Sadellista BOMLÖS

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare FiaPiaLisa
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 1 706
  • Visningar Visningar 229 152
Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Sadellista BOMLÖS

Kan du inte byta framplommel då? Kanske att den är för smal?

*kl*

Vilka lite billigare bomlösa dressyrsadlar finns det som är godkännda för tävling?

*Knapplån*

Lite frågor ang bomlös sadel.

Jag har en arab som jag ridit några ggr nu i bomlös sadel (Hööks) och han verkar trivas. Ägaren av hästen tyckte, de två minuter som hon satt på honom, att han verkade lättare att arbeta, han var mer villig liksom. Han har två utprovade bomsadlar som jag inte helt trivs i för övrigt.

Han är lite svankig i ryggen, men rätar sig lite vid ridning. Jag kan dock känna att jag ibland kanar bak lite i sadeln. Kan man stoppa i mer i padden, främst baktill, så att sadeln höjs? Eller blir trycket för hårt baktill då?

Hästen är ju inte jättelång i ryggen, men det är inte så att jag sitter på länden och rider med sadeln, dock är ju hela anläggningsytan längre på denna än på en engelsk sadel.
Jag har hört att det int egör så mkt om de mjuka varianterna av bomlösa sadlar blir lite långa. Stämmer det?

Har inga bilder nu men ska försöka införskaffa idag när jag är i stallet.

Om trycket blir större pga paddningen bak så blir det snarare mer tryck framtill! :p Men det har jag inte upplevt på de mjuka bomlösa, så länge man försöker att inte få hack i själva paddningen som blir obekvämt för hästen.

Att de mjuka bomlösa blir för långa brukar inte vara några problem såvida man inte sadlar för långt bak/fram i förhållande till vart din rumpa kommer hamna på hästen, och såvida den inte är rejält överbyggd bak så kanten riskerar skava.

Här kommer bilderna. Ni får gärna ge mig tips om ni ser något som inte ser helt bra ut!!!

Kan säga att jag ridit honom helt svettig i denna sadel vid ett tillfälle och då såg de bruna fläckarna jämna ut över hans ruggfileér (det kändes åtminstone positivt)
Ryggraden var dock vit ff.

Länk till albumet (vill inte bildbomba) http://www.pixbox.se/alb_show_id780617_page0.html

Jag hoppas att ni kan se något av bilderna, inte helt lätt när man är ensam.

Ang. frampommeln: Jag får in fingrarna mellan sadlen och hästen (där pommeln är) med lite motstånd. Är tveksam, (ge mig råd med andra ord) blir det för hårt tryck?

Mellan padden och manken finns inte speciellt mkt utrymme, där ligger padden emot (som ni ser så har han ju lite manke) men mellan padden och frampommeln får jag lätt in ett finger, med motstånd två. Jag behöver stoppa i extra paddar, eller hur?

Skav har jag inte sett än, men både jag och ägaren är medvetna om att kanten kan börja skava lite baktill. (håller ögonen öppna med andra ord)

Jaja, jag förbereder mig inför kritiken nu antar jag.

Tack!

Om trycket blir större pga paddningen bak så blir det snarare mer tryck framtill! Men det har jag inte upplevt på de mjuka bomlösa, så länge man försöker att inte få hack i själva paddningen som blir obekvämt för hästen.

Jag kommer alltså att få skära till paddar som är smalare framtill än baktill för att inte få en otrevlig kant emot hästen. (???) Är jag ute o cyklar....???
Ah... Vad jobbigt!!! (Men jag gör det gärna för hästens skull om så behövs!)

På den hästen skulle jag först ha paddat upp tjockare hela vägen under sadeln - då kommer den upp lite mer framme vid manken, men vill inte skapa större "svank" än den böj hästen redan har naturligt, sen ev höjt mer bak/fram beroende på hur det känns vid ridning - om man balanseras för mycket framåt eller bakåt.
Om du kan ta ut frampommeln (träet i framvalvet menar jag) så kan det vara en idé, och stoppa i handdukar eller liknande mjukt istället, då gör det inte lika mycket om det är små marginaler för manken. Så gjorde jag på varmblodet med väldigt hög manke och han märkte vi inget mank-tryck på.

Tack för råden/tipsen. Jag ska genast börja leta efter bra material att avända. I butiken sa de liggunderlag, duger det?
(om jag håller koll på dem med jämna täta mellanrum)

Lite så därtill alla:

Har ni bara en padd, eller har ni flera o varvar med? Jag menar, de blir ju skitiga. Jag försöker borsta av min padd så ofta som möjligt, men ibland behöver den ju tvättas också...

Jag har bara en, men skulle behövt två. Man kan ju åtminstone ha något lite billigare/mer provisoriskt i reserv!

Det jag använt är gamla lite fastare skumgummipaddar och klippt ur, gå ju att i princip bara skära av på mitten och runda till kanterna om man vill ha hela "paneler", jag har skurit till mindre bitar. Hade dom redan hemma men jag tror dom kostar ca 50:-/st på B*rjes.

Liggunderlag kan funka, tänk på att ju fastare material (men inte hårt!) desto mindre tjockt behöver det vara - värt att tänka på om man har bomlös sadel och lite *host* rund häst att spänna sadelgjorden på! :angel:

Nu tänker jag bara på materialet till själva upp-paddningen - det borde ju även fungera tryckavlastande och stötdämpande, men vet inte hur det håller sig i konkurrensen jämfört med t ex skito-materialet.

Du skrev ju förut att du funderade på smalare framtill än baktill - istället kanske det kan vara en idé att göra bitarna smalare på mitten - på de yttre sidorna, så du rundar ur precis där du ska sitta. Så får man lite avsmalnande effekt på rund rygg.

jag var till en madrasstillverkare o frågade o han hade en bra skumgummimadrass som han skärde ut till mig som funkar bra.

altså den håller emot jättebra när det blir större yta men känns som en vanlig madrass om man klämmer med ett finger men tog man handen så var det större motstånd.

kostade under 200 kr för 2 st paddar=)

Nej men... vad smart!
Hade du med de paddar som redan finns i till sadeln då så att han kune skära efter dem eller?

*Lånar knappen*

Jag har försökt granska mina bilder lite och ser det inte ut som att padden (inte hela sadeln) åkt bakåt?
(kolla före och efter ridturen)
Kanske blir det bättre när jag lyckats padda upp sadeln lite?

japp jag tog med padden o frågade lite o sa hur jag ville ha det så då visade han mig denna sort som var bra då jag ville ha tjockare paddar än de jag harde tror jag betalade hela 50 kr för allt=)

KL

Jag har lite funderingar och testar med att kolla i den här tråden om någon kan hjälpa mig.

Jag har just införskaffat ett varmblod med hög manke, och behöver en sadel. Har kikat lite på bomlösa då han visat att han inte gillar engelska sadlar och jag inte vill ha en western.

Vad är då bäst? Att köpa en ny billig variant eller en bättre begagnad för samma summa? Jag har väl ca 4000 kr att lägga på en sadel.
Och funkar bomlöst på hästar med hög manke?

Någon som kan hjälpa mig?

Bättre begagnad skulle vara att rekommendera, eller större budget till bra pad (helst lite större sadelbudget oavsett! :p )
Det går att ha bomlöst till häst med hög manke, jag har/har haft två kusar med hög manke. Den ena låång och hög lite älg-liknande manke och den andra bara väldigt hög. Du behöver antingen en sadel som redan från början har framvalv med bra mankfrihet/hög frampommel eller så får man padda upp vid manken.
På kusen med högst manke har vi fått padda upp 3-5cm beroende på sadeln (någon enstaka har inte gått att använda alls). Vissa paddar till bomlösa är ju redan ca 3cm tjocka i sig, men räcker inte det får man som sagt padda!
Skulle rekommendera att du investerar i en bra tryckfördelande pad som går att stoppa i extra inlägg och bara det kan ju kosta en slant.

*knapplån*

Lillan i tråden här igen nu då...

Min padd fungerar bra med paddningen nu, så långe den ligger där jag la den från början. Men den kanar bakåt! *hjälp!*

Sen har jag stoppat i en handduk itället för frampommeln och nu har jag inget tryck alls vid bogbladen men på manken. Ska försöka stoppa i något mer så det blir stabilare men vill ju ha manken fri så att det inte gör ont där.

Förslag?

Ni som har eller har provat masterbacks dressyrsadeln.. in med bilder..tycker de är alldeles för dåligt med bilder på dessa när de är ryttare i eller uppställd häst utan ryttare=)

Hur sadlar du? Skulle det kanske funka att lägga sadeln lite längre bak redan från början?
Lyckas du dra gjorden ordentligt?

För ridning

Någon cm till kan jag kanske dra den bakåt, men han har ju inte överdrivet lång rygg som du ser.

Efter ridning

Tycker gjorden är svår att dra, framförallt på honom.
Men igår hade jag sadeln på travaren (som inte alls ser likadan ut i ryggen) och då gled padden så långt bak att den släppte från fästena fram.

Kanske helt enkelt bara måste sy på några värsting spännen?

Edit:
Hm... Nu när jag studerar bilderna tillsammans, så kolla bild nr 2. Stropparna från sadeln går inte rakt ned längre men jag tycker inte att det ser ut som själva sadeln har dragits bakåt (????)

Rätta mig gärna!!!

Jag är lite rädd att han ska få ont i bröstmusklerna om sadelgjorden kommer för långt bak.

Gud vilka taskiga bilder, på den nedre står han ju och vilar höger bak *sorry*

Edit: Bilderna är från innan jag paddade upp sadeln men padden glider ff bakåt, lika mkt. O så ser du hur jag sadlar.

Senast ändrad:

Är du säker på att padden glider bak? Jag skulle mer tro på att sadeln glider fram, den har ju tyvärr den infästningen på stropparna. Jag har samma problem med min hööks-bomlösa på min tjockis-travare - stropparna ligger för långt bak. Jag löste problemet med en svängd gjord så nu stannar sadeln däer jag la den! Finns billiga bra svängda gjordar, har en för 200 kr som jag är mkt nöjd med!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Utrustning Är det någon här som rider i ghost sadel? Jag funderar på att köpa en sådan men har inte suttit i en sådan tidigare. Den bomlösa sadel...
Svar
18
· Visningar
1 054
Utrustning Var på sadelprovning igår och min häst behöver ett bomträ som är 9,5” brett, det kommer bli svårt att hitta en westernsadel i den...
Svar
3
· Visningar
536
Senast: iNHALE
·
R
Utrustning Jag har börjat titta på barbackapaddar och bomlösa sadlar, men det är inget jag har någon erfarenhet av själv. På "min tid" var en... 2
Svar
29
· Visningar
2 220
Senast: iNHALE
·
Utrustning Min unghäst blir tre år iår och av olika anledningar är jag inte så sugen på att sko henne traditionellt, inte just nu iallafall. Men... 2 3
Svar
59
· Visningar
2 463
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka