Sadellista BOMLÖS

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare FiaPiaLisa
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 1 706
  • Visningar Visningar 229 153
Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Sadellista BOMLÖS

Det blev en Star Trekk Western Comfort. Det känns toppen; första steget mot att utreda varför hästskrället inte bygger ryggmuskler är taget!

.. och ja, westernryttare är tåligare. Vi har ju jeans och boots?

Senast ändrad av en moderator:

*KL*

Vad tror ni om en freeform på denna häst? Eller är han för svängd/hög manke?
28302389.jpg

Haha, att jag inte tänkte på det! :p :rofl: Har man boots måste man ju vara stenhård!

Vore kul om du meddelar hur den är när du har fått den! :)
Fast det kanske är lång leveranstid? (har väntat nästan 3 mån nu på min Star Trekk Española och nu när den äntligen är skickad till mig har den fastnat i postgången! :crazy: )

Kl

Suck jag blir alldeles snurrig av alla dessa märken i sadedjungeln:confused:. Har iaf kommit fram till att jag vill ha en bomlös till Islandshästarna och kollat in tre stycken Barefoot london dressyr, B*rjes Free och sedan H**ks Free Tree. Priserna skiljer ju kraftigt men ska jag ha en Barefoot så får det allt bli en begagnad men det är den jag är inne på mest. Vill inte ha "spagat" känslan som vissa har gett då jag provsuttit. Är dessa tre bra sadlar om någon har erfarenhet och kan vägleda mig lite i mitt inköp:)?

Kl

Suck jag blir alldeles snurrig av alla dessa märken i sadedjungeln:confused:. Har iaf kommit fram till att jag vill ha en bomlös till Islandshästarna och kollat in tre stycken Barefoot london dressyr, B*rjes Free och sedan H**ks Free Tree. Priserna skiljer ju kraftigt men ska jag ha en Barefoot så får det allt bli en begagnad men det är den jag är inne på mest. Vill inte ha "spagat" känslan som vissa har gett då jag provsuttit. Är dessa tre bra sadlar om någon har erfarenhet och kan vägleda mig lite i mitt inköp:)?

Av dem du nämner är ju barefoot sadeln helt klart bäst, spagat känslan får du gratis med de två andra;)

Ja jag misstänkte det:).Ja det får nog bli den, har fått kontakt nu med en tjej härpå buke som har en sån så jag kan ta dit hästen och provrida i hennes sadel så jag inte köper en och sen inte trivs med den:cool:. Buke är allt bra att ha i bland :bump:. Tack.

Men den här kanske finns hemma redan hos återförsäljaren?

Ja det vore ju lyxigt! :p

Nu har jag äntligen fått hem min sadel! :banana:
Specialbeställd eftersom jag ville ha minsta sits-storleken, S0, och även annan färg än dom normalt sett har på den modellen (jag ville absolut inte ha i svart, inte ens tvåfärgat med svarta fält). En Espanola Pro! :)
Är sjukt sugen på att provrida i den men jag har inte hunnit få hem stiglädren som också är beställda än! (Skandal - upptäckte att jag bara hade webbers.)
Lite lustigt att det inte specificerades att det skulle vara mocka i sits/knästöd (vad jag sett iaf) som standard. Jag trodde det skulle vara helt i läder utifrån bilderna. Men den var jättefin och jag upplever den som ganska lyxig. :)

Ja jag misstänkte det:).Ja det får nog bli den, har fått kontakt nu med en tjej härpå buke som har en sån så jag kan ta dit hästen och provrida i hennes sadel så jag inte köper en och sen inte trivs med den:cool:. Buke är allt bra att ha i bland :bump:. Tack.

Vilken tur du har:laugh:

Jag kände också så när jag nu äntligen fick hem min Sensation! Julafton ain't got nothing on this :p

misstänkte det, det är ett jäkla sjå att hitta en bomlös sadel som kan sitta på hästen, som jag sitter stadigt i och inte sitter i spagat och inte har enorma knästöd som pressar bak benen:/

Någon som har förslag på sadel som passar in på beskrivningen och passar häst ovan? Ska ju användas mest som distanssadel därav att inga stora knästöd, har det redan på dressyrsadeln som jag har ridit i hittills och man sitter rätt så fast i den och det blir ganska jobbigt efter ett tag i lättridning...

Torsions distanssadel utan kåpor? Lär väl finnas utomlands och begagnat. Tycker man att man sitter brett så går det alltid att lägga en tillklippt bit av t ex liggunderlag mellan sitsen och själva sadeln, då kommer man upp lite och skonar höfterna.

Det finns ju t o m hipsaver´s att köpa till de bomlösa modellerna. Heather Moffet har plockat fram dom just för att få smalare sits. Så hittar man en sadel man gillar i övrigt kan det vara en idé att helt enkelt köpa till en sån! :idea:
Jag har ju en sån fast till "vanlig" engelsk sadel. Tyvärr var det inte nog för att göra om just den här till en bra sadel (hamnade bl a med framåttippat bäcken) men hipsavern i sig tycker jag är guld. Stötdämpning och avsmalning! :)

Oooooh vad avis jag är!

Jag provade en ST espaniola på min lilla nya kuse, men nehepp med den manken funkade det inte alls.
Den gick emot både 'under' och fram lite, trots att den itne låg i framvikt.
Och jag gillar inte bossorna på den har jag bestämt, dom är inte tjocka nog för min smak och jag gillar inte när formen är så fyrkantig i kanterna så att säga.

Aja...det får nog bli en Fhenix Vouge, när jag har råd.
Speciellt som jag kankse kommer skaffa en häst till, och det lär väl inte bli nån med lätt rygg heller antar jag haha. (iof har inte Sando svår rygg, men han är ju ändå arab)

Jo, det där med ryggar är ett attans sjå. Är ju bara typiskt att nu när jag fått hem min nya sadel vill man ju gärna testa rejält vad den går för men då har vi isgata på ridbanan och alla ridhusen är uppbokade (dessutom måste man köra hästen och hela kittet till dem). Och vägarna är jobbiga.

Men jag var mäkta fascinerad när jag red ut i min Sensation idag. Hästen var som en tunna nitroglycerin och så uppspänd som det går att vara (ALLT var ju jättefarligt när det är mörkt ute... *himlar med ögonen*). Trots en så spänd och struttig häst så var sadeln fortfarande fantastiskt skön :D

Enda nackdelen som jag kan kan märka var att mitt gamla reflextäcke inte satt så bra på sadeln (ingenstans att fästa remmarna förutom vid framvalvet, så spännena till täckets remmar hamnade under mina ben). Men det är ju en så liten detalj, isht som jag hellre vill ha ridtäckesmodell på mitt reflextäcke.

Nu har jag lyckats plåta ett par bilder på nya sadeln! :)
espanola_63552332.jpg

espanola2_63552370.jpg

Fårskinnsunderlägget hade jag precis skaffat och inte ens hunnit klippa till än, men det verkar som att jag måste skippa det för att inte sadeln ska glida snett! =/ Dessutom var det nästan omöjligt att se vart sadeln skulle ligga (för mig iaf, man kanske tränar sitt öga med tiden! ;) ) så jag måste ha så lite som möjligt under om jag ska kunna jämföra med manken.
Första provritten gick inte så bra just för att sadeln låg snett och jag lyckades inte rätta till den så det fick bli ett kort ridpass. Annars var första intrycket att jag satte mig ner i en soffa formpressad efter min rumpa! :D Mycket bekväm! Den är ovan att rida i, dels för att jag tycker ryggen vid skulderbladen och övre delen av magen blir väldigt ansträngt, ungefär som att jag vill sitta för tungt på hästen men kommer på mig iom att hästen säger till och då tänker att jag ska lyfta upp överkroppen. Så kände jag när jag provred i en espanola delux också. Och hästen blir inte lika känslig för sitsen som i Chezz-sadeln vilket gör att jag får lägga upp ridningen lite annorlunda. Ge tydligare hjälper men få hjälper och eftergift och ganska fritt däremellan snarare än att hela tiden mer eller mindre inverka bara utifrån vilka muskler som spänns och om jag tänker upp nån cm med ett knä eller bak någon cm med foten! :p

Ska bli spännande att se hur man lyckas anpassa sig! ;)
En sån där till grej som det nog tar ett tag att vänja sig vid är att fram- och bakvalvet är ganska högt. No way att jag skulle lyckas ta mig ur sadeln utan stigbyglar! Jag hade lite för långa stigläder nu första gången jag red i den så det var lite klurigt att ta sig ur! :rofl: Men det är för- och nackdelar med allt. Det där stödet kommer komma mycket väl till pass när jag ska börja fundera på att ta upp galopp-träningen igen!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Utrustning Jag vill gärna veta mer om bomlösa sadlar då jag inte har någon erfarenhet av dessa. Är de skonsammare mot hästen i jämförelse med en...
Svar
2
· Visningar
131
Utrustning Är det någon här som rider i ghost sadel? Jag funderar på att köpa en sådan men har inte suttit i en sådan tidigare. Den bomlösa sadel...
Svar
18
· Visningar
1 084
Utrustning Hej! Nybörjare på bomlös sadel. Hittade en begagnad från hööks som endast är provad. Padd under och allt såg fint ut. Men så när jag...
Svar
4
· Visningar
533
Utrustning Vill börja med att jag håller på att leta efter en sadelutprovare men vill gärna höra och få tips vad som kan passa min häst. Jag letar...
Svar
8
· Visningar
500
Senast: warg
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Tittar in i ditt kök del 27
  • Vad gör vi? Del CCXII
  • Sytråden del 4

Hund, Katt, Andra Djur