Sadellista BOMLÖS

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare FiaPiaLisa
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 1 706
  • Visningar Visningar 229 153
Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Sadellista BOMLÖS

Men det finns ju en Fhoenix som är allroundsadel!
Kan inte den passa kanske? det ser ju verkligen ut som en bomsadel iaf!

Låter som att en Sensation skulle kunna vara ett alternativ. Om d mailar återförsäljaren ett kort på hästen så kan hon säkert säga om det skulle kunna funka med höjden på manken osv.
Jag var mkt imponerad av kvalitén och hantverket på sadlarna + att de var väldigt sköna och inte så breda i sitsen och dessutom med kort anläggningsyta.

Jag har redan en Sensation till min häst men min dotter vill inte ha någon till sin häst för den ser inte tillräckligt engelsk ut enligt henne. Dessutom har jag tvärr inte råd att köpa en lika dyr sadel till just nu, ekonomin går på knäna för tillfället:crazy:

Är jättenöjd med min Mb, men det är en España, så jag kan inte svara för hur de andra är, men min har en kort anläggningsyta är dock en 16,5tums. Hon jobbar fantastiskt fint med ryggen i den och verkar väldigt nöjd och belåten:)

Ja det är det som är lite lustigt, de som har spanska sadlar är nöjda men jag har inte läst om någon som i längden är nöjd med den engelska varianten:confused:

Men det finns ju en Fhoenix som är allroundsadel!
Kan inte den passa kanske? det ser ju verkligen ut som en bomsadel iaf!

Den har jag faktiskt inte tänkt på just nu men jag har för mej att åf sa att den inte klarar så mycket manke? Jag diskuterade den sadeln med henne innan jag köpte min Sensation för jag var lite inne på den då. Jag får maila och fråga henne hur det egentligen var med mankfriheten.

Fast, egentligen är den ju för dyr den med:crazy: Fasen, är det någon som har ett antal tusenlappar som ligger och skräpar så skicka dem gärna till mej:angel:

Livet hade ju blivit något enklare om jag åtminstone fick sålt den senaste sadeln han växte ur+den bomlösa jag köpte som inte passade...

Jag har redan en Sensation till min häst men min dotter vill inte ha någon till sin häst för den ser inte tillräckligt engelsk ut enligt henne. Dessutom har jag tvärr inte råd att köpa en lika dyr sadel till just nu, ekonomin går på knäna för tillfället:crazy:

Ja det blir ju två problem i så fall. Tänkte att det ju finns en hoppmodell i sensation-sortimentet också om tjejen nu vill skutta mer.
Annars får hon hålla till godo med barbacka tills de andra blivit sålda , bra för balansen om inte annat :-)

kl

Har skrivit tidigare i tråden och här kommer lite uppdatering och mer frågor:)

Pga olika anledningar avbeställde jag Lexingtonén som jag hade på g. Hästen har även varit skruttig i benen så jag har ändå inte kunnat rida nåt spec, bara barbacka i skritt (på vets. rek.) men nu är hon frisk:banana: och ska sättas igång. Och då behöver jag en sadel.

Pållan är ngt överbyggd, bred svängd rygg, lång normal "hög" manke och ganska kort sadelläge.

Jag vill ha en sadel som inte kostar skjortan, utan tänker lägga undan tills jag har råd att köpa en riktigt bra. Under tiden behöver jag något att rida i som passar hästen.

Har provat en Barefoot Cheyenne som ligger i bakvikt och får intrycket av att den "hänger" mot manken. Dock vet jag inte vad det är för strl på framvalvet i den. Tycker även att jag sitter lite för brett i den och mina knän står rakt ut och det är svårt att få bra balans i trav med den. Kan tillägga att denna sadel var i strl 2 och jag behöver förmodligen en strl mindre. Kan detta göra någon skillnad i hur sadeln ligger på hästen, dvs strl på sadeln?

Nu är min fråga vad för "billig" bomlös sadel jag ska välja? Behöver lite mankfrihet och hyfsat kort anläggningsyta samtidigt som den inte ska vara för bred att sitta i. Får gärna vara lite stöd för skänklarna, men det är inte det viktigaste (inser att jag inte kan få allt i en billig sadel) Tänkte försöka hitta en begagnad.

Tips?

/AnneSofie

Är det någon som har de där stiglädrena som har T-spänne i bägge ändar? Finns de i olika längder? (jag är kort..)

Jag köpte från en engelsk webshop i kvalitetsläder för ca 500:-
Tror inte de fanns i olika längder men jag har på 6:e hålet räknat från det längsta med många hål tillgodo, rider iofs med dressyrläder så har man ännu kortare ben och ska rida med hopp-/allroundläder vet jag inte hur det funkar. Med dressyrläder eller längre allround tror jag man kan vara bra mycket kortare än mig (är ca 163).

Har du hittat från någon annan hemsida tro? :p Jag letade ganska länge innan jag hittade mina.

hittade på en svensk hemsida, där de säljer sadlarna som vi pratat om nyligen här.
Jag är 157 cm..

Lånar lite...
Jag tycker det är svårt att via en hemsida få reda på det jag vill angående en sadel, vill gärna ha telefonkontakt för att kunna ha en dialog med återförsäljaren, hur går man tillväga då åf inte kan ta samtal via tlfn?!
Tycker jag har så mycket frågor och via mejl kan det ju bli en hel roman innan allt är klart....
Är så sugen på en "bomlös"/halvbom/läderbomssadel, både för mig och min(a) hästar.
Vill veta mer än det som står på en hemsida...
Är 3 sadlar jag funderar på och vill veta mer om....
Bor långt upp i norr, finns nog inte så många här som har just de sadlar jag funderar på???
:confused:

Dom ser exakt likadana ut som mina så jag misstänker att dom är från samma tillverkare. Isåfall bör dom passa dig, om du inte har väldigt korta ben i förhållande till din längd (vissa har ju lång överkropp och korta ben och andra tvärtom) eller som sagt om du tänkt rida i hoppläder eller kortare allroundlängd för då vet jag inte. Jag har iaf många håls marginal på min och då tycker jag att jag använder kortare läder nu än vanligt.

Hej! Jag har fundering på att skaffa en bomlös sadel till häst, verkar finnas så många fördelar med en sån sadel jämfört mot en med en sadel vanlig bom.

Men har funderat på vilken sadel finns ju så många olika modeller och varianter och så finns det lika många åsikter om vilken som är skön och inte. :confused:
Plånboken är ju begränsad så jag har funderat på en pfiff men tycker dom ser så platt ut ändå. Vad tycker ni? är det någon spm har en sådan? :)
Har även kikat på freemax evo. Är det någon som har en sådan sadel? :)

Tacksam för svar :bow:

Jag har en känsla av att man lurar sig lite när man köper en billig bomlös sadel, man blir nämligen inte nöjd så man kommer att i slutändan ha lagt ut mer pengar än om man provat ut och köpt en dyrare...
Ett bra knep är att spanan på vilka sadlar som säljs begagnade, de som är ofta till salu är förmodligen inget att ha;-) Har själv en star trekk espaniola som jag köpte hyfsat billigt begagnad och en sensation som jag inte köpte hyfsat billigt;-) Billiga sadlar går heller inte att sälja när du vill byta!

Racekorven: Ja det är ju helt sant. Ska ta och kolla lite på det, så jag vet ja ska undvika ;)

Men har även sett en bomlös sadel som har panel under till istället. Vad tror ni om det? Den jag kolla på var av märket hidalgo....

I en Pfiff sitter du väldigt brett, det är svårt att hitta någon balans i en sådan bred sadel. Då tycker jag bättre om Freemax sadlar även om de inte ger optimalt stöd så är de betydligt bättre uppbyggda så man sitter bättre.

Börja med att fundera på vad som skulle funka för hästen. Är det hög manke? Mycket manke? (lång). Musklad? Sedan gäller det att titta på dina förutsättningar - är hästen bred, fungerar det för dig att sitta ännu bredare?

Just nu tycker jag begagnatmarknaden spänner över de flesta märken, såg t ex en fin begagnad Fhoenix för jättebra pris.

Kolla på PL Produkter, där de kan tillverka på beställning. Då kan du få exakt den längd du vill ha, istället för att köpa exakt samma sak, men inte kunna bestämma längd.

Racekorven: Ja det är ju helt sant. Ska ta och kolla lite på det, så jag vet ja ska undvika ;)

Har upplevt tvärt om iaf gällande billiga bomlösa engelska modeller, de går på två röda.

Men har även sett en bomlös sadel som har panel under till istället. Vad tror ni om det? Den jag kolla på var av märket hidalgo

Är inne på min andra Hidalgo dressyr nu och hur nöjd jag än må vara över min lilla Espaniola så slår Hidalgon högre. Jag todde aldrig jag skulle kunna bli så nöjd över en sadel som jag varit över den modellen gällande sits och passform till mig och hästen.

Men de passar allra bäst på ryggar med låg och bred manke, tar liten manke men inte mer och passar mer platta ryggar än takformade.

Vart hittade du den? Jag hittar inte någon!

fortfarande inga bilder på min vouge, ingen som vill ta kort på mig tyvärr :(

Trist att du inte hittar någon som kan fota :(

Jag hittar Phoenixsadeln lite här och var. Hästnet, ev. buke kanske. Sök på bomlös på de vanligast sidorna så dyker den upp :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Utrustning Jag vill gärna veta mer om bomlösa sadlar då jag inte har någon erfarenhet av dessa. Är de skonsammare mot hästen i jämförelse med en...
Svar
2
· Visningar
121
Utrustning Är det någon här som rider i ghost sadel? Jag funderar på att köpa en sådan men har inte suttit i en sådan tidigare. Den bomlösa sadel...
Svar
18
· Visningar
1 072
Utrustning Hej! Nybörjare på bomlös sadel. Hittade en begagnad från hööks som endast är provad. Padd under och allt såg fint ut. Men så när jag...
Svar
4
· Visningar
533
Utrustning Vill börja med att jag håller på att leta efter en sadelutprovare men vill gärna höra och få tips vad som kan passa min häst. Jag letar...
Svar
8
· Visningar
493
Senast: warg
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka