Sadellista BOMLÖS

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare FiaPiaLisa
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 1 706
  • Visningar Visningar 229 153
Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Sadellista BOMLÖS

Det är inte lätt, sadeljungeln känns enorm (:eek:). Försök känna efter vad som känns viktigast i er vardag, och bestäm utifrån det.
Idé vore också att försöka hitta en Light som du och hästen kan prova, så att du vet att den funkar innan du köper en :idea:

Jo, det är inte lätt detta med sadel, minst sagt! Men att låna en light är ju en god start. Svårt vad som känns viktigast... Vi rider ju kanske mest ut, men rider en del dressyr och hoppar med... Hade en Abetta arabian endurance som jag bara älskade. Underbar bladsadel, dock med för rak bom för hästen... Om den ändå hade passat...

Ja, men ni matchar ju perfekt med alla gula detaljer! Och så den lilla rosa detaljen på huvan. Kanon! :D Min bättre hälft (dvs min man) sitter mitt emot och undrar varför jag skrattar, han säger att hästmänniskor är nog ett särskilt släkte. Jag tror jag håller med.

Vinkeln är väl inte perfekt på bilden men vilken söting till häst du ser ut att ha! Och åtminstone på bilden en ren häst dessutom. Bra sits du har i sadeln också. Får nog be någon fota mig så jag ser om jag kan få till det lika bra.

You made my evening!:rofl:

Oj. Tack!
Det rosa på hjälmen (antar att det är det du menar) är egentligen orange. Det är ett reflexöverdrag som jag är helt förvånad över att det fortfarande fungerar efter alla år.

Han är jättesöt, det är så roligt att ha en helvit häst (med ljust ljust rosa strumpor och bläs) på sommaren och en prickig på vintern. Ju mer vinterpäls desto mer prickar.
Jo han är rätt ren faktiskt, åtminstone så länge det är snö ute.

Sitsen är inte lika bra som det ser ut tyvärr, men den är bra mkt bättre än vad det har varit. Och den bomlösa sadeln har varit väldigt mkt till hjälp faktiskt.
Jag har alltid sagt att jag måste ha en sadel med väldigt mkt stöd för benen, jag har tänkt mig en sadel där jag skulle vara helt inramad runt benen med kuddar och stöd, men det finns ju inget öht på min bomlösa (innan jag bytte padd kunde jag ha stöd för knäna dock) och det fungerar bra ändå.
Jag har suttit kvar på häst som halkat och slagit mulen i marken när jag ridit i den bomlösa. Likadant har jag suttit kvar när jag red utan stigbyglar och unghästen bet min häst i rumpan vilket resulterade i ett litet ilsket skutt från min pålle.

Men det är ju väldigt mkt smaksak. Allroundsadeln som jag inte alls kan med älskar hästägarens mamma och hon förstår inte hur jag kan rida i den bomlösa alls

Hej!

Jag har funderat ett par månader nu på att pröva bomlöst, men jag har noll erfarenheter av detta och ber nu om hjälp från er här som kan:) (jag hoppas det är okej att låna tråden till detta, säg till annars)

Jag lägger in en bild på hur hon ser ut;
DSC00769.jpg

Så, min undran är alltså, vad för bomlös sadel rekomenderar ni till henne?

Det där med knästöden känner jag igen. Vet inte riktigt hur jag ska göra med det på min sadel. Finns två varianter av knästöd men tycker inte det blir bra med någon av dem, kanske inte ska ha några alls precis som du. Får testa mig fram. Däremot funderar jag fortfarande på det här med fenders. Ska kolla runt lite och se om det finns någon jag kan låna av och bara prova ett par gånger. Som jag skrev i tidigare inlägg så läste jag någonstans att det blir lite bättre stadga än med vanliga stigläder.

