hennes(hon som gjort den) häst i den, och satt som en smäck! Nu är jag toktaggad att komma igång o rida på min tjej! Om hon bara blir bra nån gång..

hur funkar det med kanal för ryggraden med en gelépad?? Jag har bara sett sådana som ligger direkt över ryggraden *gillar inte*

Då ska jag prova att padda upp lite imorgon och se om det blir någon skillnad, och sadla längre bak så får vi se hur det ser ut.

Tydligen så har Lexingtonén blivit omåttligt populär precis nu och lev.tiden förlängts, så jag får vänta ett tag till innan jag får hem den. Men den som väntar på något gott... Hoppas den passar nu bara:)

Åh, barbacka pad, låter härligt! En såndär med ordentligt med stöd framtill och baktill? Hoppas kusen blir bra då så du får testa den!:laugh:

kl

Nu ger jag snart upp med att hitta en snygg bomlös till vettig peng, och åker till en sadelutprovare för bomsadlar istället.

Har provat några bomlösa som ser ut som en "vanlig" sadel. Men det blir alltid fel, ligger fel, jag blir sittandes fel... osv.

Den enda sadeln som ligger bra, och hästen gillar, är knights bareback...men den ser ju ut som den gör, och dessutom saknar jag lite stöd i dressyrridningen..

Nu sist köpte jag en beg star trekk gaiter, som ser ganska engelsk ut, kanske lite kort på hästen men hon verkade nöjd. Men jag tyckte att den låg lite i framvikt, men tänkte att en mattes correctionpad kanske kunde hjälpa till att få upp den vid hennes OMUSKLADE manke.
Men så tog jag av den och såg att den skavt bort päls vid manken :cry: .

Ska jag fortsätta i min älskade knights och vänta tills man pluggat klart om 3 år för att ha råd att köpa en vettig dressyrbomlös? Eller ska jag ge upp med bomlösa och åka till en sadelutprovare istället??

Får man fråga om det var den nya modellen ST gaiter eller den gamla modellen med paneler du köpte?
Hur var sadlen för övrigt?

Ja, den har superbra stöd!! bättre än jag trodde, så det var positivt! jag hoppas oxå jag kan får komma igång, men lite tur i början på nästa år!

Jag tror det är den gamla modellen, enl säljaren är den tillverkad runt 2004 :)

KL.
Jag känner mig fruktansvärt korkad! Igår innan jag skulle lägga mig kikade jag lite extra på sadeln, och tyckte den verkade så mjuk i framvalv. Började leta efter järnet, och hittade inget!! Då var det kanske inte så konstigt att sadeln hamnade på manken!
Jag trodde att det satt i, men så var det inte. Så nu idag ska jag prova igen och se om det går bättre den här gången :o :angel:

Är det inte så att den gamla modellen heter Gaiter och har flyttbara paneler, medan den nya heter Island och har fasta bossor?

menat till Pigalle

Jag har mailat lite med kaupre och fick till svar att det gick att nybeställa gaiter ifall man vill.

Så om du vill köpa en ny kanske det fungerar att få tag på trots allt.

Så du gillade sadeln? Fördelar? Nackdelar?

Jaså det går att få den gamla modellen, men de är verkligen dyra i nypris, på beg. marknaden går det ju att få tag i billigare , fast rätt dyra då med:angel:

Det jag gillade med sadeln var att den var stabil och så bekväm att rida i!
Sen passade den pållen med, tillräckligt kort för hans rygg.

Ja men sådär, nu har jag ridit i sadeln MED järnet i!

Jäkla hårt knöggel ute så det blev bara skritt.
Skickar med en mörk bild.

DSC00350.jpg

Imorrn ska jag rida för tränare i ridhus, så jag kan kanske be någon ta kort på hur det ser ut uppsuttet också.

Manken fick plats idag, kanske lite för lite utrymme mellan, men jag hade ju corrections-paden under för att höja upp något vid manken så den kanske tog lite utrymme..
Jag tyckte att den fortfarande puttade mig framåt, jag fick korrigera mitt bäcken då och då, men MKT bättre än sist jag red (utan järnet). Om jag kan få upp den något mer, kanske bara någon millimeter, så borde det fungera ännu bättre.
Jag tyckte annars att jag satt stabilt, jag kanske kan bilda mig en bättre uppfattning imorgon efter dressyrträningen. Men mer stabil än knightsen iallfall!

Hästen skrittade på, hon var seg i början, jag blev orolig över att det var sadeln, men efter lite lösgörande så blev det bättre och jag tror det berodde på stelhet som kom av att jag inte använd BoT täcket de senaste dagarna plus att det var förjäkligt hårt och knöggligt i backen.
När sadeln togs av så hade den legat still och fin kanal för ryggen.

Jag hoppas vi äntligen hittat en vettig sadel, bara jag får upp den något mer vid manken!!

och ja... jag måste verkligen leta reda på ett par svarta stigläder!! :D

Jaså det går att få den gamla modellen, men de är verkligen dyra i nypris, på beg. marknaden går det ju att få tag i billigare , fast rätt dyra då med:angel:

Det jag gillade med sadeln var att den var stabil och så bekväm att rida i!
Sen passade den pållen med, tillräckligt kort för hans rygg.

Stabil kan jag nog hålla med om, och skön :). Dessutom så värmde den rumpan!!

Såg faktiskt en island (med utbytbara bossor??, gaiter??? ) till salu för runt 7000:- häromdagen, så det finns ju :)

hrm, så jag kanske ska prova att padda om den innan jag ger upp??

Jag var nog lite otydlig i mitt förra inlägg, jag har inte provat att ha olika paddar under den "nya" sadeln (gaitern). Utan det var nu under den första ridturen som den skavt på manken.

Jag gillar gaitern starkt(förutsätter att det är den gamla modellen:cool:...)
Koppjärnet kan vara för brett? Prova även att padda upp.
/T

Hm ska kanske läsa hela tråden innan man svarar....

Senast ändrad:

Hm ska kanske läsa hela tråden innan man svarar....

ja kanske det :D

Jag har normalt järn i, och min häst är grov (i mina ögon)... Hrm, det kanske är dags att mäta hur många grader hon ligger på.

Är det någon som vet hur man mäter bomvidd/grader på sin häst?

Fundersam!

Enl henne jag köpte sadeln av så var järnet i strl Normal. Nu när jag satt i det så har jag för mig att det stod en 4 på järnet. Jag kollade upp det nu, och det ska ju vara XWIDE. Det kanske inte är så jäkla konstigt att den tippar fram alltså!!

Ska kolla om jag kan få tag på en strl mindre

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Utrustning Jag vill gärna veta mer om bomlösa sadlar då jag inte har någon erfarenhet av dessa. Är de skonsammare mot hästen i jämförelse med en...
Svar
2
· Visningar
133
Utrustning Är det någon här som rider i ghost sadel? Jag funderar på att köpa en sådan men har inte suttit i en sådan tidigare. Den bomlösa sadel...
Svar
18
· Visningar
1 086
Utrustning Hej! Nybörjare på bomlös sadel. Hittade en begagnad från hööks som endast är provad. Padd under och allt såg fint ut. Men så när jag...
Svar
4
· Visningar
533
Utrustning Vill börja med att jag håller på att leta efter en sadelutprovare men vill gärna höra och få tips vad som kan passa min häst. Jag letar...
Svar
8
· Visningar
502
Senast: warg
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Shop to you drop, del 4
  • Oseriös avel 2023