Sv: Sadellista BOMLÖS
Nu har jag lyckats plåta ett par bilder på nya sadeln!
Fårskinnsunderlägget hade jag precis skaffat och inte ens hunnit klippa till än, men det verkar som att jag måste skippa det för att inte sadeln ska glida snett! =/ Dessutom var det nästan omöjligt att se vart sadeln skulle ligga (för mig iaf, man kanske tränar sitt öga med tiden!

) så jag måste ha så lite som möjligt under om jag ska kunna jämföra med manken.
Första provritten gick inte så bra just för att sadeln låg snett och jag lyckades inte rätta till den så det fick bli ett kort ridpass. Annars var första intrycket att jag satte mig ner i en soffa formpressad efter min rumpa!

Mycket bekväm! Den är ovan att rida i, dels för att jag tycker ryggen vid skulderbladen och övre delen av magen blir väldigt ansträngt, ungefär som att jag vill sitta för tungt på hästen men kommer på mig iom att hästen säger till och då tänker att jag ska lyfta upp överkroppen. Så kände jag när jag provred i en espanola delux också. Och hästen blir inte lika känslig för sitsen som i Chezz-sadeln vilket gör att jag får lägga upp ridningen lite annorlunda. Ge tydligare hjälper men få hjälper och eftergift och ganska fritt däremellan snarare än att hela tiden mer eller mindre inverka bara utifrån vilka muskler som spänns och om jag tänker upp nån cm med ett knä eller bak någon cm med foten!
Ska bli spännande att se hur man lyckas anpassa sig!
En sån där till grej som det nog tar ett tag att vänja sig vid är att fram- och bakvalvet är ganska högt. No way att jag skulle lyckas ta mig ur sadeln utan stigbyglar! Jag hade lite för långa stigläder nu första gången jag red i den så det var lite klurigt att ta sig ur!

Men det är för- och nackdelar med allt. Det där stödet kommer komma mycket väl till pass när jag ska börja fundera på att ta upp galopp-träningen igen!