Sadellista BOMLÖS

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare FiaPiaLisa
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 1 706
  • Visningar Visningar 229 153
Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Sadellista BOMLÖS

Jag ska göra mitt bästa att locka ut någon med kamera. Red lite på volten i söndags nu när snön kommit. Är dock blankis under så blev bara skritt men fasen vad det kändes som jag fick igång bakdelen på hästen, och det är annars en ovanlig företeelse.

Bilder kommer så fort jag kan. Har ju lovat ÅF att skicka nån fin bild också. Jag är lika nöjd med sadeln nu när jag ändå fått rida lite mer i den. Eller, ännu nöjdare till och med. Känns verkligen som jag kommit åt hans svåra delar i ridningen nu och han känns mycket följsammare och lugnare.

Oh det låter ju jättelovande!

Jag fick reda på att hon har en ny vouge som jag kan låna som redan är hemma nu :)
Typiskt att det är jul o allt för då tar det ju längre att komma hit men men, ganska snart har ajg en jag kan låna, och sen kan jag köpa! (fast om jag ahr otur så är det inte en helt blank en som ajg vill ha och då måste jag beställa den jag sjläv vill ha ju...och då tar det ett tag innan jag ahr en egen men nu är det en att låna på gång iallafall efter all tid så jag är glad)

God Jul!

Oh det låter ju jättelovande!

Jag fick reda på att hon har en ny vouge som jag kan låna som redan är hemma nu :)
Typiskt att det är jul o allt för då tar det ju längre att komma hit men men, ganska snart har ajg en jag kan låna, och sen kan jag köpa! (fast om jag ahr otur så är det inte en helt blank en som ajg vill ha och då måste jag beställa den jag sjläv vill ha ju...och då tar det ett tag innan jag ahr en egen men nu är det en att låna på gång iallafall efter all tid så jag är glad)

God Jul!

Du får skriva och berätta hur det går med Vougen. Känner mig mer och mer sugen på en sådan.

Jag kan lova dig att hon kommer skriva, och hon har lovat att jag ska få komma o prova den med, så jag kan oxå skriva!

Det blir en Barefoot Lexington för min del, iallafall tillsvidare. Hittade en återförsäljare i England som hade 20 % rabatt på hela Barefoot-sortimentet så jag fick en grandeurpad i Lexingtonmodell + sadel för ca 6170 kr, motsvarande i Sverige hade kostat 8250 kr. Så för dom pengarna känns det som ett bra alternativ för det första året. Barefootsadlarna är ju precis som Torsion helt flexibla och det är lätt att ändra ilägg i paden.

När jag känner hästen bättre blir det enklare att köpa en sadel med sikte att ha i många år, då hinner hon också bli mer färdig i kroppen. Som treåring ska hon ändå ridas väldigt sparsamt så det behöver inte vara 100% rätt för mig som ryttare.

Har ni sett att det finns två sensation sadlar ute på begagnatmarknaderna!
En uppgraderad G3 med G4 sits och en G4.
Suck jag som beställde en uppgraderad G3 i början av december. Tur att det inte var rätt sitsstorlek annars hade jag grämt mig.

KL

Ok nu har jag provat Vougen lite.
Det var väldigt kallt väder och provhästen (inte min haha) var ltie stissig så i och med att jag är väldigt rostig (och löjlig) så fick ägaren rida först ett bra tag och känna efter (hon kan ju skriva om hon vill ;) )

Den vart mjuk efter ett tag, trots kylan, och var INTE bred att sitta i alls, tyckte inte jag (sen när jag väl red lite).
Den formade sig jätteskönt efter rumpan och sittbenen, och man fick definitivt en bra lodrät sits, som var stabil och skön.

Den är väldigt fin kvalité på skinn läder och övriga material, och inga snedheter elelr liknande.
Bossorna är bra och den är stabil för att vara bomlös.
På väninnans häst så satt den bra, gled endast fram lite (och den hästen åker dom fram på rejält) så plus poäng för passform på häst!

Det fanns absolut massor plats för manke och den var bra plats i kanalen. Den låg jämt på hästen när man tog av och kollade avtryck.

Det enda dåliga (som tyvärr är en deal breaker för mig) är att för mig, så var inte formen på framvalvet så bra för min "snippa" då jag får skav superlätt :(

Materialet formar sig ju bra, men i och med att man itne sitter på framvalvet, utan att det är framför mig, så var den biten hård i kylan och då fick jag skav.
Det kanske skulle funka på sommaren men jag behöver rida året runt så för mig funkar den inte tyvärr.

Det var dock det enda dåliga med den, så är verkligen synd.

Den var ganska generös i sitsstorleken, och över lag kan jag absolut rekommendera den!

Tyvärr vart inga foton för det var svinkallt och inte läge. sorry)
Dock ser den ut som på ÅF's bilder, så det är ingen överraskning där.

När den kom (en helt ny) så trodde jag den skulle bli för bred, för den såg bred ut, men efter den format sig så var den verkligen jätteskön och inte alls bred (låg på arab som är 'arab bred' dvs. bredare än 36 prestige iallafall)

Det var min lilla (ledsamma) rapport.
Åter till letandet :( (var nästan att jag funderade på om man inte kunde öppna den och forma om foamet framtill, men det vågar jag inte och speciellt inte på en rätt så dyr sadel)

Jag som då är vänninan ;)
Och jag funderar på hur i tusan jag nu ska ha råd med denna sadeln?!
Jag har så verkligen inte råd att lägga 19 000 på en sadel!

Sadeln låg bra och stadigt på min lilla häst, trots att jag red med för långa stigbyglar. Jag fick en väldigt bra sits och sadeln var skön!

Personligen tycker jag moa var lite väl harig! Hästen i fråga är mkt snäll, och med lite stissig så menas det att hon spände sig lite helt enkelt. Inget mer än så :D

Så om jag hittar en beg till halva priset så skulle jag köpa. Men i dagsläget är den helt enkelt för dyr.

Haha ja jag är def. löjlig, det medger jag :D hihi.

Men jag håller med, man får absolut en bra sits hur dåliga odden än är för det (för långa stigbyglar, as kallt och spänd häst etc. haha)

Jag hatar min kropp just nu :/
Jag som har pengarna, men nu har ajg fortfarande ingen sadel som funkar utan att få skav :/.

Aja jag rekommenderar ialalfall Vougen, och ang, "hårdheten" som kan finnas hos den i kyla (nu var det rejält kallt med -10) så försvinner den ju inom några minuter även på en helt ny sadel, så det tycker jag inte var nåt som är ett problem alls.

Haha ursäkta OT, men "rejält kallt"?! :rofl:
Häruppe har det gått så långt senaste veckorna med -20grader var och varannan dag att man upplever det som varmt så länge det är under -15! :p

Kul att höra referatet om Vogue´n för övrigt! :)
Upplevde du att det var nära kontakt med hästen eller att man satt långt uppepå? Det senare upplevde jag på föregångaren (Flexion SBS) och det skulle inte funka på min nuvarande häst. Därav min fundering!
Sen undrar jag hur pass rörligt det kändes i sitsen? Alltså som att man satt där man satt (lite låst) eller flexibelt att röra höfter/lår?

Stiglädrena var ju för långa för mig, så det är lite svårt att säga, men ganska fast satt man nog. var ju helt enorma stöd framför benen!

Tack för att du delar med dig, synd att den inte passade dig helt.

Jag är ju fortfarande intresserad av Voguen på sikt men vi får se när det väl är dags att byta upp sig från Lexingtonen, tycker främst att Voguen och Deubers nya dressyrsadlar verkar intressanta. Men just nu verkar det som att jag kommer undan med dryga 5000 för en sadel vilket känns som ett fynd.
Man tappar helt begreppet om dyrt och billigt när man är inne i sadelträsket. Jag menar 5-6000 kr är ju MKT pengar men i sadelsammanhang så känns det för mig nästan som att jag fått en sadel, knäppt. :grin:

Eller hur :crazy: För 5-6000:- får du inte mkt till sadel egentligen :p

Ja för att inte tala om vad man förlorar när man säljer. Har en Albion som är 1.5 år ca. köpt för 24 000 kr och jag kanske kan få 16000 för den om jag har tur. Det är en förlust på 8000 kr, trist men så är ju läget.

Att stoppa om den hos bra sadelmakare går på ca 2000 kr (kanske mer) och ev behöver framvalvet också bytas vilket jag inte vet vad det kostar men säkert 2000 kr till. Iallafall 3000 kr får jag minst räkna med för att få den ändrad och omstoppad. Då känns det smartare att köpa en flexibel bomlös för 6000 kr inkl pad och skjuta resten på framtiden när hästen är mer färdig i kroppen.

Och en sadel/pad för 6000 kr kan jag aldrig "förlora" 8000 kr på ens om jag förstör den helt.

Förresten kan jag berätta att jag har kört över min Torsion light en gång. :angel: inte med hjulen utan den kom in mellan hjulen och fastnade på nåt sätt under bilen... Träet i framvalvet knäcktes men i övrigt var det bara att putsa av sadeln lite. Nytt trä fick jag dessutom gratis på garantin.

kl

Någon som fått hem sin Lexington eller sett den i verkligheten?

Den låter bra på pappret och har inte ens hittat några fler bilder än dom som finns på tillverkaren hemsida

Ja eller hur.. herregud, sen man började lära sig om det här med sadlar och inpassning av dem, så började man inse vilket helvete man gett sig in på :crazy: Tur att hästarna väger upp de trubbel de kan ge en pga att sadeln inte passar :D

Det är iaf sjukt mycket pengar man måste lägga ut som har med sadlar att göra...

Haha, då har du verkligen testat hållbarheten på sadeln :rofl:

Jag tyckte inte man satt låst alls.
MEN, jag gillar stora stöd och är van vid dom ;)

Också så är ju stöden helt valfria, dom går lätt att bara ta bort då dom är kardborre så stöden ska man inte oroa sig för .

Själva sitsen tyckte jag var rymlig och inte alls så galet djup som jag hört folk tycker. Inte låst liksom. Men sen är det ju en vanesak lite också.
Jag tyckte man satt normalhöjd, ungefär som med bomsadel, men kändes inte som att man satt högt heller, det var liksom normalt så jag reagerade inte på det.

Constance: Ja du...vet inte.
Ska låna hem Deuber barock sadlar med steglös inställbart vidd (inte bomlös dock) på fredag tror jag.
Sen vet jag inte, prova en Sensation kanske.
Nu är jag ju lite mitt i hästletande igen så vi får väl se vad som händer på den froten också.
Men inget av letande känns så kul :/

Just ja... islandshästen gick ju inte igenm besiktningen :( tråkigt med kaka på kaka :(

Hoppas det ordnar sig snart! Både med häst och sadel!

Får jag fråga varför du ska ha ytterligare en häst? Duger inte araben? :) (obs! absolut inte elakt menat. bara nyfiken! :))

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Utrustning Jag vill gärna veta mer om bomlösa sadlar då jag inte har någon erfarenhet av dessa. Är de skonsammare mot hästen i jämförelse med en...
Svar
2
· Visningar
131
Utrustning Är det någon här som rider i ghost sadel? Jag funderar på att köpa en sådan men har inte suttit i en sådan tidigare. Den bomlösa sadel...
Svar
18
· Visningar
1 081
Utrustning Hej! Nybörjare på bomlös sadel. Hittade en begagnad från hööks som endast är provad. Padd under och allt såg fint ut. Men så när jag...
Svar
4
· Visningar
533
Utrustning Vill börja med att jag håller på att leta efter en sadelutprovare men vill gärna höra och få tips vad som kan passa min häst. Jag letar...
Svar
8
· Visningar
499
Senast: warg
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka