Sadellista BOMLÖS

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare FiaPiaLisa
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 1 706
  • Visningar Visningar 229 152
Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Sadellista BOMLÖS

Skulle ha paddat upp lite mer fram för att få ett "stopp", tycker också det ser ut som att sadeln glider fram.

Brukar kunna se ut så för mig också (med annan bomlös sadel) men betydligt mindre och bara när jag gått omkring länge utan att dra åt gjorden eller så sen jag paddade upp fram.
Om det blir tryck fram så föredrar jag att det är av mjuk skumgummipaddning under sadeln än sadeln direkt mot manke/skulderblad, men som sagt så brukar den hålla sig mer stilla då.

Polly_Mulle:

Ni som har mer erfarenhet får gärna hjälpa mig. ÅS tack för ditt svar.

Dock blir jag fundersam på det där med sadeln och glida fram.
Kolla bilderna jag lagt in, om sadeln glidit fram borde väl inte sadelgjordsstropparna peka framåt som de gör på den undre bilden? *funderar* (Men så kanske den gjorde på travaren jag hade den på igår, dock har jag skaffat sadeln för att ha på araben)
Kan dock vara värt att prova en svängd gjord, jag får leta efter en...

Totola:
Jag har bytt frampommeln mot en handduk, ska dock försöka stoppa i något mer där. Funderar på någon typ av fetvadd eller liknande.
Men kanske skulle jag ta en av gästmadrasserna:angel: här hemma och skära av en bit istället och stoppa i.

Padda mer fram vet jag inte om det är någon idé. Från början var ju mitt problem att jag gled bak mot bakvalvet eftersom han är "som en damcykel".
Fungerar det att padda fram och bak men inte i mitten?
Padden är inte speciellt rymlig så det går i de underlägg som är original + två lager liggunderlägg sedan är det stopp. (min pojkvän som hjälpte mig sa att jag kunda glömma att vätta padden någonsin för han ville aldrig mer någonsin hålla på med det där:devil:)

Känns en helt annan pad kan fungera *funderar igen* Vet att Hööks bomlösa inte är den bästa av sadlar...

*knapplån*
Känns som att det är bättre att hänga in sadeln i garderoben och inse att jag kommer få kämpa som en idiot i en vanlig bomsadel för att ens komma i närheten av en vettig sits:cry:

Tack för att ni är så snälla o försöker ge mig goda råd iaf! Guld värt för mig som inte gäre allt för stor kunskap om detta.:love:

Som sadeln ligger på bilden FÖRE ridning går det inte annat än att hamna i bakvikt antar jag, det sluttar fullkomligen bakåt. Och det är nog oundvikligt att hela arrangemanget (ryttare, sadel och padd) glider bakåt. Eftersom sadeln sitter fast i gjorden glider den mindre än padden, jag tror det är så enkelt som så.

Efter ridning har det ju glidit tillbaka, då ligger sadeln där jag tycker att den ska ligga för att komma rätt, men då ser det inte särskilt bekvämt ut för hästen med tanke på hästens läge för sadelgjorden.

Jag tror det blir svårt att få denna sadel att ligga bra på hästen, gjorden får dras så hårt, och kommer ändå att sträva bakåt eftersom hela härligheten är på väg bakåt. Ingen skön känsla kan jag tänka mig.

Som sadeln ligger på bilden FÖRE ridning går det inte annat än att hamna i bakvikt antar jag, det sluttar fullkomligen bakåt. Och det är nog oundvikligt att hela arrangemanget (ryttare, sadel och padd) glider bakåt. Eftersom sadeln sitter fast i gjorden glider den mindre än padden, jag tror det är så enkelt som så.

Låter vettigt tycker jag.
Jag har paddat upp sadeln baktill för att det ska sluta luta bakåt. Det känns bättre när jag sitter i den.

Efter ridning har det ju glidit tillbaka, då ligger sadeln där jag tycker att den ska ligga för att komma rätt, men då ser det inte särskilt bekvämt ut för hästen med tanke på hästens läge för sadelgjorden.

Detta får du gärna berätta närmare om. Jag har enbart suttit av och tagit upp stigbyglarna på bilden. Menar du att sadeln kan glida tillbaka till "ursprungsläge" enbart av att jag sitter av hästen?

Jag tror det blir svårt att få denna sadel att ligga bra på hästen, gjorden får dras så hårt, och kommer ändå att sträva bakåt eftersom hela härligheten är på väg bakåt. Ingen skön känsla kan jag tänka mig.

Tror du att det gäller enbart för den här sadeln eller för bomlösa över lag?

Tack för dina svar!

*knapplån*
Ska försöka fixa nya bilder och visa er, den ligger inte så mkt i bakvikt nu efter att jag paddat upp den.
Dock inte nu, är inte helt ok i kroppen. Med lite tur så orkar jag ut till stallet i morgon.

Lite OT till "sadelvana":

Min sadel har gått sönder! Fästet där stigläderfästena sitter fast (en rem under sitsen) har lossnat så den liksom sitter kvar under sitsen men glider åt sidorna om man drar i en sida.
Nu är det lite kris eftersom jag inte kan lägga pengar på en "bra" sadel!

Hur svårt tror ni det är för en sadelmakare att fixa? Någon hum om pris? Måste försöka leta reda på någon sadelmakare öht hyfsat i närheten - ett projekt i sig! :crazy:

Vad är det för sadel, och hur länge har du haft den? Min Hööks-sadel gick ju sönder (sprack i sömmarna) SNABBT, och jag lämnade in den och fick mina pengar tillbaks. Annars låter det väl som något som en sadelmakare skulle kunna fixa, om det nu är för sent att reklamera sadeln.

Reklamera är inget alternativ, dels för gammal sadel, och dels har tror jag inte reklamation hade funkat i det här fallet. Tack ändå för tipset!

Ska kolla eventuella sadelmakare i närheten och se vad dom kan göra. Eftersom det blir lite av ett projekt (tror inte det finns någon i staden jag bor) så är jag nyfiken om någon har en hum om pris och om det öht brukar gå att fixa när det är "inne i" sadeln! :p Om det kanske skulle löna sig bättre att leta annat alternativ.

Vad bra att jag hittade denna tråden.
Jag har kollat lite på bomlöst och inte riktigt fastnat för någon speciell ännu. Men jag har tittat lite extra på en sadel som B****s säljer. FreeMax. B. säljer den för strax under 5000. En annan återförsäljare som jag hittat tar 5700. Det verkar ju vara en medelbra sadel med tanke på priset. Man kan byta ut koppjärnet och även placerar det utifrån hur hästen är byggd. Den finns både i skinn och syntet och man kan tydligen byta ut själva sitsen.

Är det någon som provat den och har några kommentarer?

Tittade på freemaxen när jag var på B***s sist. Sadlen var typ helt platt under, alltså inga paneler. Tittade även på en hoppsadel av samma märke, den var till utförsäljning då det var den enda exet, tror jag. Såg rolig ut, som en bomsadel fast utan bossor då:D
Provsatt både kalvskinns varianten och syntet varianten. Kanske kan vara en bra sadel men det jag reagerade mest på att den var så stum på undersidan.

Är du händig och har tid/eneergi för ett projekt kan du ju säkert fixa den själv. Googla på skomakarsöm eller kanske sadelmakarsöm, köp grejjer för några kronor och sprätta och sy själv! Jag var inne på att flytta ena sadelgjordsstroppen på min höökssadel och var fullt beredd att sprätta och sy själv. Tar säkert lite tid men bör bli bra!

Någon som har efarenhet av den bomlösa sadlen Trekker endurance? Ska tydligen ha flyttbara paneler undertill och ställbart säte. Stall v** sålde den sadlen förrut, men verkar inte göra det längre. Finns inte med på hemsidan.

Bra tips men tyvärr är jag inte så händig! :p
Är väldigt hårt där, är ju inte mjukt mocka-aktigt som i Barefootvarianterna utan hårt läder som dessutom är förstärkt med hårt gummi om jag inte minns fel. Var mer inne på att nita fast dom men är lite orolig att niten skulle behöva gå igenom sadeln och kunna skava på hästen... Har ingen sån nitgrej själv men tänkte att det kanske är lättare att hitta någon som kangöra det än att masa sig iväg till sadelmakaren och KANSKE om dom öht tror sig kunna fixa det, få det åtgärdat tills nån gång i mitten av Juni! :p

"Tur" att kusen blev öm i hovarna så jag ändå inte kan rida med gott samvete. Även om det hade varit bra med sitsträning.. :eek:

Läder är hyggligt lätt att sy i, jag har till och med flyttat vadstöden på en gammal hoppsadel jag hade, men man får ha lite fantasi och uppfinningsrikedom för att engagera sig i att sy i läder och laga saker :D
Superlim?