Har också varit med om ett par små incidenter när jag använt min bomlösa och suttit kvar, bl a när busiga valacken nöp till min häst i ändan och när ett rådjur kom farande ut från skogen mitt framför oss. Om det beror på tur eller bra balans tänker jag inte spekulera i - tacksam att jag inte åkte av. :grin:
Jag hade dock stigbyglar även om fötterna inte var istoppade i dem ena gången.

Såg på deras hemsida att lightmodellen är till för ryttare som väger mindre än 60 kg, kanske kan vara värt att kolla upp, men du kanske är lätt...

Ok, det har jag inte lyckats läsa mig till på hemsidan. Har dock en del marginal upp till 60 kg, så är ingen fara för den delen. Var det på torsions hemsida du såg det?

KL

Måste fråga....Jag har en breeed häst och jag funderar då på ST dressage...
Hur vid är vidaste järnet? Och vad gör man när hästen breddat ur det?
Går det att böja ut det? (Hade gärna sett en bild på hur det ser ut om någon har) Kan man köpa extra breda? Kan man böja ut dem? Kan man rida utan?

Skulle vilja ha en sadel av den "typen" men det är liiite begränsat på utbudet, soft saddle och trekker har jag provat och ingen av dessa var optimala. :(

Hej!

Jag har funderat ett par månader nu på att pröva bomlöst, men jag har noll erfarenheter av detta och ber nu om hjälp från er här som kan:) (jag hoppas det är okej att låna tråden till detta, säg till annars)

Jag lägger in en bild på hur hon ser ut;
DSC00769.jpg

Så, min undran är alltså, vad för bomlös sadel rekomenderar ni till henne?

Hmm.. din häst har nästan likadan manke som min häst har! Jag har köpt en Pfiff bomlös och Skito drybackpadd under!.. Har bara ridit i den 3 gånger pga att jag varit sjuk och all j*vla snö och is .....

kl

Någon här som provat eller hört något om Star Trekks hopp/allroundsadel? Funderar på att köpa den till sommaren och använda till uteritter. Har hört ganska mycket om dressyrsadeln men ingenting om hoppsadeln... Vill gärna höra lite om den innan jag köper, det är ju ändå en hel del pengar det handlar om. :p

KL

Måste fråga....Jag har en breeed häst och jag funderar då på ST dressage...
Hur vid är vidaste järnet? Och vad gör man när hästen breddat ur det?
Går det att böja ut det? (Hade gärna sett en bild på hur det ser ut om någon har) Kan man köpa extra breda? Kan man böja ut dem? Kan man rida utan?

Skulle vilja ha en sadel av den "typen" men det är liiite begränsat på utbudet, soft saddle och trekker har jag provat och ingen av dessa var optimala. :(

Första frågan, hur bred är bred? Min St dressage ver 2 med flyttbara paneler järnvidd fyra ligger bra på hästar upp till minst 120 grader. Jag vet att en tjej här på på buke har böjt ut sitt järn ytterligare. Och jag vet en som inte har något järn i alls.
ST dressagen är den på delad förstaplats trevligaste dressyrsadeln jag har provat. Delas med min ST espaniola deluxe som jag inte kan leva utan. Dressagen på hästar med lite mindre rörelser och espaniolan på hästar som rör sig stort!

Runt 130 grader?

Det går alltså att böja dem? Och att rida utan?
Vet du vilka modeller detta gäller? Alltså vilken verision menar jag...
Mkt intressant var detta iaf :bow:

Hur är sitsstorleken i S-T dressyrmodeller?

Bägge fallen gäller ST dressage ver 2. Dvs den med utbytbart järn och flyttbara/utbytbara paneler med kardborr undertill. Vet inte om man kan få tag i helt nya sådana men begagnade finns de. Har som jag skrev innan själv en sådan som jag är mkt nöjd med.
Jag vet inte vad tillverkaren säger om att böja ut järnet eller rida utan men det är fullt möjligt och jag är fullt beredd att göra samma sak med min om det skulle behövas.
Rekommenderar i samma veva de tjocka panelerna ( 4 cm ist för standard 2 cm) som gör att man sitter lite smalare på bred häst. :D

Sätet upplever jag som rymligt. Jag har stor rumpa men får plats utan problem. Min bror har betydligt mindre rumpa men sitter bra i samma sadel utan att halka omkring. Sadeln är mjuk, det är inte som en bomsadel som bara erbjuder ett enda "sitsläge".

Senast ändrad:

Och jag vet en som inte har något järn i alls. [/QUOTE skrev:
K*L

Denna sadel som inte har något järn i sig är det en ST? Hur fungerar det att rida utan järn i den sadeln, blir det inte väldigt sladdrigt?
Har själv en ST Gaiter, med det vida järnet i.

Ja, jag skrev ju i mitt nästa inlägg efter det att bägge fallen dvs både det utböjda järnet och sadeln utan järn att det rörde sig om en ST dressage ver 2 med karborr-paneler.
Jag har själv inte ridit i ST utan järn men är man bara en hyggligt balanserad ryttare så bör det inte vara några problem. Tycker att ST är såpass stabila i sin uppbyggnad att jag inte skulle vara rädd att prova. Du kan ju prova, det går ju att skruva tillbaka igen om du inte trivs utan järn.

*kl*

Fick min Barefoot Cherokee i torsdags :banana: Bilder kommer online ikväll...

Första intryck: "J*vlar vad brett (bredare än mina tidigare bladsadlar) och s*tan vad högt ovanför hästen jag sitter" :eek: .
Nu känns det bättre, jag börjar vänja mig och sitter ordentligt i sadeln. Har flyttat knästöden så att de sitter lite högre upp än innan, ska flytta upp ytterligare idag.
Sadeln ligger bra (men jösses vad smalt framvalvet man fick med är :cool:) tack vare mjukt framvalv och svängd dressyrgjord. Honey verkar tycka om den (igår galopperade vi för första gången sen i augusti - tre hela språng :D. Hon har inte velat fatta galopp alls senaste tiden).

Har dock ett problem med den s*bla paden (HAF). Den glider bak, in under sadeln :cool: Känns inte så väldans bra, måste jag säga...

är det någon av er med bomlöst som provat ut den med hjälp av tryckmatta?

är det någon av er med bomlöst som provat ut den med hjälp av tryckmatta?

Jag vet att du har provat EN bomlös på din häst med tryckmatta.
Du vet inte vad det var för sadel, hade en Skito under (tjocklek?).
Passade den bomlösa din häst? Passade den dig? Red du som i en bomsadel?

Jag har bara ridit med Impression pad under min bomlösa men sett bilder från en SS med tryckmatta. Har även ridit med IP under utprovad bomsadel och kommer att fortsätta rida i SS på honom eftersom jag såg skillnaden i tryck.

Sen vill jag tillägga att min häst kanske är dum att ta upp därför att jag får inte en bomsadel att ligga bra på honom. Trots att de är utprovade så fungerar det inte.
Har haft min SS i 10år o de enda gånger vi har haft problem är när jag får för mig att prova bomsadel igen.

Alla hästar passar inte i bomlöst o alla ryttare gör det inte i heller.
Men tydligen passar alla hästar inte i bomsadel.
// Linda

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Utrustning Jag vill gärna veta mer om bomlösa sadlar då jag inte har någon erfarenhet av dessa. Är de skonsammare mot hästen i jämförelse med en...
Svar
2
· Visningar
122
Utrustning Är det någon här som rider i ghost sadel? Jag funderar på att köpa en sådan men har inte suttit i en sådan tidigare. Den bomlösa sadel...
Svar
18
· Visningar
1 073
Utrustning Hej! Nybörjare på bomlös sadel. Hittade en begagnad från hööks som endast är provad. Padd under och allt såg fint ut. Men så när jag...
Svar
4
· Visningar
533
Utrustning Vill börja med att jag håller på att leta efter en sadelutprovare men vill gärna höra och få tips vad som kan passa min häst. Jag letar...
Svar
8
· Visningar
493
Senast: warg
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka