Sadellista BOMLÖS

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare FiaPiaLisa
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 1 706
  • Visningar Visningar 229 153
Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Sadellista BOMLÖS

Jag tyckte det var häftigt att kunna rida med en vojlock. Efter 11år med Skito så känns det kul med en "vanlig" vojlock. Vad man stoppar i kan man ju själv välja. De verkar vara billiga så man kunde haft flera att byta mellan.
// Linda

När jag först tänkte köpa en så kostade dom 750:-/st (tror jag, över 500:- iaf) plus några hundringar för inläggen.
Det var nästan så jag var beredd att köpa en till det priset med tanke på hur SJUKT SVÅRT det är att hitta vojockar/schabrak med fickor, finns till vissa fårskinnspaddar och specialpaddar men aldrig under tusenlappen (snarare ca 2000:- för de jag kollade på). Grandeur är iofs inte så fasligt dyra? Kommer inte ihåg riktigt hur jag resonerade om dom, men jag blev jätteledsen när fårskinnspadden jag köpt innan för strax under tusenlappen slutade säljas i sverige! :p
Men jag hade tur och köpte Pfiff-vojlocken på rea senare! :)

Senast ändrad:

KL

Jag beställde en Grandeur/barfoot-vojlock i dressyrmodell till Lexingtonen. Lexingtonen gick tillbaka men vojlocken behöll jag för den funkar ju till alla modeller som liknar vanliga dressyrsadlar. Den har fuskpäls på undersidans överdel (som en halfpad) och antiglid på utsidan, sen finns det förstås fickor för ilägg. Den kommer nog att funka utmärkt till Sensationsadeln.

På sikt blir det nog att jag köper typ en Mattes korrektion pad så jag kan padda upp och ändå ha vanliga schabrak. Har så många fina som jag nästan aldrig använder.

Nu har beställingen gått iväg så nu börjar väntan...

Värst vad det var stilla här.... Ingen som har nåt spännande att berätta om sin sadel eller nån de provat?

Jag går ju och väntar både på häst och sadel så jag har definitivt inget att komma med.

Nej inte direkt något att berätta, men undrar om det är någon här som har erfarenhet av Star Trekk Comfort?

*KL*

Jag undrar fortfarande om det är någon som har eller vet något värt att veta, MasterBacks Stocksaddle. Det står iofs att den har läderbom... Då funkar den inte som en bomlös, eller....?

Ida, som tycker den är fiin och hoppas den är kanon och passar när det blir dags. :)

Inget direkt nytt från min sida heller. Det har varit vargavinter här hos oss så gammelgubben (eller snarare matte) har fått vintervila. Kan ju förvisso säga att enligt en färsk, om än väldigt lokal, undersökning (från igår) så verkar Sensation G3 med G4-sits vara vackert stabil även när hästen leker ubåt med tidvisa djupdykningar med nosen före i snö upp till bogarna. Och utan att jag kommit ihåg att efterdra gjorden :p

Det låter ju lovande. Min häst är ju inte ens inriden än så att det kommer att bli endel krumsprång känns ju inte helt otroligt....

kl

Jag har nu en Masterback España Portrera som jag och hästen är otroligt nöjda med. Men, jag känner att jag vill ha mer stöd, alltså mer likt en "vanlig" dressyrsadel. Då borde väl en Sensationsadel passa bra? :)

Men vilken ska jag ta? jag vill gärna ha en G4 :d Men hästen passar nog bättre med en G3.

Hur stor skillnad är det mellan en "riktig" G4 och en G3 med G4-sits?
Hur är det med knästöd, kan man använda de stora stöden till en G3?
varför är G4-sitsen bredare än G3-sitsen?

Först måste jag dock sälja min nuvarande sadel innan jag har råd att köpa en Sensation :(

Varför skulle du inte kunna ha en G4? G4 är underbar, jag valde den pga att jag vill ha långa kåpor, som en dressyrsadel.

På hemsidan står det att om hästen är överbyggd så passar en G3 bättre. I och för sig så är min fröken inte jättemycket överbygd, men en del sadlar glider fram. Min MB som jag har nu ligger iaf helt stilla.

ok jag hade min på min MYCKET överbyggda lilla älsklingsmärr, den glider inte fram...de här sadlarna glider ingenstans alls;-) De ligger där de ska bara, däremot funderade jag på att skaffa en pad som jag kunde anpassa så att den var högre fram för att jag inte skulle sitta i framåtlutat läge;-) Jag löste det genom att lägga sadeln något längre fram eftersom de har stor bogfrihet funkade det trots en häst som visste precis var hon ville ha sadlar, antingen skulle de ligga där hon ville eller så kunde de ligga på backen...med en matte ;-P

Haha, det låter ungefär som attt du har en riktig märr, precis som min ;) Det är både bra och mindre bra att ha en häst som vet vad hon vill :D

Åh, nu blir jag ju ännu mer sugen på att skaffa en Sensation :bump:

Jag har också en G4 till mitt överbyggda sto. Hon är inte speciellt mycket överbyggd men i alla fall så pass att man lätt ser det när hon är korrekt uppställd.

Precis som Racerkorv så sadlar jag något längre fram med G4:an än vad jag normalt skulle ha gjort med en bomsadel. G4:an ligger då perfekt på henne (och hon instämmer!), jag hamnar i perfekt sits och sadeln ligger helt still och rör sig inte en endaste cm framåt.

Men när det blir läge för dig att köpa en ny sadel, så - om du inte har möjlighet att provrida en G4 - kan du väl ta en bild på hästen och skicka till åf för att höra vad h*n tycker.

Jo absolut, visst ska jag göra det :) Jag ville bara kolla lite med er först, känns dumt att börja ställa en massa frågor till åf när jag inte vet när jag får min sadel såld :o

Vad glad jag blir, då kanske jag kan ta en G4 ändå :love:

Hur mkt sjunker en bomlös i pris efter ett år? :angel:

Kl

Nu behöver jag er hjälp!

Dotterns arab behöver ny sadel och jag vägrar köpa en bomsadel igen, jag har fått dottern att gå med på bomlöst men den måste se ut som en vanlig engelsk, ska inte ens behöva specialpad.

Vad ska jag titta på? Jag har funderat på freemax nya "hoppsadel" för hon vill helst ha en allroundmodell och hon vill kunna ta några skutt i skogen. Freemaxen har vad jag förstått inte kommit ut än? Eller är det någon som har provat den?

Jag hade ju en freemax av den äldre modellen förut och jag tyckte den var ok i skritt men gav mej inte det stödet jag behöver i trav och galopp så den sålde jag ju vidare och dottern provade den aldrig eftersom hon vägrade bomlöst fortfarande då. Den ser heller inte tillräckligt engelsk ut så den går bort men jag gillade uppbyggnaden. Är den och den nya lika? Någon som vet?

Andra förslag mottages också tacksamt och eftersom jag nyligen köpte min Sensation så är budgeten väldigt begränsad så tyvärr får det bli en billigare variant.

En Masterback kanske? De ser ju ut precis som en "vanlig" sadel och behöver ingen specialpad. Inte så fasligt dyra heller även om de inte är de allra billigaste.

En Masterback kanske? De ser ju ut precis som en "vanlig" sadel och behöver ingen specialpad. Inte så fasligt dyra heller även om de inte är de allra billigaste.

Jag har funderat på en sådan men märkligt nog har jag aldrig hört om någon som verkligen är nöjd med sin:confused:
Sedan är jag lite osäker på om den verkligen kommer att fungera då hästen har manke. Inte jättehög men bred och lång verkligen markerad och liknande sadlar, dvs bomlösa utan koppjärn har inte fungerat utan har tryckt på sidan om eller på manken.
När han går avslappnat så är manken väldigt tydlig men när han börjar jobba så höjer han ryggen väldigt mycket. Det är också därför det är väldigt svårt att hitta någon bomsadel som verkligen ligger bra för ligger de bra när han "bara går" så ligger de illa när han jobbas och den stunden han bara går kan ibland vara i 20 minuter och under den tiden hinner han få ont av att sadeln inte ligger perfekt:crazy:
Han har också ganska kort sadelläge, ca 40 cm och jag är fundersam på om masterback sadlarna kanske är för stabila/långa så att han inte kommer kunna röra sig ordentligt:confused:

Han är en extremt känslig häst så det gäller att det är perfekt annars får han ont direkt. Förmodligen sviter efter att i många år ha gått med en väldigt dåligt passande sadel.

Låter som att en Sensation skulle kunna vara ett alternativ. Om d mailar återförsäljaren ett kort på hästen så kan hon säkert säga om det skulle kunna funka med höjden på manken osv.
Jag var mkt imponerad av kvalitén och hantverket på sadlarna + att de var väldigt sköna och inte så breda i sitsen och dessutom med kort anläggningsyta.

Är jättenöjd med min Mb, men det är en España, så jag kan inte svara för hur de andra är, men min har en kort anläggningsyta är dock en 16,5tums. Hon jobbar fantastiskt fint med ryggen i den och verkar väldigt nöjd och belåten:)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Utrustning Jag vill gärna veta mer om bomlösa sadlar då jag inte har någon erfarenhet av dessa. Är de skonsammare mot hästen i jämförelse med en...
Svar
2
· Visningar
125
Utrustning Är det någon här som rider i ghost sadel? Jag funderar på att köpa en sådan men har inte suttit i en sådan tidigare. Den bomlösa sadel...
Svar
18
· Visningar
1 076
Utrustning Hej! Nybörjare på bomlös sadel. Hittade en begagnad från hööks som endast är provad. Padd under och allt såg fint ut. Men så när jag...
Svar
4
· Visningar
533
Utrustning Vill börja med att jag håller på att leta efter en sadelutprovare men vill gärna höra och få tips vad som kan passa min häst. Jag letar...
Svar
8
· Visningar
495
Senast: warg
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka