Sadellista BOMLÖS

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare FiaPiaLisa
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 1 706
  • Visningar Visningar 229 153
Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Sadellista BOMLÖS

Ja först med Elsa och allt och sen det. Känns lite segt.

Jo då, han är super, är bara att jag fått chansen att gå ridlärarutbildning (integrerad ridkonst), och då behöver jag en äldre häst som 'pallar' all den träning jag komemr göra. (vilket iof. är delvis självvald träning ocskå,men jag känner att jag behöver det för att bli bra tränare också så så får det vara)

kl*

Orkar inte mala igenom hela tråden, men har skummat lite och sökt.
Min fundering är padd till freemax, fungerar vilken padd som helst? Många säger att skito padden är bäst så fungerar den att ha till freemaxen?

Men ååh vad roligt! :) En hel tränarutbildning! Och dessutom en ursäkt att köpa häst! ;)
Sitter här grön av avund! Eller tja, tröjan är ju grön.

Vad var det för kriterier för att komma med?

kl

Någon som fått hem sin Lexington eller sett den i verkligheten?

Den låter bra på pappret och har inte ens hittat några fler bilder än dom som finns på tillverkaren hemsida

Tyvärr inte.

Skulle åkt till Wales på måndag och fick besked om att sadeln skulle hinna fram till dess men nu är det tydligen snökaos där så jag får skjuta upp min resa en månad.

Hej Hej
Tänkte bara fråga er här i tråden om någon har ridit i eller har erfarenhet av FreeForm Wave? Tycker att det ser ut som en behaglig sadel...tack på förhand. MVH eva

kl

Nu har jag mailat återförsäljaren för sensation sadlarna.. Har fått svar och hon verkade jättetrevlig :laugh:

De låter ju super. Vill gärna ha en sådan.

Men fan vad det ska kosta :(

Aha! Sambon ligger och sover, jag slänger ut hans bil på annons och säljer den snabbt som fan... :angel:

kl*

Orkar inte mala igenom hela tråden, men har skummat lite och sökt.
Min fundering är padd till freemax, fungerar vilken padd som helst? Många säger att skito padden är bäst så fungerar den att ha till freemaxen?

Jag som tycker freemax paden är snygg hade köpt lösa skitoinlägg, klippt till dem om det behövs och lagt i freemaxpaden.

Skito iläggen blir något hårda vid kyla så man bör sadla en stund innan man sitter upp så att de mjukar upp sig annars är risken att sadelgjorden blir väl lös efter ett tag.
Ett annat tips är att köpa de inläggen som är till Sensationsadlarnas pad, de inläggen är superbra (enligt mej bättre än skito) och blir inte hårda vid kyla.
De finns också att köpa lösa och lägga i befintlig pad (ev. behöver du klippa till dem).

Senast ändrad:

kl

Nu har jag mailat återförsäljaren för sensation sadlarna.. Har fått svar och hon verkade jättetrevlig :laugh:

De låter ju super. Vill gärna ha en sådan.

Men fan vad det ska kosta :(

Aha! Sambon ligger och sover, jag slänger ut hans bil på annons och säljer den snabbt som fan... :angel:

Ja hon är helt super att ha att göra med:love:

Ja sälj bilen:devil::angel: annars får du göra som jag, suga på tummen läääänge:angel: men det är det värt för den underbara känslan vid varenda ridtur.

Är den verkligen värd alla pengar??
Jag står och väger...

Eftersom hästen har återkommande knäledsinflammationer så vet jag inte ens om jag kommer kunna använda den särskilt mycket.. Däremot har jag börjat fundera om inflammationerna uppkommer pga otillräcklig sadel :confused: . Jag griper varje halmstrå känns det som..

Iofs, ifall stoet aldrig blir bra och inte kan ridas, så kan jag kanske använda sadeln på valacken ist, problemet med honom är dock att han fick fång i våras och jag vet inte om han heller blir helt återställd.

Och helst vill jag inte ta lån heller för att köpa en sadel liksom. Rensa sparkonton går men då har jag inga pengar ifall hästarna blir ÄNNU mer sjuka.

Jag får ta och rensa sadelkammaren och sälja iväg allt jag inte använder! :idea:

haha det är inte lätt att få ekonomin att gå ihop ibland. Undrar vad sombon säger om jag berättar att jag funderar på att köpa en sadel för 15000.- hahaha

... eller om jag ska satsa på att köpa den där snordyra SENSATION Dryback vojlock till att börja med och kolla om den ligger bra på hästen...
det blir ju iallafal 13000:- billigare...

...och sen när jag fått ihop med pengar köpa en sadel! :idea:

Jag tycker att det är ännu viktigare för en häst med problem i fysiken att ha en väl fungerande utrustning, att man minimerar risken för negativ påverkan från den, och även från ryttare/ridning så gott man kan.
Förstår hur du tänker, om det är värt att spendera pengarna. Det är en övervägning man får göra, barbacka eller hemmagjord barbackapad är billiga alternativ! ;) Dock har de billiga alternativen oftast sina begränsningar.

Är det stor skillnad på den och soffkuddemodellerna??

Det är nästan så att det är en förolämpning att nämna dessa två i samma mening:cool:

Alltså, soffkuddemodell är ingen sadel, det är en otymplig grej som kanar hit och dit och ger de flesta ryttare en taskig sits och ont i höfterna.

Att sitta i en sensation är som att sitta på ett moln:love:

Senast ändrad:

KL

Materialet formar sig ju bra, men i och med att man itne sitter på framvalvet, utan att det är framför mig, så var den biten hård i kylan och då fick jag skav.
Det kanske skulle funka på sommaren men jag behöver rida året runt så för mig funkar den inte tyvärr.

Den var ganska generös i sitsstorleken, och över lag kan jag absolut rekommendera den!

Det var min lilla (ledsamma) rapport.
Åter till letandet :( (var nästan att jag funderade på om man inte kunde öppna den och forma om foamet framtill, men det vågar jag inte och speciellt inte på en rätt så dyr sadel)

Jag har köpt en Vouge och dessutom beställt en "topper" i latex som inte ska vara temperaturkänslig, info om den finns på den engelska generalagentens (?) hemsida.
Det kanske skulle kunna vara ett alternativ om resten av sadeln känns bra?

Tyvärr så kan jag inte ge några recensioner i övrigt då jag pga av en ryggsskada inte kunnat rida sedan jag fått Vougen men det är en skön sadel att klämma på och hästen som är mycket känslig ser mycket nöjd ut när han haft den på sig och den ser ut att ligga mycket bra :)

Toppern beställde jag nu i mellandagarna så den har inte kommit än men tanken är att få ett ännu smalare säte på sadeln då jag har smala höfter och hästen är bred samt, med tanke på alla minusgrader under den långa vintern, att få ett säte som inte är temperaturkänsligt.

Nu hoppas jag på att den här sadeln blir den sista på ett mycket långt tag :cool:

Lycka till med letandet!

... eller om jag ska satsa på att köpa den där snordyra SENSATION Dryback vojlock till att börja med och kolla om den ligger bra på hästen...
det blir ju iallafal 13000:- billigare...

...och sen när jag fått ihop med pengar köpa en sadel! :idea:

Hur menar du då? Vojlocken ligger ju som en vanlig vojlock liksom, med den kan du ju inte se hur sadeln kommer ligga.

Hur menar du då? Vojlocken ligger ju som en vanlig vojlock liksom, med den kan du ju inte se hur sadeln kommer ligga.

Jo så här menade jag..
Att med T.ex Torsion-schabraken så hamnar gärna sadeln (sadlarna) i framvikt. Men med en pad som "går upp" mer framme vid manken så brukar det bli bättre. Eller om jag har en annan pad som hjälper att padda upp vid manken, t.ex mattes correction pad.

Jag var nog VÄLDIGT otydlig inser jag. Självklart kommer jag inte kunna se hur sadeln kommer ligga om jag bara köper en pad :rofl:

Jag tycker att det är ännu viktigare för en häst med problem i fysiken att ha en väl fungerande utrustning, att man minimerar risken för negativ påverkan från den, och även från ryttare/ridning så gott man kan.
Förstår hur du tänker, om det är värt att spendera pengarna. Det är en övervägning man får göra, barbacka eller hemmagjord barbackapad är billiga alternativ! ;) Dock har de billiga alternativen oftast sina begränsningar.

Du har så rätt så. Jag håller med till 100%.

Barbacka vill jag inte rida henne dock... mer än små snabbisar. Än så länge har hon alldeles för omusklad rygg för det.

Både jag och hästen gillar annars knights bareback. Det är den sadeln som fungerat bäst av de vi provat. Nackdelen med den är dock att jag saknar stödet man får i en dressyrsadel. I skogen är det inga problem.

Nu den senaste tiden har jag haft problem med att den lagt sig i framvikt.. Men om jag tänker efter har jag också ridit med ett torsion-schabrak.

Imorrn ska jag ta fram grandeur-schabraket och se om det blir bättre med den. .. Den har legat bortglömd ett tag, men jag hittade den igår.

Tänker som så, att om sadeln begränsar MIG så är det OK en stund till. Jag upplever inte att knightsen begränsar hästen när den inte ligger i framvikt.

Det är nästan så att det är en förolämpning att nämna dessa två i samma mening:cool:

Alltså, soffkuddemodell är ingen sadel, det är en otymplig grej som kanar hit och dit och ger de flesta ryttare en taskig sits och ont i höfterna.

Att sitta i en sensation är som att sitta på ett moln:love:

sådana där inlägg är elaka när jag sitter här och räknar pengar för att komma fram till om jag har råd eller ej... :p

det är ju prioriteringar hela tiden. Ska pengarna jag vaskar fram läggas på en sadel jag inte vet fungerar, eller ska jag lägga dem på en renoveringen i köket så det blir klart någon gång, eller på en bil som kan dra in höbalarna till hästarna... *önskar man bara jobbade och inte pluggade*

Senast ändrad:

sådana där inlägg är elaka när jag sitter här och räknar pengar för att komma fram till om jag har råd eller ej... :p

det är ju prioriteringar hela tiden. Ska pengarna jag vaskar fram läggas på en sadel jag inte vet fungerar, eller ska jag lägga dem på en renoveringen i köket så det blir klart någon gång, eller på en bil som kan dra in höbalarna till hästarna... *önskar man bara jobbade och inte pluggade*

Jag vet att det är elakt men det är sanningen:o:angel:

Men, äsch ett kök är ju bara någonstans man ska äta och laga mat i typ, det är ju sååååå mycket viktigare att sitta skönt:love::angel:

För min del är prioriteringen helt klar, sadel först:D

Om du inte gillar sadeln så är det ju bara att skicka tillbaka den, då förlorar du ju bara frakten.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Utrustning Jag vill gärna veta mer om bomlösa sadlar då jag inte har någon erfarenhet av dessa. Är de skonsammare mot hästen i jämförelse med en...
Svar
2
· Visningar
131
Utrustning Är det någon här som rider i ghost sadel? Jag funderar på att köpa en sådan men har inte suttit i en sådan tidigare. Den bomlösa sadel...
Svar
18
· Visningar
1 084
Utrustning Hej! Nybörjare på bomlös sadel. Hittade en begagnad från hööks som endast är provad. Padd under och allt såg fint ut. Men så när jag...
Svar
4
· Visningar
533
Utrustning Vill börja med att jag håller på att leta efter en sadelutprovare men vill gärna höra och få tips vad som kan passa min häst. Jag letar...
Svar
8
· Visningar
499
Senast: warg
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka