Sadellista BOMLÖS

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare FiaPiaLisa
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 1 706
  • Visningar Visningar 229 153
Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Sadellista BOMLÖS

jag använder inte specialläderupphänget, jag vill ha friare ben än så. Så jag har webbers och tack och lov gummisnoddstigbyglar eftersom jag dråsade av för åtta veckor sedan och "bara" bröt nacken...hade jag inte haft säkerhetsbyglar vete tusan vad som kunde ha hänt ;-)

Oh fy... Lät inte kul. Jo, jag kikar ju på säkerhetsstigbyglar av olika slag men tänkte ge specialupphänget en chans med tanke på mina flaxiga, instabila skänklar.

Oh well, rapport kommer när jag provridit sadeln. Den såg då gudomligt skön ut!

man vill liksom inte kliva av;-) Ridturerna blir längre;-)

Det låter lovande! Jag muttrar fortfarande över att han skoddes idag så jag egentligen inte kan provrida ordentligt. Och imorgon är det födelsedagsfest hos mig så då blir det inget stall alls iom städning osv...

Jag känner verkligen att nu :devil:-ar behöver jag en bra sadel. Hästen har ju äntligen börjat mjukna så nu ska vi bara få igång ryggen också.

Absolut! Det kommer ett utförligt omdöme plus bilder!:)
Får hem den i slutet av okt, kan knappt bärga mig!!:bump:

Jag frågade hur pass bred den blir att sitta i, och ÅF sade att den var mer uppbyggt än London, alltså inte lika bred.
Annars får jag väl börja stretcha så jag blir vig, för hästen lär ju knappast bli smalare över ryggen, och bomsadel som passar hittar jag inte.

Ska bli så spännande!!

Hoppas jag slipper ur letasadelträsket nu:p

Tackar! Det blev ju en G3 med G4-sits. Den ser himla fin ut!

Jo, han är lite överbyggd men jag tror inte det är så farligt mycket. Jag fick hem sadeln idag men hinner inte provrida förrän på söndag *gråter*. Nu ska man bara hitta några stigbyglar också.

Vad har du för typ av stigbyglar på dina Sensation? ÅF rekommenderade ju islandsstigbyglar men jag kan ibland tycka att det känns alldeles för stora/breda. Samtidigt behöver man väl nästan stigbyglar med ögat i 90 graders vinkel?

Jag använder mina bowbalance och de fungerar alldeles utmärkt, de står rakt ut från hästen så det är bara att sticka in foten:) jag använder speciallösningen på stiglädren.

Tackar!

Jag beställde just ett par stigbyglar med svirvel så får se om de funkar. Nu ska jag bara lära mig sadla längre fram. testade sadeln för första gången idag och det kändes lite halvt obekvämt. Jag funderade på om jag kan behöva en större storlek på sitsen men samtidigt misstänker jag att jag sadlade för långt bak, feg som jag är. Hur har ni som har Sensation gjort med schabrak? Jag testade den där interpaden i hopp om att kunna använda mina egna schabrak men interpaden är längre än schabraken och tryckte ner kanterna på schabraket vid länden och manken.

Jag köpte sensationpaden, jag var lätt nervös över att den skulle se ful ut efter tvätt men den var lika fin som innan:)

Jag tror jag ska köpa den också framöver, bara för att kunna variera. Men hittade ett bra schabrak bland mina så nu funkar det bra ihop med interpaden. Nu ska jag bara få ordning på min vänster-sida. Bomlösa sadlar är hänsynslösa när det gäller ens svagheter. Det finns ingen chans att fuska :p... vilket iofs är väldigt bra.

Jag tror jag ska köpa den också framöver, bara för att kunna variera. Men hittade ett bra schabrak bland mina så nu funkar det bra ihop med interpaden. Nu ska jag bara få ordning på min vänster-sida. Bomlösa sadlar är hänsynslösa när det gäller ens svagheter. Det finns ingen chans att fuska :p... vilket iofs är väldigt bra.

Jag tänkte köpa interpaden framåt sommaren då det blir svettigt på ett annat vis, skulle du kunna mäta hur lång den är?
Den borde ju vara lika lång som paden eller? För visst är det samma inlägg i?

Jo svaga sidor märks;) det gör underverk för sitsen, jag hade slutat rida barbacka men nu går det bra igen:banana: bara en kort stund visserligen annars säger kroppen ifrån men min balans är tillbaka och jag kan rida ner till sommarhagen igen:D

Jo, verkligen. Jag har ju alltid varit medveten om att min vänstra sida inte riktigt hänger med som den ska men med bomsadel kan man ju liksom fuska lite på det. Med Sensation-sadeln var det ju bara att så vackert bita ihop och tänka på det där med att inte tappa axeln eller låta höfterna åka ut mot höger. Jag behöver verkligen tränare... :)

Jag kan mäta paden imorgon om du vill. det är inte så att den är jättelång eller så utan den ligger rätt bra under själva sadeln. Det är bara mina schabrak som är lite korta :)

hej jag har ett varmblod med väldigt rak rygg och stor manke ... vilken tror ni passar bäst ?

Du behöver antagligen ha en med fasta järn som tex star trekksadlarna, de har ordentlig mankfrihet, få av de helmjuka sadlarna har det.

Min Star Trekk Island låg väldigt bra på ett varmblod med just rak rygg och stor, ganska lång manke.

som Racerkorv säger så tror jag dom funkar bäst, förutom Fhoenix Vogue, den har inget järn fram men har BRA mankfrihet ändå.

Nu har jag gett upp hoppet om att hitta en bomsadel till min häst, så nu prövar vi om bomlöst kan vara ngt för oss.
Vi letar efter en sadel som passar en 125-130 grader bred häst som är relativt rakt i ryggen men ngt överbyggd. Vi rider mest dressyr och ute i skogen. I en bomsadel trivs jag med stora stöd, så jag antar att det är samma i en bomlös.
Vi har prövat Star Trekk dressyr-men det var precis som att hästen inte gillade den riktigt och jag satt ganska dåligt. Kan ha varit så att den var lite liten i sitsen för mig.

Igår prövade vi en Freeform Icelandic- hästen gick mycket bättre än vad han brukar. :love:Jag satt ok men det var omöjligt att rida lätt för då tippade jag framåt. Sedan tyckte jag att man satt väldigt brett i den.

Är Freeform dressagen mer uppbyggd så att man inte sitter så brett i den??

Har även funderat på om Barefoot lexington och Sensation ride G4 kan vara något för oss?
Här ser ni en bild på pållen.
25171507.jpg
[/url][/IMG]

Bilden är 1,5år men ni får ett hum iaf

Sensation G4 är mitt tips, man sitter verkligen nere i sadeln (gudomligt bekvämt) och jag tror du skulle uppleva det som du har mycket stöd (själv tar jag bort allt vad stöd heter;-) Kommer att funka utmärkt på den ryggen och är inte bred nästan tvärtom.

Passar på att fråga om det är någon som har erfarenhet av Fhoenix Vogue när jag ändå är igång! Eller någon av de andra Fhoenix sadlarna?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Utrustning Jag vill gärna veta mer om bomlösa sadlar då jag inte har någon erfarenhet av dessa. Är de skonsammare mot hästen i jämförelse med en...
Svar
2
· Visningar
133
Utrustning Är det någon här som rider i ghost sadel? Jag funderar på att köpa en sådan men har inte suttit i en sådan tidigare. Den bomlösa sadel...
Svar
18
· Visningar
1 087
Utrustning Hej! Nybörjare på bomlös sadel. Hittade en begagnad från hööks som endast är provad. Padd under och allt såg fint ut. Men så när jag...
Svar
4
· Visningar
533
Utrustning Vill börja med att jag håller på att leta efter en sadelutprovare men vill gärna höra och få tips vad som kan passa min häst. Jag letar...
Svar
8
· Visningar
502
Senast: warg
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Shop to you drop, del 4
  • Guldfasanerna