Sv: Sadellista BOMLÖS
*kl*
Jag blev lite sugen på en Sensation hybrid!

(inte nu alltså utan någon gång i framtiden när man har råd att ha två sadlar!

)
Men jag blev lite fundersam över sitsstorleken... Det gick ju att köpa extra säte, har detta med storleken att göra eller något helt annat?
Man kunde ju beställa i 16" alt. 18" men 16 tror jag blir lite väl litet. Har 38 i rumpstorlek och vill gärna sitta ganska tätt mellan valven, men 16" tycker man borde bli lite väl tätt, 16,5" vore troligen optimalt beroende på sadel och 17" kanske skulle duga beroende på hur tätt det är tänkt att man ska sitta i den (står ju att man får "stor frihet i sitsen" vilket jag tolkar som att den är ganska stor som utgångsläge).
Typ som med Españolan där S0 egentligen ska vara för ca 34-36 i sitsstorlek men den funkade perfekt för mig som ville sitta tätt mellan valven medans S1:an som eg. borde ha varit mer lagom utifrån min rumpa kändes för stor, lätt att halka fram och tillbaka i sadeln när hästryggen rör sig mycket.
Någon med erfarenheter i ämnet?
Just det, kom på en till fundering: De andra sadlarna är spec:ade som "bra för hög framdel" eller tvärtom, men inte hybriden? Går det att välja då hur den ska vara byggd eller är den standard som antingen neutral eller någon av varianterna?
Jag har en häst som är lite överbyggd bak och som jag lätt hamnar i framvikt på, men som samtidigt är så lite att det är lätt att det tvärtom blir bakvikt om sadeln tydligt är höjd fram.
(Att jag inte ställer frågorna till ÅF är att jag redan trakasserat henne med en massa frågor om andra sadlar och det känns så tjatigt när man ändå inte alls är säker på att det är aktuellt med köp!

)