Sadellista BOMLÖS

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare FiaPiaLisa
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 1 706
  • Visningar Visningar 229 153
Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Sadellista BOMLÖS

Constance: Ska ta ett kort på ryggkanalen på min Skito dryback idag om jag kommer ihåg det så kan du jämnföra bredderna...;)

Jag vet precis vad du menar! Även om jag upplever att bägge bomsadlarna ligger still på min pålle.
Men man känner sig lite som en stålfjäder i blåsväder när man sitter där, ovanpå sin häst, i en bomsadel.

Har nu läst igenom hela tråden , puh den var lång.. :)

Inte så mycket skrivet om Star trekk Comfort.
Några åsikter kring den sadeln?
Någon som provat den på en bred häst utan manke?

Upplevs sitsen smalare på den än exempelvis Torsion?

Här kommer bilder på min Skito dryback:

Har nu läst igenom hela tråden , puh den var lång.. :)

Inte så mycket skrivet om Star trekk Comfort.
Några åsikter kring den sadeln?
Någon som provat den på en bred häst utan manke?

Upplevs sitsen smalare på den än exempelvis Torsion?

En i stallet har en Star Trekk Comfort och den ligger på ett kallblod med normal manke.. Man sitter ju stabilt men jag skulle inte vilja rida ut långt med den.. jag tycker det är mycket pengar för den!

Någon som har ett tips på vilken sadel som skulle passa denna

Pfiffs bomlösa är ju korta och ska passa islandhästar... Jag har testat med Hööks bomlösa på en islandshäst som är i manken ca. 138cm och den satt bra... Nu har jag en Pfiff och kvaliten på hööks och pfiff är stor stillnad på och utseende är ju hööks och pfiffs nätan likadana. Pfiffen är mjukare och mycket mera uppbyggd.. Jag tror ju att en Pfiff skulle passa...

Tack för bilderna! Så stor skillnad vet jag inte om jag tycker att det är mellan din och min pad... Så, skulle min kunna fungera?

Varför inte rida ut långt i comforten? Och vad är "rida ut långt"? :)

Jag tycker inte den är så bekväm så jag skulle vilja rida en lång ritt på 2-3h.. Sen tycker att lättridning och klättring blir svårt i den då "handtaget" där fram e så stort och högt.... Men det e vad jag tycker om den....

Tack för bilderna! Så stor skillnad vet jag inte om jag tycker att det är mellan din och min pad... Så, skulle min kunna fungera?

Jag tror att den kan funka.. Har inga fler här inne bilder på kanalerna på bomlösa sadelpaddar? Jag skulle vilja se om fler än jag har en sån liten kanal på era skito paddar..

Hallå?! Puttar upp tråden lite.. Har inga fler bilder på kanalerna på era paddar? Skitos kanal ?

Nej jag har inte på själva kanalen men jag kan försöka komma ihåg att ta såna bilder nästa gång jag är till stallet.

Tyvärr är mitt minne inte riktigt som det ska så jag vågar inte lova att jag minns det, men jag ska ge det ett försök.

*kl*
Någon som flyttat sadelstropparna på en Barefoot eller liknande?

Har en cheyenn sedan många år och är sugen på att testa en London (islänning) men sadelstropparna sitter på fel ställer för att hindra sadeln att åka mycket långt fram på den nya hästen. Har haft samma problem med vår Barefooten på andra hästar av liknande byggnad (de med lite mage eller diff mellan sadel och gjordläget).

Star trekk endurance kändes smalare än min soffkudde.

Sen kan man själv padda upp sätet lite så att sadlarna känns smalare.

Det hjälper inte med en svängd gjord?

Jag är osäker på hur det blir med en London på min arab, hon har sådär jobbigt sadelläge. Om det inte fungerar med en svängd gjord på henne så tänker jag nog lämna in den till en sadelmakare. På Stall Vrå säger de att det är en en del som har gjort så på Barefoot sadlar.

Inte ens med den bra svängda gjorden från GlenGordon och en antiglidpad. Det brukar räcka till bomsadlar till den typen av häst men inte på Barefooten.

Väntar på en provsadel på En Star Trek Island men var lång kötid och sedan kunde tydligen leveranstiden vara upp till 5 månader. Skulle vara skönt att ha en sadel före det.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Utrustning Jag vill gärna veta mer om bomlösa sadlar då jag inte har någon erfarenhet av dessa. Är de skonsammare mot hästen i jämförelse med en...
Svar
2
· Visningar
121
Utrustning Är det någon här som rider i ghost sadel? Jag funderar på att köpa en sådan men har inte suttit i en sådan tidigare. Den bomlösa sadel...
Svar
18
· Visningar
1 072
Utrustning Hej! Nybörjare på bomlös sadel. Hittade en begagnad från hööks som endast är provad. Padd under och allt såg fint ut. Men så när jag...
Svar
4
· Visningar
533
Utrustning Vill börja med att jag håller på att leta efter en sadelutprovare men vill gärna höra och få tips vad som kan passa min häst. Jag letar...
Svar
8
· Visningar
493
Senast: warg
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka