Sadellista BOMLÖS

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare FiaPiaLisa
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 1 706
  • Visningar Visningar 229 152
Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Sadellista BOMLÖS

är det någon här som har erfarenhet av Knights bomlösa och Horse saver padd?
:)

Stolsits i Cheyenne :eek:

Det är ju det sista man hamnar i enligt mig. Ibland kan jag hamna något i framvikt, men inte ens min medryttare (som ridit i ett halvår tror jag) hamnar i stolsits.

Horse saver pad har ju varit riktigt dålig. Jag vet inte om det kommit en ny generation nu?
// Linda

Jag lånar en Diddi Specal, köpt på Island.
Den är verkligen helt Fantastisk att rida i. Passar i princip på alla ryggar eftersom den inte har någon stomme eller vad man säger. Rejäla knäskydd på rätt ställe. Om man inte är van att rida i den kan man tycka att den är väldigt bred fram, och så sitter man på "bakvalvet". Men om man sitter i lodrät sits är det inga problem alls. Go Diddi säger jag bara!!
:D

Säkert ganska kasst uttalande men men..

Ja, jag hamnade i alla fall i stolsits i den.
Sätet kändes för stort så det kan ju ha haft med storleken att göra.

Ahaaaa du kanske hamnade för långt bak i sitsen.
Om det är nåt man hamnar i så är det svagt i framvikt, som sagt, pga att stiglädren är placerade så långt bka.

Ahaaaa du kanske hamnade för långt bak i sitsen.
Om det är nåt man hamnar i så är det svagt i framvikt, som sagt, pga att stiglädren är placerade så långt bka.

Beror på häst oxå. Har en damcykel där man lätt hamnar i stolsits.

Så en styv bomlös är inte att tänka på.

OT

Denna ska eg ligga att göra själv. Men då det handlar om bomlöst lägger jag den här. Sydd på en liten stund, av en som inte kan på en maskin som inte kan backa. Men det gick. En rumpvärmare till en soffmodell.

http://i22.photobucket.com/albums/b319/tottisar/DSC05409.jpg
http://i22.photobucket.com/albums/b319/tottisar/DSC05410.jpg
http://i22.photobucket.com/albums/b319/tottisar/DSC05411.jpg

Jag har gjort något liknande.
såhär ser den ut http://www.pixbox.se/pic_show_id24672349.html (om du är nyfiken)

KL

Igår provred jag för första gången "på riktigt" en ST Española, tidigare har jag mest provsuttit, ridit en kortare sväng på andras hästar osv. Men denna gången var det på rätt häst, så som det är tänkt att vara i framtiden.

Unga fröken verkade gilla den, och jag gillade den i det stora hela bättre än en vanlig dressyrsadel.

Det lilla abret är väl bara frågan om jag satt i stolsits i den, eller om det bara är en känsla jag får efter att ha ridit i engelska dressyrsadlar som pressar skänkeln lite bakåt?
I Españolan fick man ju ingen hjälp alls, så nu vet jag att jag har muskler någonstans långt särinne i sidfläsket. Hjälp, vad ont det gör! :rofl:

Jag fotade inne i stallet innan jag red, men bestämde mig för att flytta tillbaka sadeln en liten bit innan jag satt upp, så jag vet inte om det är någon idé att visa bilderna för er? Jag hade ju heller ingen som kunde fota medan jag red, så det är bara uppställda bilder på stallgången, utan ryttare...

En trevlig sadel är det iaf, och vad jag kan se på denna -som iofs kanske inte är superintensivt använd- så håller de formen bra. (Apropå min tidigare fråga om att våga köpa begagnad...)

Jag fullkomligt älskar min STE o ju mer jag rider i den desto bättre är det.

Såhär satt jag i den när den kom:

Och nu ser det ut såhär:

Så tror din stolsits kommer försvinna när du hittar rätt i sadeln. Visa gärna bilder :)

* lånar min egen knapp *

Jag är på jakt efter en bomlös sadel till min arab... Jag har nästan bestämt mig för en Barefoot London.
Jag har läst att det finns stl. 1 (51 cm) och att importera stl. 0 (48 cm). Är det en stor skillnad när de ligger på hästen? Jag själv har S/36. Till stl. 0 har jag läst att Medium är för stort. Ska jag då ta stl. 1 för att vara på den säkra sidan så jag inte sitter på bakvalvet om jag skulle gå upp i vikt. Jag har inte planerat det, men det vet man aldrig... Men, som jag skrev, gör 3 cm något när sadeln ligger på hästen? (jag har inte mätt hästen ännu men ska göra det så fort jag kommer ihåg det)

Sen undrar jag om inte Trekker Master finns/tillverkas längre? Det har sagts så bra saker om den men jag kan inte hitta någon återförsäljare...

Och Trekker Endurance.. Åsikter? Störs man inte av det höga framvalvet?

Jodå, Master finns och det t o m i Skåne (där jag sitter). Verkligen en supersadel, men inget för en kort häst.

*KL*
Har totalt fastnat för bomlös. Förbättrat min balans, sits och hela kroppshållning.

Här rider jag i en Torsion Endurance som jag lånade under sommaren 2006, hästen har bara blivit körd/tömkörd under 2 månader pga sadelbrist och är på bilden riden med bomlös 2 veckor, det blev enorm skillnad på hästen. Dock ser det ut som om sadeln är för liten för mig, men jag skumpar omkring lite eftersom hästen är ganska extremt rörlig :D Dessutom har jag två skumgummibollar under sittbenen.

6810668.jpg

2007, har här köpt min egna Torsion Trekking
13573543.jpg

använder den även på märren
25314527.jpg

har också en Masterback Fix Dressage, passar dock inte valacken eftersom han har för hög manke och för svängd rygg.
24014924.jpg

22880398.jpg

Endurance-sadeln är mer en "plattare" modell än Trekking-sadeln som är mer en allroundsadel, mer stöd för knä, framför och bakom skänkeln. Den har gett mig otroligt bra balans och har räddat mig i många lösa situationer :rofl:

Fix-sadeln rider jag inte så mycket med. Dock har jag nog inte kunnat testat rida med den ordentligt eftersom jag bara har haft den på min dam som är i ett utbildningsstadium och har just börjat bli stabil i traven men fortfarande är det vingligt, blir lite extra svår för min del då. Men i skritten sitter åtminstone jag oerhört skönt och stadigt. Tycker den ger ett helt ok stöd för benen, djup i sätet.

Knapplån!

Jag undrar om det är någon som har erfarenhet av StarTrekk western. Hur de är att rida i och om de fungerar på en häst med väldigt bred rygg (över 120 grader vid).

Vad finns för andra alt. om man vill ha en STABIL bomfri sadel? Jag har en Torsion, den är stabil men ändå är den ganska "soffkuddig". Särskilt som jag har fått plocka ur framvalvet för det var för smalt för min häst.

Är det någon som har hunnit pröva StarTrekk hopp allroundmodellen?
:)

Dressyrsadel är inte aktuellt för mig då jag vill ha mer "framför" mig, jag är inte kompatibel med dressyrsadlar!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Utrustning Är det någon här som rider i ghost sadel? Jag funderar på att köpa en sådan men har inte suttit i en sådan tidigare. Den bomlösa sadel...
Svar
18
· Visningar
1 064
Utrustning Var på sadelprovning igår och min häst behöver ett bomträ som är 9,5” brett, det kommer bli svårt att hitta en westernsadel i den...
Svar
3
· Visningar
536
Senast: iNHALE
·
R
Utrustning Jag har börjat titta på barbackapaddar och bomlösa sadlar, men det är inget jag har någon erfarenhet av själv. På "min tid" var en... 2
Svar
29
· Visningar
2 222
Senast: iNHALE
·
Utrustning Min unghäst blir tre år iår och av olika anledningar är jag inte så sugen på att sko henne traditionellt, inte just nu iallafall. Men... 2 3
Svar
59
· Visningar
2 465
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Valp 2025
  • Husky från USA, tips och råd m.m