Sadellista BOMLÖS

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare FiaPiaLisa
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 1 706
  • Visningar Visningar 229 153
Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Sadellista BOMLÖS

Det beskrevs ju en slags padd att lägga på sätet till bomlössadel tidigare i tråden. Men som jag förstår passar den till barefootsadlar.. :confused:

Vem var det som hade en sån padd?

Kan man bygga nåt eget tro?

Har problem med en vääädligt bred unghäst. Trivs bra i min Torsion endurance men det börjar bli väldigt brett... :crazy:

kl

jag har en freeform shortback till min arab. vi trivs båda i den men jag undrar en sak. längst bak på båda sidorna av ryggraden skavs hans päls bort...
jag har en grandeur pad som är lite fluffig på undersidan.
kan det bero på det eller är det så att sadeln egentligen inte passar?

kan det bli så av friktionen när han rör sig iom att det är sådant på undersidan :confused:

eller så är han ändå lite böjd så att sadeln inte följer ryggen riktigt. jag har inte en aning.

det blir inga märken någon annanstans och han är inte öm eller så i ryggen.
jag har även funderat på att köpa skito ilägg för att lyfta sadeln lite vid manken. som den är nu så ligger den enligt mig för mycket mot manken men jag vet inte hur mycket luft det ska vara emellan på bomlösa :crazy:

han verkar inte tycka det är obehagligt men jag vill inte att han ska få tryck där.

vad tror ni?

Jag har en vanlig Freeform och den är helt rak och kan bli så på hästar som den är lite för lång för eller för rak. Är shortbacken lika rak? Får man tro bilderna så verkar de vara samma uppbyggnad

Nu har jag själv inte paddat upp min sadel, men jag kan beskriva den uppaddning som jag sett.

Skär ut liggunderlag och sy fast kardborre på. Sätt dem mellan sadeln och sitsen (man kan lyfta sitsen och stoppa in dessa under alltså) Då lyfts man upp lite och det känns inte lika brett längre.

Hur många liggunderlags-lager man ska ha är en smaksak.
Behöver bytas en eller två gånger om året beroende på hur man själv känner och hur mkt man rider i sadeln.

Man kan även skära lite grann i paddarna som är i padden, att man skär ut för skänklarna liksom. Men det har jag aldrig sett någon göra IRL.

smiling_girl: Mitt minne svek mig idag tyvärr. Glömde helt bort det där med kanalen. *sorry*

KL

Ngn som känner till de äldre Trekker endurance dressage sadlar? Är det värt att köpa, eller bör man satsa på de nyare modellerna isf? Har läst allt tidigare som står om Trekker här, men tänkte om nån hade färska åsikter?

Har en Torsion Endurance från 2005 med equlizer inlägg i padden. Har idag mätt sadel och pad + unghästen.
Sadeln är 5 cm för lång jämfört med hästens anläggningsyta. :crazy:

Hur "allvarligt" är det? Blir det tryck ända längst bak på sadeln, även med iläggen i padden?
Själva padden är ju längre än sadeln, :crazy:

Bör jag byta sadel? :cry:

KL

Jag har ridet i min Karlslund Kari Flex nu i 14 dagar och är jättenöjd.
Ligger bra och skön att rida i.

Åsa

Tack för bilderna! Så stor skillnad vet jag inte om jag tycker att det är mellan din och min pad... Så, skulle min kunna fungera?

Jag ångrar mig, jag tror inte min pad fungerar att ha under en bomlös sadel. Idag red jag med den under en bomsadel och när jag kom tillbaka till stallet, hoppade jag av och tog direkt av sadeln så jag fick se hur ihoptryckt paden var. Och den var ganska platt... så den fungerar nog inte :(

*kl*

Jag är euforisk! Jag har hittat en sadel jag kan ha råd med och kan hinna få tills april (= Lovisedalsritten behöver inte strykas) ! Gah..! *hästen växte precis ur sadeln och hittar ingenting beg. som är tillräckligt brett åt henne* :banana:

Okey folk, till saken.
Kikade in på Stall V*å, och hittade Barefoot Cherokee. Jag har varit inne på bomlös skolsadel ett tag, men denna förälskade jag mig i för länge sedan.. Tänker mig att köpa ett mjut framvalv till den (för att få tillräcklig bredd för Honey). :love:
Det står att sadeln har "tjocka mjuka paneler på undersidan som hjälper till att skydda ryggen" - innebär detta att man inte behöver en SKITO-pad till den?

Snabbt svar om någon vet, jag ska försöka beställa så fort som möjligt :bump:

Enligt återförsäljaren där jag köpt min Barefoot London bör man ha en pad under sadeln. För vår del funkar dessvärre inte. Har en pad som är avpassad för just London-varianten men när jag använder den så åker faktiskt sadeln runt - mycket obehagligt!:crazy: Ska dock byta till ett vidare framvalv så då kanske det blir bättre. I vilket fall som helst så använder jag just nu ett schabrak med påsydda neoprenpaddar för att få sadeln att ligga så bra som möjligt. Drar upp schabraket ordenligt i kanalen mellan panelerna och har hittills inte sett något som helst tecken på att det på något sätt är obehagligt för hästen eller skadar henne. Skulle dock inte välja att vara helt utan något under sadeln men det antar jag att du inte menade heller.

Använder däremot min pad ihop med en barbackagjord ibland - funkar alldeles utmärkt så det är inga bortkastade pengar för min del i alla fall.

Då beställer jag pad också, halleluja :D

Jag funderade på om den kanske hade paneler såsom StarTrekk, men nu vet jag att den inte har det :bow:

Vad jag har förstått så måste du ha padd till den sadeln också, den är väl bara lite mer uppbyggd men ska du rida distans skulle jag iaf lägga padd under.
Va kul att du har hittat rätt! Hoppas den passar sen också-

Fick rådet av ET:n att börja kika på bomlöst... Och jag har ingen aning om vart jag ska börja! Har en kuse med manke, ganska lång (ej fullblod). Hon är inte bred, smäckert halvblod sas :D Relativt rak rygg, inga konstigheter egentligen med hennes sadelläge. Vilka bomlösa ska jag börja med att kika på? Några råd, tips, idéer? Har inga bilder att bjuda på...

Jag tipsar fortfarande om Startrekks bomlösa, googla eller använd sökfunktionen här på buke, finns bilder på mina startrekksadlar längre fram i denna tråden, har två olika modeller, samma märke.

Tack :laugh:
Egeentligen vill jag ha en skolsadel, men man får anpassa sig lite efter plånboken såhär års. I sommar finns mer pengar, så nästa höst/vinter hoppas jag kunna beställa en Portugesa (om det går att få dessa extra vida) eller en Espaniola/Espaniola Delux :love:

Skulle vara kul att höra hur du trivs med både Barefooten och så småningom Portugesan eller Espanolan. Du får gärna skriva om det när/om du hinner och har lust.

Det kommer, både här och på bloggen (ej buke-blogg) antar jag :D

Obs att Portugesan inte är bomlös :angel: Det var därför jag inte kunde köpa den jag provade utan isf troligen behöver måttbeställa (1 storlek, inte anpassningsbar genom byte av framvalv t.ex.).
Jag tyckte iaf att den var helt igenom totalt underbar att rida i :love:. Bekväm sits, upplevde att jag kom i en bra position. Hade kanske velat ha lite längre "kåpor" (ja vad heter det på dessa sadlar egentligen?) då kanten skavde lite mot benet. Dock låg den väl mycket uppepå Honey eftersom den var för smal redan från början. Ett annat minus är att den inte låg still vid uppsittningen och den var jobbig att sitta av ur (inte van vid att behöva lyfta mig över både jätteframvalv och enormt bakvalv). Första intryck: "J*vlar jag kommer inte upp!" Jättesvårt att sitta upp första gången, jag har ju knappt suttit i annat än bladsadel sen i somras.. Honey tyckte inte om den - hon accepterar inte en för smal sadel :angel:

Senast ändrad:

Då är det bestämt - i denna veckan beställer jag en svart Barefoot Cherokee + pad + mjukt framvalv. Enligt ÅF bör jag ha den i mitten av mars (gah, nästan en månad till utan sadel :crazy: hoppas att halkan försvinner snart så att man kan rida ordentligt i trav och galopp också..*gnäll*).

Me do the happydance :banana: :bump: :banana:

Jag har totalt glömt att uppdatera i denna tråden :D. Köpte en Barefoot Cherokee för några månader sedan, så här fin var den när jag fick den.

http://s2.photobucket.com/albums/y38/mitnik/?action=view&current=DSCN2920.jpg

Jag har ridit i den en del nu och jag trivs bra och hästen trivs bra. Det enda jag kan tycka är att jag får svårare att hålla balansen i denna sadeln. Jag ska köpa en Haf Pad till den nu, såg att dom hade fått in det igen nu hos återförsäljaren.

I det stora hela är jag nöjd med sadeln iallafall :) och hästen likaså.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Utrustning Jag vill gärna veta mer om bomlösa sadlar då jag inte har någon erfarenhet av dessa. Är de skonsammare mot hästen i jämförelse med en...
Svar
2
· Visningar
121
Utrustning Är det någon här som rider i ghost sadel? Jag funderar på att köpa en sådan men har inte suttit i en sådan tidigare. Den bomlösa sadel...
Svar
18
· Visningar
1 072
Utrustning Hej! Nybörjare på bomlös sadel. Hittade en begagnad från hööks som endast är provad. Padd under och allt såg fint ut. Men så när jag...
Svar
4
· Visningar
533
Utrustning Vill börja med att jag håller på att leta efter en sadelutprovare men vill gärna höra och få tips vad som kan passa min häst. Jag letar...
Svar
8
· Visningar
493
Senast: warg
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Sytråden del 4
  • Årets skattebesked
  • Masked singer 2025

Hund, Katt, Andra Djur