Sadellista BOMLÖS

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare FiaPiaLisa
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 1 706
  • Visningar Visningar 229 153
Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Sadellista BOMLÖS

Har du en G3 eller G4?

Är det någon som har bilder på hur de ligger på era islandshästar? Min har suuuperkort rygg...

Jag har en Sensation hybrid, som jag har skrivit ovan så finns min häst på deras hemsida under nöjda kunder 2009, bilden är inlagd den 4/11 -09.
Min häst har extremt kort rygg, Globus Gloi är för lång:cool:
Fast jag har jag ju ingen "äkta" islänning, hon är av okänd härkomst.
Men många duktiga islandsmänniskor anser att hon absolut måste var islänning och hon både töltar och passar i hagen;)

Senast ändrad:

Haha, tur att nån av oss har bra minne :)

Jo, hon är verkligen service-inriktad. Jag var ju också först intresserad av Vogue men efter att ha pratat med henne insåg jag att hon nog hade rätt att den inte skulle ligga så bra på min häst. ÅF var så gullig. När jag blev tvungen att specialbeställa en större sits osv. (vilket kan ta rätt länge) så fick jag ändå min sadel inom 4 veckor efter beställning. ÅF hade bett tillverkarna prioritera den så att det skulle gå snabbare. Jag är för evigt tacksam för all hjälp och det stöd hon gett mig. Sadlar är en sån djungel och det är inte lätt att hitta en ÅF man känner att man kan lita på, tycker jag. Men det blev bingo den här gången. Och sadeln är gudago!

Nu måste jag bara få tummen ur och fota lite bättre bilder på pållen i sin nya sadel. Sen kommer vi också finnas med på listan över nöjda kunder på hemsidan.

Haha, tur att nån av oss har bra minne :)

Jo, hon är verkligen service-inriktad. Jag var ju också först intresserad av Vogue men efter att ha pratat med henne insåg jag att hon nog hade rätt att den inte skulle ligga så bra på min häst. ÅF var så gullig. När jag blev tvungen att specialbeställa en större sits osv. (vilket kan ta rätt länge) så fick jag ändå min sadel inom 4 veckor efter beställning. ÅF hade bett tillverkarna prioritera den så att det skulle gå snabbare. Jag är för evigt tacksam för all hjälp och det stöd hon gett mig. Sadlar är en sån djungel och det är inte lätt att hitta en ÅF man känner att man kan lita på, tycker jag. Men det blev bingo den här gången. Och sadeln är gudago!

Nu måste jag bara få tummen ur och fota lite bättre bilder på pållen i sin nya sadel. Sen kommer vi också finnas med på listan över nöjda kunder på hemsidan.

Ja, hon kanske hade lärt sig det efter misstaget att jag fick min vilja fram:o att fråga en extra gång;)
Jag vet inte hur hon bar sig åt för hon fixade fram en brun, tvåfärgad ton i ton på nolltid.
Jag vet inte varför men jag har alltid drömt om en sådan sadel, jag tycker att det är så oerhört fint.
När vougen väl hade kommit tillbaka (posten lyckades skicka den till fel ställe så det tog ungefär en vecka innan hon fick den:crazy:, nervöst eller, posten ersätter ju inte saker över 5000 kr om man inte tagit extra försäkring och jag hade ingen aning om det då.) skickade hon min fina fina sadel:love:

Just att hon inger ett sådant förtroende, frågar, ber om ryggbilder osv. gör att det verkligen kändes tryggt att handla av henne.
Jag har aldrig köpt en så dyr sadel tidigare och som fötidspensionär har man ju inte fickorna fyllda av pengar heller precis så jäklar vilken ångest jag hade för att den inte skulle bli skönare och skönare:crazy:
Jag har haft så många sadlar som har fungerat först men inte efter ett tag så det var verkligen en underbar överaskning att den fungerar även när jag inte har kunnat rida på ett tag. Och den otroliga bonusen att hur hästen än ändrar sig så ligger den bra ändå gör att den nästan är för bra för att vara sann:love:

Jo, jag ser verkligen fram emot att få känna hur det känns när sadeln format sig. kan tänka mig att den lär bli ännu skönare då, vilket kan tyckas omöjligt :).

är ju också skönt att veta att jag mest troligt inte kommer behöva ge mig ut på sadeljakt om 9 månader igen. Det har annars varit standard för mig. Jag är själv student så min ekonomi är också ganska rejält ansträngd och studenter får ju inte ta lån på de flesta ställen, så jag fick be mamma om hjälp. Tycker lite synd om henne. Alla de gånger hon varit tvungen att lyssna på mitt gnäll över dåliga sadlar :), men nu ska det vara slut på det!

Bilder bilder, vi vill ha bilder ;)

Jag har fått info att mina kära föräldrar antagligen kommer betala för en Vogue snart, så...total lycka!
Elelr, jag tror nog den kommer passa både mig och häst, men visst, man ska väl inte ropa hej förrän man är på torrt land så att säga....men ändå.
Lite glad kan man ju få vara :)

bara att vara lite tålamodig då...suck.

KL

Har nu snöat in mig lite på FreeForm Liberty. Nån med erfarenheter?

*KL*

Ang frågan om regn på sensation sadlar. Jag har ridit i rikigt ösregn med en sådan. Torkad givetvis av den när vi kom hem. Och den är lika fin som innan, syns ingenting på den alls.

Jag har några stycken på mitt photobucket-konto, dock inga ridbilder, men så har det inte gått så bra att rida just nu heller. Är ju blankis överallt här hos oss. Men ska se om det blir lite bättre framåt helgen och om jag isåfall kan släpa med mig någon annan till stallet som kan fota :D. Lovade ju ÅF till min sadel att jag skulle fixa nån bild på Barret i sin sadel som hon kan ha på hemsidan över nöjda kunder sen.

Men åh. Jag blir mer och mer sugen på en sensationsadel jag med! :o
Helst när ni skriver så gott om den allihopa!

Iofs kan det inte bli förrän i slutet av januari när lönen för dec kommer... Men ska man börja prata med ÅF redan nu?

Finns det NÅGON som är missnöjd med sin sensation?

Sen blir jag lite fundersam hur jag ska prioritera. Stoet med tak-formad lång rygg, eller valacken med rund kortare rygg... :crazy:

Well, Sensation-sadeln borde ju funka på båda, handlar väl mer om vilken pad du använder kan jag tänka mig.

jag tror nog att du kan prata med ÅF redan nu. Hon kan säkert ge dig bra tips och råd om hur du ska prioritera :).

Nu så. Nu har sadelskrället provats på herr Häst med de två medskickade framvalven ungefär hundra gånger. Jag är fortfarande osäker på vilket valv som passar bäst, men jag tror att det mindre (stl 3) ligger bäst just nu, men att det större (stl 4) kan komma att passa bättre när han biffat till ryggen lite. Behåller förmodligen båda. Dyrt blir det.

VIKTIGT KUNGÖRANDE: Att rida bomfritt är beroendeframkallande.

Vilken känsla? Wow? [läskigt, intimt, mjukt, vackert, osäkert, nära, kärleksfullt] Vilka ypperligt små rörelser som behövdes? Får mig att tänka på Hempflings ord angående hjälper "... finare och finare, till sist bara en tanke". Eftersträvansvärt. Nåbart med en bomfri? Ja. Kanske.

Eftersom jag inte förmår lägga upp foto här [vaddå URL-länk?] laddar jag i min profil upp en av bilderna säljaren skickade mig. Välkomna att titta.

Jag återkommer förmodligen om saken. Jag har ännu inte vågat rida ut i terrängen. Hästen är som förmodligen redan sagt tämligen... höstlövslik i all sin underbarhet. Alla varnande ord om bomfria sadlars tendens att snurra runt dröjer sig kvar, trots att jag både sitter upp och av sadeln från marken och framvalvet gör sadeln underbart stabil.

Häj så länge!

KL

Undrar om nån provat Fhoenix Vouge? Visade ju sig när jag googlade att återförsäljaren bara bor ett stenkast hemifrån min far och dit åker jag hem med häst då och då så bättre kan det inte bli om man ska prova. Undrar dock lite om inte memory foamen blir uttröttad efter ett tag. Har haft Tempurmadrass + kudde och de blev ju mjukare och mjukare efterhand med mindre stuns i.

*KL*

Har sett att ST kommer med 2 nya dressyrmodeller, ngn som har känt och klämt?? Pris?? Skillnad??

Uppdaterar min egen förfrågan, mailade en ÅF igår och fick svar ganska direkt.
Deubers 2 nya dressyrmodeller Opti och Ultraflex (som man då ska kunna ändra bomvidd typ med en vanlig insex-nyckel på nolltid) kommer att kosta runt 20'000(!!) båda två. Opti har läderbom i 2 olika utförande och Ultraflex den här ändringsbara bommen. Nytt är att man kan välja läderkvalité.

Hade inte priset varit väl saftigt med tanke på föregångarna hade jag mycket väl kunnat tänka mig att testa en Opti.

Memoryfoamen tror jag ska vara samma som i hip-savern och seatbone-savern från Heather Moffet/Enlightened Equitation (fast med hårdare "yta" antar jag om det är läder). Min hip-saver har jag ändå använt i ca 2 år och jag tycker den har hållit funktionen hela tiden. Har haft sadlar med memory foam också men inte tillräckligt länge för att hinna utvärdera hur det fungerar i längden.

Det är nästan så jag tycker den fyller funktionen bättre när den satt sig lite, alltså börjat forma sig lite mer konstant. För man får fortfarande den mjuka känslan i sitsen men inte den tillfälligt hårda känslan i början av ritten innan den blivit uppvärmd! :p

Ja jag börjar återigen snegla åt det bomlösa hållet. Har en Albion som jag är jättenöjd med och där hela framvalvet + bossor kan bytas av sadelmakare så det finns mkt att göra på passformen. Dock kostar det några tusenlappar och med en 2,5-åring på väg hem så kanske det skulle vara bättre med nåt bomlöst tills vidare.

Har haft en Torsion Light - bekväm men för bred och ngt instabil.
ST Espaniola (första modellen) - mkt bekväm men gick i mankens bakre del på min häst. Trol inte ett problem med unghästen som är en Welsh Cob men jag är inte säker på att jag vill ha en spansk modell. Helst nåt som liknar en vanlig dressyrsadel.

Gamla ST-dressyr går fetbort efter att ha sett både modell ett och två live. Opti - intressant men väldigt mkt pengar, dessutom går inte bossorna att flytta vilket ju är en av fördelarna med ST annars.

Kikat lite på Barefoot Lexington som alternativ - ok i pris till en unghäst men mkt meckande med paddar antagligen. Dessutom liknande modell som Torsion så den blir kanske bred i midjan.

Fhoenix Vogue ser mkt intressant ut, men dyr. Över 8-10 000 så blir jag tvungen att sälja min Albion och det vill jag helst inte utan den vill jag kunna passa in i framtiden om den inte är helt fel i formen för nya hästen.

Svårt fall....

Jag tror det till stor del iaf blir så att man får vad man betalar för med bomlösa sadlar. Beroende på vilka krav och behov man har, för har man tur kanske man hittar något som passar behoven i lägre prisklass såklart.
Skulle tro att Voguen helt klart är värt sina pengar om den passar ekipaget. Vilket såklart är omöjligt att veta innan man testat. Utnyttja öppet köp och var försiktig vid provridningen är isf mitt råd!