*KL*
Min barefoot london åker fram när jag rider, men bara i galoppen. Så länge jag skrittar eller travar ligger den still. Stropparna på sadlen hamnar bakom hans sadelgjordsläge men har den svängdaste gjorden jag kunde hitta, en GG. Vet inte riktigt vad jag ska göra, kan man sprätta upp o sy stropparna längre fram? Hur ska man sy så man säkert vet att det håller kan så kallad björntråd funka? Eller kan man lämna in den till någon som kan göra det, i så fall vem o vad kostar det ungefär?

Min häst är väldigt rörlig i alla gångarter men framförallt i galoppen, så det är säkert det som är "felet".

*knappsnappning*

Om några veckor är det dags att börja försiktigt rida på min magra krake. (Ska hulla upp henne mer, promenera och tömköra henne lite mer innan det är dags.)

Jag har funderingar på en bomlös den första tiden/året tills hon förhoppningsvis musklat sig mer. Och att hon ska kunna förändras i ryggen utan att sadeln hindrar henne. (Nu är det ingen idé att försöka prova ut en bomsadel.)

Har tidigare provat ett par barefoot-varianter på min förra häst men tyckte de var alldeles för breda, satt inte alls bra i dem.

Någon som kan rekommendera en smalare sadel?
Någon som har Freeform eller Freemax? De ser ut att vara med uppbyggda i sätet, känns det när man rider? Funderar på dem.

Tacksam för tips :bow:

Barefoot Nevada: Passar hästar som är ganska runda med inte fullt så hög manke. Den hade en förmåga att glida på mitt varmblod.

Star Trekk Comfort: Jätteskön att rida i. Lite mer sadelkänsla en Nevadan. Passade mitt varmblod alldeles perfekt, trots utstickande bogblad, hög manke och smal rygg. Har också ridit med samma sadel på min tinker. Ligger bra men skulle ligga perfekt med ett bredare framvalv.
Det finns 3 olika vinklar att sätta i fram på sadeln. Det känns som att den skulle passa på i stort sett vilken häst som helst.
Jag har bara goda erfarenheter av sadeln.

Jag har en Freemax, den röda, till min magra krake:p Har bara ridit henne i skritt eftersom hon håller på o hullar upp sig och sadeln ligger bra och stilla på henne då. Bara hon blir lite bredare över manke och rygg så kommer den ligga ännu bättre. Har b***es pad till den och funkar bra.
Skitskön att rida i och jag tycker jag sitter lika stadigt i den som i westernsadeln. Var lite orolig jag skulle sitta högt och vingligt i den men icke. Men ja den kanske är lite bredare i sätet än en engelsk. Jag är ju van med westernsadel så att "sitta brett" är inget nytt. Även om freemaxen är smalare än en westernsadel.
Den är hursomhelst jääligt snygg! :D

hej

vart kan man köpa dom här olika sorterna då?
för jag har tänkt att köpa en bomlös till mitt varmblod som är ganska musklad och HÖG msnkne så om nå kan säja lite om bomlös och om någon har en till nån högmankad häst och om det fungerar bra ??

Det går allt som oftast att flytta stroppar. Jag kan sy dem längre fram på bägge mina Startrekk-sadlar om jag vill utan att det ens är svårt. Jag kan göra det på min höökssadel också men det skulle vara ett större projekt då jag skulle få sprätta betydligt mer för att komma in under kåpan och nå fästet.
'Björntråd tror jag inte på. Skomakarsöm och vaxad lintråd är det ensa jag skulle använda.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Utrustning Är det någon här som rider i ghost sadel? Jag funderar på att köpa en sådan men har inte suttit i en sådan tidigare. Den bomlösa sadel...
Svar
18
· Visningar
1 054
Utrustning Var på sadelprovning igår och min häst behöver ett bomträ som är 9,5” brett, det kommer bli svårt att hitta en westernsadel i den...
Svar
3
· Visningar
536
Senast: iNHALE
·
R
Utrustning Jag har börjat titta på barbackapaddar och bomlösa sadlar, men det är inget jag har någon erfarenhet av själv. På "min tid" var en... 2
Svar
29
· Visningar
2 220
Senast: iNHALE
·
Utrustning Min unghäst blir tre år iår och av olika anledningar är jag inte så sugen på att sko henne traditionellt, inte just nu iallafall. Men... 2 3
Svar
59
· Visningar
2 463
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka