Sadellista BOMLÖS

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare FiaPiaLisa
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 1 706
  • Visningar Visningar 229 152
Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Sadellista BOMLÖS

Nu har jag äntligen fått mina skitoinlägg. Kan bara säga att jag inte vill sitta i någon annan sadel än denna nu! :love:

På den ryggen skulle en soffkudde sitta finfint, om det inte blir för brett för dina höfter! Kom ihåg att inte snåla med padden :)

Druvan:
En bra kanal innebär att det blir fritt från tryck på ryggraden. Dvs panelerna ska vara tjocka och helt enkelt ge ryggraden frihet! :D

Vad menas med bra kanal då? *funderar*

Ärligt talat - vet inte. För skitopaddarna har ju egentligen ingen riktig kanal, bara ett par cm (om dom inte ändrats sen jag hade min).
Skulle tro att det räcker med att tornutskotten går fria dvs ca 3cm(?), men då gäller det att padden ligger rakt på hästryggen.

*kl*

Någon som vet vilka ryggar en freemaxsadel passar?

Har en kompis som går i köptankar och har gett mig i uppdrag att hjälpa henne att lista ut så mkt vi kan om bomlösa sadlar..
Tror ni att freemaxen skulle fungera på en häst med ganska lång, svängd rygg?
Trodde bomlösa gick att ha på hästar med både svängd och rak rygg men tyckte att lag läste någonstans att freemaxen passade bättre på raka ryggar..?

// Train som nästan inte kan något om bomlöst men försöker lära sig allt hon kan :D

Freemax är en sån sadel som är platt på undersidan, dvs den har inga egna tryckutjämnande paneler som bildar en kanal för ryggraden. Därför måste en padd användas. Problemet med såna här sadlar är att de inte alltid lyfter upp sadeln tillräckligt vid manken, vilket kan skapa problem om man har en häst med svängd rygg eller mycket manke. Det enda tipset jag har här är att prova sadeln och se om den trycker.
Freemax är en ganska lång sadel så den funkar bra på en lång rygg, liksom Torsion med kopior.

Sadlar med egna paneler passar bäst på hästar med svängd rygg.

Jag hoppar in här å frågar lite :) Är det någon som vet om star trekk dressyr är en sadel som ligger bra på en häst med hög manke å lite svängd rygg?

Skuttar också in med en fråga...

Barefoots dressyrsadel (London), bra och dåligt med den? Pållen har ingen direkt manke och ganska rak rygg. Bred och platt. (polsk arab)

Rider i soffkudde-bomlös nu och behöver svanskappa så det faktumet kommer jag inte riktigt ifrån. Hon har helt enkelt inget vettigt sadelläge och allting glider framåt. Den för tillfället enorma magen gör ju sitt till också ;)

Jag har iaf blivit förtjust i Londons design, den ser skön ut och kan nog göra mycket nytta för oss.

Vilken Dressage? Version II eller III?

Funkade INTE till vårt fullblod med lång och relativt hög manke.

Jag vet inte riktigt vilken version det är. Det är den med flytt och utbytbara paneler.. Vad var det som gjorde att den inte låg bra på eran häst eller så?

Jag gillar min London. Kvalitetsmässigt känns den mycket bra. Välsydd och hållbart material. Sedan ÄR det ju en soffkuddemodell så att den är bred att sitta i kommer man ju inte ifrån... Men man vänjer sig :)! Jag upplevde min som lite hal när jag fick hem den, men med helskodda ridbyxor har jag inget problem med det. Den är snygg (tycker jag i alla fall:D)... Har haft min i ca åtta månader nu, och har provat Börjes och Hööks bomlösa förut. Kvalitetsmässigt är det som dag och natt, tycker jag, att jämföra Barefoot med Börjes och Hööks...

Varken II eller III funkade på fullblodet. När jag provade version I hade vi inte den hästen, men den passade ingen av de hästar vi provade den på.

Varken II eller III funkade på fullblodet. När jag provade version I hade vi inte den hästen, men den passade ingen av de hästar vi provade den på.

Okej. Men hon som har sadeln nu har haft den på en ponny med JÄTTE manke och svängd rygg. Hennes ponny och min häst har nästan identisk rygglinje och manke, så jag har faktiskt köpt sadeln. Så jag hoppas iaf på att den kommer passa ;)

Jag måste säga att den ser väldigt skön ut iaf :D annars tycker jag Icelandic (Freeform är det väl?) verkar mycket bättre med många mer finesser. Kostar ju dock runt 10' och finns inga begagnade heller... :(

I vilket fall så tror jag det är en stor förbättring att rida i Londonsadeln jämfört med nuvarande, äkta soffkudde-bomlös. Tycker inte den gör så mkt bra för min sits, direkt. Ligger inte helt 100 heller.

Men, kan man ha vanligt schabrak till den? Det står att avlastande pad är att rekommendera även om sadeln har egna paneler. Själv tycker jag det känns lite lustigt, har inte sadeln paneler för att man ska slippa ha special pad? Eller är alla paddar så dåliga att man måste ha paneler + en bra pad för att det ska duga?

Jag har provat en bomlös sadel som jag inte kommer ihåg märket på men den såg ut ungefär som Hööks bomlösa. Låg bra på min fjording men själv satt jag alldeles för brett. Har problem med leder och höfter så jag fick jätteont. Finns det någon bomlös sadel som är mera uppbyggd eller går det att köpa speciell pad så det liknar mera en vanlig bomsadel att rida i. Annar verkar det vara perfekt med bomlöst till min fjordin.
Tacksam för alla synpunkter!

Jag har bara erfarenhet av Startrekk.

Startrekk Dressage ver2: Ser ut som en vanlig dressyrsadel. Snygg, mkt bra att sitta i, ger bra balans, lodrät sits och lagom mkt stöd. Att sätet är såpass uppbyggt att man sitter lagom brett är en stor fördel. Utbytbart koppjärn och flyttbara paneler som finns i olika tjocklekar gör att man kan passa in sadeln perfekt för häst och sig själv. Nackdelen är dock att dessa kan kräva en del justering innan man blir riktigt nöjd.

Startrekk Espaniola Deluxe: För det första så är det en otroligt snygg sadel! Uppbyggt säte gör att man sitter bra, ger bra balans, lodrät sits. Man kommer nära hästen men har fortfarande ett bra stöd av sadeln. Mjuk att sitta i. Signalerna till hästen hår igenom mkt bra. Samma sysntem med paneler och järn som dressagen ger samma för och nackdelar angående passform. Använder båda sadlarna så hästar med manke och utan manke, med kort rygg och med normallång rygg. Överbyggd och högrest. Och alla hästar älskar sadlarna...
Espaniolan är min absoluta favorit!

Lägger till Om Star trekk Espaniola (inte deluxe); Kan sätta en i bakvikt, men f.ö. upplever jag den som Polly_mulle beskrev deluxen :P Har dock inte provat deluxen själv.

Man ska ha en avlastande specialpadd till London-sadeln. De har inbyggda paneler också nu, men man rekommenderas ändå att använda specialpadd.

Jag har provat en bomlös sadel som jag inte kommer ihåg märket på men den såg ut ungefär som Hööks bomlösa. Låg bra på min fjording men själv satt jag alldeles för brett. Har problem med leder och höfter så jag fick jätteont. Finns det någon bomlös sadel som är mera uppbyggd eller går det att köpa speciell pad så det liknar mera en vanlig bomsadel att rida i. Annar verkar det vara perfekt med bomlöst till min fjordin.
Tacksam för alla synpunkter!

Läs i tråden:P Star Trek har flera bomlösa varianter, alla (?) är som ''vanliga'' sadlar med paneler och utan specialpad.

Provade en London till min arab som dock har lite manke. Upplevde att sadeln åkte fram, dels pga av hans dåliga sadelläge men också pga av att gjordfästena satt så långt bak. Men det kan man kanske få ändrat.
Tyckte också att jag hade väldigt mycket sadel framför mig för att vara en dressyrvariant, nådde defenitivt inte fram till knästöden.
Ska kanske tillägga att jag provade nollan som annars var perfekt i längd till en kortryggad arab.

Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Utrustning Är det någon här som rider i ghost sadel? Jag funderar på att köpa en sådan men har inte suttit i en sådan tidigare. Den bomlösa sadel...
Svar
18
· Visningar
1 062
Utrustning Var på sadelprovning igår och min häst behöver ett bomträ som är 9,5” brett, det kommer bli svårt att hitta en westernsadel i den...
Svar
3
· Visningar
536
Senast: iNHALE
·
R
Utrustning Jag har börjat titta på barbackapaddar och bomlösa sadlar, men det är inget jag har någon erfarenhet av själv. På "min tid" var en... 2
Svar
29
· Visningar
2 221
Senast: iNHALE
·
Utrustning Min unghäst blir tre år iår och av olika anledningar är jag inte så sugen på att sko henne traditionellt, inte just nu iallafall. Men... 2 3
Svar
59
· Visningar
2 465
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka