Sadellista BOMLÖS

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare FiaPiaLisa
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 1 706
  • Visningar Visningar 229 153
Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Sadellista BOMLÖS

*KL*

Någon som har eller vet något om Master Backs Australian Stocksaddle..? Sitter och funderar på om den kan vara någonting att ha. Tycker den är fin som snus. :) Dock har jag bara bebis än så länge så det kanske kommer fler sadlar tills det är dags, men släng fram vad ni vet om den! :)

Man måste inte ha deras stigläder man kan ha vilka man vill.
Stiglädren sitter fast i nederkant, det blir samma stabilitet som att ha dem under kåpan, dessutom tryckfördelar det bättre att ha dem så eftersom trycket blir på större yta.
Stiglädren fästs i "mitten" stroppen, den är alltså annorlunda mot de två andra stropparna.
Jag har en sensation hybride, på min är det öppna stigläderfästen och vill man ha det kan man köpa dem separat fast på mina var det ju redan det så jag vet inte, de kanske har ändrat på alla modeller?

Jag vet inte vilken som är smalast men jag har problem med att sitta i breda sadlar och jag känner inte av något med min sadel.

Efter att ha fått hem en Barefoot Lexington som visserligen hade en del bra detaljer men som var alldeles för hög i bakvalvet + lite annat som gjorde att den nog inte skulle funka på min häst (läs vild unghäst) så har jag börjat kika på Sensation-sadlarna. G3 verkar vara den som främst rekommenderas till hästar som är överbyggda. Min är en Welsh cob med mkt rörelse över länd och ända så det är sannolikt så att det mesta kommer att puttas fram.

Men vad är detta med att stiglädren sitter fast i stropparna? blir man inte väldigt ofri i sina skänklar då?

Sen undrar jag över sitsstorlekarna.

Jag har 42-44 i byxor och helt ärligt är det nog inte stor chans att jag blir minde än strl 40. En 17,5 känns som det självklara valet men hästen är ju kort i ryggen vilket jag också får ta hänsyn till dock är det ju inte bra om ändan trycker ner bakvalvet.

Vad jag förstått är G3 flatare i sitsen fast har smalare midja, upplever ni att den också är rymligare i sitsen iom detta?

Här är länk till små filmsnuttar med hästen i fråga. Hon är knappt 145 i mankhöjd nu och har en hel del breddande att göra (3 år i år)

http://www.youtube.com/user/svea0046#p/a/u/0/lq0jEPKgXFQ.

Men vad är detta med att stiglädren sitter fast i stropparna? blir man inte väldigt ofri i sina skänklar då?

Jo, det tycker jag i alla fall. Men jag har en G4 och på den är det öppna stigläderfästen, så det är lätt att sätta dit vanliga stigläder vilket jag har gjort (med spännena nedåt för att de inte ska trycka under kåpan). Jag rider enbart markarbete i min G4 och blev alldeles för låst med stigläderna i stropparna.

Nu vet jag inte hur G3 är utrustad, men du kan säkert beställa öppna fästen till.

*kl*

Jag blev lite sugen på en Sensation hybrid! :d (inte nu alltså utan någon gång i framtiden när man har råd att ha två sadlar! ;) )
Men jag blev lite fundersam över sitsstorleken... Det gick ju att köpa extra säte, har detta med storleken att göra eller något helt annat?
Man kunde ju beställa i 16" alt. 18" men 16 tror jag blir lite väl litet. Har 38 i rumpstorlek och vill gärna sitta ganska tätt mellan valven, men 16" tycker man borde bli lite väl tätt, 16,5" vore troligen optimalt beroende på sadel och 17" kanske skulle duga beroende på hur tätt det är tänkt att man ska sitta i den (står ju att man får "stor frihet i sitsen" vilket jag tolkar som att den är ganska stor som utgångsläge).
Typ som med Españolan där S0 egentligen ska vara för ca 34-36 i sitsstorlek men den funkade perfekt för mig som ville sitta tätt mellan valven medans S1:an som eg. borde ha varit mer lagom utifrån min rumpa kändes för stor, lätt att halka fram och tillbaka i sadeln när hästryggen rör sig mycket.

Någon med erfarenheter i ämnet?

Just det, kom på en till fundering: De andra sadlarna är spec:ade som "bra för hög framdel" eller tvärtom, men inte hybriden? Går det att välja då hur den ska vara byggd eller är den standard som antingen neutral eller någon av varianterna?
Jag har en häst som är lite överbyggd bak och som jag lätt hamnar i framvikt på, men som samtidigt är så lite att det är lätt att det tvärtom blir bakvikt om sadeln tydligt är höjd fram.

(Att jag inte ställer frågorna till ÅF är att jag redan trakasserat henne med en massa frågor om andra sadlar och det känns så tjatigt när man ändå inte alls är säker på att det är aktuellt med köp! :angel: )

Senast ändrad:

Nu vet jag inte hur G3 är utrustad, men du kan säkert beställa öppna fästen till.

G3 kan man inte beställa öppna stigläderfästen till. De sticker ut under sitsen om man gör det. Däremot så kan man göra som jag och beställa en G3 uppgraderad med G4-sits och då kan man ha öppna stigläderfästen.

G3 kan man inte beställa öppna stigläderfästen till. De sticker ut under sitsen om man gör det. Däremot så kan man göra som jag och beställa en G3 uppgraderad med G4-sits och då kan man ha öppna stigläderfästen.

Ja det är väl det det lutar åt. En G3 med G4-sits och e-bars. Fast jag får ekänna att jag nog inte skulle störas så mycket om fästena sticker ut lite eftersom jag alltid använder webbers oavsett. Men jag ska provsitta olika storlekar imorgon, kanske hittar man nåt begagnat.

e-bars är rätt stora så jag tror att det skulle kunna ge en aningens skav om man red i sadeln. ÅF skickade en bild på hur det kan se ut, har den tyvärr inte kvar men det såg inte ut att vara bekvämt.

Jag har ju inte provridit en ren G3 så vet inte hur mkt smalare den skulle kunna vara, men jag kan ju säga att min uppgraderade känns inte särskilt bred utan den är toppenskön.

Hoppas du hittar en som funkar för dig!

Tack!

Har skickat förfrågan på nån begagnad men i strl 17 och det är nog för litet. Morgondagen får utvisa.

Jag har också runt de storlekarna i byxor och för mig var 17" för litet. Men det beror ju också lite på hur allt är fördelat på en så att säga :D.

Jag har en 18,5" nu. Hade kanske gått med en 18" men när jag ändå fick specialbeställa så tyckte jag att då kan jag lika gärna ta lite större. Jag ångrar mig inte. Det är verkligen en superskön sadel och jag kan rida i den med täckbyxor utan problem (fast skönare att rida med vanliga byxor eftersom jag blir så osmidig i täckbyxor :p)

Pratade m återförsäljaren som sa att det var samma anläggningsyta på 17" och 17,5", men jag kanske behöver 18. Är kort, 159,5 och har kort överskänkel så jag behöver mindre sits än en längre person med samma rumpstorlek. Ska bli spännande att se dem live. Även Foenix ska bli kul att se dock tror jag inte riktigt på den i vårt kalla klimat + att jag gillar att kunna ändra balansen på sadeln genom att padda upp lite här eller där. och jag tror det blir mkt med både Foenix och pad.

Det blir en 18" G3 med G4 sits. Fast jag gillade inte e-bars, tyckte de kändes lite genom lillkåpan så jag behåller originallösningen. Verkar jättesmart ur viktfördelningshänseende med stiglädersfästet i nederkant. Jag är rätt kort så jag ska beställa extra korta kåpor så att jag får lite mer stigläder att svänga med. Det är verkligen en superskön sadel!

Provsatt Vougen också men Sensationsadlarna var bekvämare tyckte jag faktiskt. Kul när man för en gångs skull inte faller för det dyraste....

Kul att den passade dig med! Vi börjar ju bli ett helt gäng som har G3or med G4a sits. :)
Jag har ju ebars på min och det ångrar jag lite. Har klippt isär en tvättsvamp och lagt emellan för de känns igenom lillkåpan precis som du säger.
Annars är jag verkligen jätte nöjd med min Sensation. Den ligger helt still och är skön att rida i. :love:

Låter bra att nästan alla vittnar om att sadeln ligger stilla, det är verkar ju framförallt vara hästar med lite svåra att passa in vanliga sadlar på som har dessa så det är ju en extra bedrift.

Jag fick nästan magsår bara av att tänka på att försöka passa in en bomsadel på min häst eftersom jag tyckte hon var kort mm men återförsäljaren menade att min häst hade ju lång rygg i jämförelse med många andra hästar hon fixat sensationsadlar till.

Jag tycker också det är kul att det är fler än jag som har G3+-en (mitt nya namn på min sadel). Heh, på tal om korta ryggar... Min häst har ett sadelläge på under 40 cm om mina mätningar stämmer... Så att hitta sadel till honom har inte varit kul...

KL
Jag råkade köpa en beg Sensation G4. Undrar lite om paden jag fick till. Det är en vojlock som är öppen fram o i låg två tunna "skumgummilappar". Vad är det för pad jag fått till?
// Linda

En hemmasydd pad? Det går att köpa lösa inlägg om du vill ha tjockare inlägg att ha under sadeln. Såvida hästen inte är jätteflat över ryggen så behöver man ju ofta lite tjockare inlägg (Skito är bra i mitt tycke) för att ryggraden ska ligga fri.

kan det vara en variant av grandeurpad?
Jag har en grandeurpad här hemma som har en öppning på framsidan och originaliläggen är tunna och svarta.

Sån vojlock har jag också, köpte det till min förra bomlösa dressyrsadel! :)

Kanon om man behöver lite extra stötdämpning och även om man behöver höja litegrann vid manken t ex, då har jag brukat klippa till ett par mindre bitar skumgummi att lägga i framtill.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Utrustning Jag vill gärna veta mer om bomlösa sadlar då jag inte har någon erfarenhet av dessa. Är de skonsammare mot hästen i jämförelse med en...
Svar
2
· Visningar
125
Utrustning Är det någon här som rider i ghost sadel? Jag funderar på att köpa en sådan men har inte suttit i en sådan tidigare. Den bomlösa sadel...
Svar
18
· Visningar
1 076
Utrustning Hej! Nybörjare på bomlös sadel. Hittade en begagnad från hööks som endast är provad. Padd under och allt såg fint ut. Men så när jag...
Svar
4
· Visningar
533
Utrustning Vill börja med att jag håller på att leta efter en sadelutprovare men vill gärna höra och få tips vad som kan passa min häst. Jag letar...
Svar
8
· Visningar
495
Senast: warg
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Vilken hundras?
  • Husky från USA, tips och råd m.m
  • Uppdateringstråd 31