Dom tidigare modellerna (Flexion SBS i dressyrmodell, Freedom också dressyr, är dom jag testat) tyckte jag var kanonbra sadlar. Men det var absolut inte något för mig och hästen. Med en annan häst eller andra prioriteringar hade det varit en annan femma, så upplever jag med andra bomlösa också av de jag testat.

Köper man en ändå "dyr" sadel vill man ju ha det som passar bäst, för ekipaget.

Vad var det som inte passade med de tidigare modellerna (innan vogue)?
Jag har fått för mig att de är ganska breda men Vougen ser inte bred ut på samma sätt - hitttat nån bild med ryttare också.

Jag vill ju ha en sadel att rida dressyr i (men inget framvalv ivägen som gör att man inte kan stå i fältsits när man galopperar ute. Samtidigt så ska ju sadeln vara så flexibel som möjlig med tanke på unghästen. Pad upplever jag kan vara både bra och mindre bra men att köpa en sadel utan flyttbara bossor som jag ändå sen måste ha pad på för att anpassa kanske är lite onödigt.

Bortåt 20 000 är mkt pengar för rel oprövade modeller. Jag är visst beredd att betala för kvalitet, både nuvarande och förra dressyrsadeln är i 25000kr-klassen men då ska jag verligen vara säker på att det är bra kvalitet. Deuber har ju dragits med vissa problem att sätta ihop sina sadlar så de blir raka så jag är lite småskeptisk även till de nya modellerna. Dessutom är de inte så flexibla som ex Vougen eller BF Lexington. Och kanske är det just flexibilitet jag ska satsa på med unghästen så det inte är risk att det kan klämma någonstans.

Kanske att nya trekker Master kan var ngt också.

Shit vilken lyx att bo så nära!

Jag vågar heller inte köpa utan att prova, men ska äntlgien få hem en...tja när den kommer.

Dom nyare är def. smalare i midjan, jag ahr höft problem och det ska inte vara nåt problem tror varken jag eller ÅF.

Ang, hållbarheten har jag hört från folk med dom gamla 'flexion' etc. att dom hållt jättebra, även efter ganksa många år av användning (tror det var nån som haft i 7-8år).
Dom hade inte behövt byta ut "bossorna".
Om man mot all förmodan skulle behöva det i dom nyare modellerna så går det ju ialalfall så är inget jätteproblem då som tur är, sadeln blir ju inte oanvändbar eller måste göras om helt eller nåt.

Jag känner mig också skeptisk till Deuber, eftersom jag läst så mycket om diverse problem och enbart läst bra saker om Moffet sadlarna (vouge, flexion etc.) när det komemr till kvalité, och även generellt att dom är bra i övrigt.

Den nya master trekker har jag ocskå sneglat på, men tror min kropp gillar Vougen bättre, fast skulle vara bra att kunna prova båda men den möjligheten har jag ju inte så det får bli en Vouge hoppas jag :)

Dock vill jag ha en brun trots att dom tydligen syns mer på om det blir nån repa eller nåt (fast det gäller ju alla bruna sadlar inte bara den) men dom är ju så satans snygga!

KL
Barret: ahh ok men då ser jag fram emot bilder när isen försvunnit då!
(och nu har jag ett ridhus, men ingen sadel :/)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Utrustning Jag vill gärna veta mer om bomlösa sadlar då jag inte har någon erfarenhet av dessa. Är de skonsammare mot hästen i jämförelse med en...
Svar
2
· Visningar
131
Utrustning Är det någon här som rider i ghost sadel? Jag funderar på att köpa en sådan men har inte suttit i en sådan tidigare. Den bomlösa sadel...
Svar
18
· Visningar
1 084
Utrustning Hej! Nybörjare på bomlös sadel. Hittade en begagnad från hööks som endast är provad. Padd under och allt såg fint ut. Men så när jag...
Svar
4
· Visningar
533
Utrustning Vill börja med att jag håller på att leta efter en sadelutprovare men vill gärna höra och få tips vad som kan passa min häst. Jag letar...
Svar
8
· Visningar
499
Senast: warg
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka