Sadellista BOMLÖS

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare FiaPiaLisa
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 1 706
  • Visningar Visningar 229 152
Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Sadellista BOMLÖS

Svårast verkar visst vara att hitta en bra pad.:crazy: *** hade ju inte så speciellt många och jag hittar ingen annan sida dom säljer.:crazy: Läste här på buke att HAF inte var bra. Tips någon?

Senast ändrad av en moderator:

Personligen gillar jag Skito-paddarna. Efterlyser dock fortfarande snyggare utformning på huvuddelen av paddarna för bomlösa sadlar som finns på marknaden idag... Ska det vara så svårt att fixa snygga paddar i schabrak-modell med fickor för stötdämpande/tryckutjämnande inlägg?

Jag hatar Skitopadden (ludd - usch!) men älskar inläggen. Jag hade TN´s egen padd till min Torsion, och jag vill minnas att det var Skitoinlägg i den. Minnet är lite luddigt (eh?) på den punkten.

Till min glädje ser jag att det finns en Fitform-sadel ute på annons, tyvärr har de stavat fel (uppfattat namnet fel) vilket effektivt lär hindra att de får den såld. Men priset är ju helt otroligt, nästan så man borde köpa hem och ha i reserv...

Har läst massvis om dom här SKITO-padarna och att dom ska vara så bra, men var sjutton hitter man dom?:o

Jo, det är väl mer Skito-inläggen jag gillar snarare än padden, jag tycker de är ganska överlägsna andra typer av inlägg. Jag minns att jag älskade min Torsion-padd med Skitoinlägg på den tiden då det begav sig. Den var inte snyggt utformad men damn vilken fin färg den hade. Det var tider det. Nu har jag av ren desperation köp en skitful Hööks-pad med inlägg som jag tänkte dissekera och granska så jag kanske en vacker dag kan sy mina egna egna paddar (jag vill ju så gärna kunna använda min fina ljust äppelgröna schabrak).

En vacker dag hoppas jag kunna ha en så pass värdig buffert att jag kan fånga upp någon av de bomlösa spanska sadlarna att ha som komplement till min Sensation. De verkar så attans sköna. FitForm har jag faktiskt aldrig provat. Jag minns att jag kikade på dem i samma veva som jag kikade på Torsion och strax efter att jag sålt den senare. Varför jag inte passade på att prova någon FitForm vet jag än idag inte.

@Skitopaddar
Jag minns att jag för nån vecka sedan hittade några utländska återförsäljare av Skito-paddar. Minns tyvärr inte adressen men hemsidan var på engelska. Kan se om jag hittar igen den. Hittade sidan. Det var inte så svårt. Jag vet ju inte hur det är med adresser till sådana sidor här i forumet så det är väl säkrast att den som vill ha adressen PM:ar mig.

Senast ändrad:

Ja det låter ju jätte konstigt om dom nu är så bra.:crazy: Vad ska jag satsa på då för pad? När jag pratade med dom på *** * förut så tyckte hon som jobbade där att jag skulle köpa den paden som hör till sadeln(fanns en till alla modeller typ) kostade 950:-. Men stog att det var inlägg i 1cm neoprenmaterial. Låter klent tycker jag.:crazy:

Finns det alltså inga svenska sidor som säljer dom?:( Är inte så haj på det där med att beställla från utlandet, beställer helst från sverige.:o
Kanske HAF-paden är det bästa ändå då...

Börja med att kolla längden på sadeln. Jag misstänker att den faktiskt kan vara för lång för hästen, även om den inte fördelar vikten så kan det bli rätt fula skav. Kompisen hade en kort PRE-korsning som hade en Torsion vilket inte alls funkade, just för att den var för lång för kamelen.

Värt att komma ihåg är att padden är längre än sadeln, och padden kan också komma att skava om den ligger för långt bak. Är framvalvet stort kommer ryttaren längre bak, och då ska man ta det i beaktande också.

Har du diskuterat hästens anläggningsyta med säljaren?

Problemet är väl att skitopadarna inte säljs med rätt namn utan under andra namn. Den paden som hör till min sensation har skitoinlägg och finns hos ***. Om du googlar på sensation så kommer deras sida upp och åf är jättebra att ha att göra med.

*kl*
Heh, när jag nu kikade runt hittade jag ett märke som säljer relativt snygga paddar med memoryfoam-inlägg och schabrakmodeller... Den som ändå hade motsvarande 1400 kronar plus eventuell frakt från Kanada med mer att lägga ut bara så där. Kanske när jag blir vuxen och får ett normalt jobb någon gång i framtiden :D

Hela sadelns anläggningsyta är 53cm. Så det är ju långt. Vilket dom flesta bomlösa verkar vara. Tror dock jag tar risken. Har många bekanta som har bomlösa till sina korta, runda ponnier (dom riktigt billiga modellerna som är lika långa dom)och jag har aldrig hört talats om nått skav trots att dom rider ganska flitigt. Viktigast är ju att det inte blir nått tryck långt bak som det blir i min förstora wintec t.ex. Hade även en pfiff ett kort tag precis när jag hade köpt hästen och där såg jag aldrig till något skav, därimot red jag ju inte så mycket i den.

Och sen vill jag ju ha en riktigt bra pad! Så jag vet att ryggraden går fri. Men verkar ju som det är svårt.:crazy:
Står om sadeln att den har "tjocka/mjuka paneler under". Dom kanske inte behöver så jätte tjock pad då? Kanske räcker ändå med t.ex en HAF.. Hmm..

Vet inte om ProJumping har kommit, men den har ju anläggningsyta 47 cm, kan det vara intressant?

Edit; hade kommit, men kostar lite...

*** verkade ju ha bra paddar och dessutom såna man kan klippa till själv och lägga i som verkar vara i vettigt material.:laugh: Kan man ju egentligen köpa vilken pad som helst och sen bara köpa sån och lägga i.

Nu har jag censurerat bort enskilda butiker ur inläggen, kan vi försöka hålla oss till forumreglerna så tråden får leva kvar? Jag tror fler kan ha nytta av den.

Lovis
moderator

*** verkade ju ha bra paddar och dessutom såna man kan klippa till själv och lägga i som verkar vara i vettigt material.:laugh: Kan man ju egentligen köpa vilken pad som helst och sen bara köpa sån och lägga i.

Jag köpte en grandeurpad med konsfårskinn som Fickor för iläggen, konstskinnet på undersidan alltså. På ovansidan var det påsytt nåt slags antiglidmaterial. Eftrsom jag hatar konstludd och bara tycker att det gör det hela instabilt sprättade jag bort detta, sprättade upp sömmen i överkant av antiglidet på ovansidan, klippte till iläggen så de blev grundare på mitten, (alltså där låret är) och så i med dem där i stället. Tyvärr ha jag rätt korta kåpor på min ensationsadel så jag får nog sätta mig vid symaskinen igen och korta av grandeurvojlocken lite för det ser småtokigt ut nu.

Kan tilläga att jag bara provridit i sadeln på annans häst då min inte är inriden ännu.

http://www.grandeur.de/en_seiten/index.php?site=baumlos#INFO

Jag har en liknande som ser ut som vojlockvarianten på ovanstående länk.

Jag tycker att grandeurpadarna är klart snyggast. Och så kan man välja precis vilka inlägg an vill ha och hur de ska vara formade.

Vissa modeller har också hål i kanalen så att luft ska kunna cirkulera.

Vet inte om ovanstående länk är ok men den är ju till tillverkaren.

Senast ändrad:

En Stella beställd! Hoppas den duger att rida i ett tag framöver tills jag hittar en bra bomsadel. Vem vet, jag kanske blir frälst och inte vill ha nått annat sen.;)
Nu blir det att vänta i 3 lååånga veckor. Vill ha den NU!

Det är en cherokee med lite annat utseende och i syntet.:) Kände inte att jag ville lägga allt för mycket pengar på bomlöst då jag egentligen vill ha en bomsadel.

Snabb sökning på goole, visar att Barefoot har en modell som heter Stella :)

En stylad Cherokee med matchande träns.
Svart med Swarowski-kristaller

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Utrustning Är det någon här som rider i ghost sadel? Jag funderar på att köpa en sådan men har inte suttit i en sådan tidigare. Den bomlösa sadel...
Svar
18
· Visningar
1 053
Utrustning Var på sadelprovning igår och min häst behöver ett bomträ som är 9,5” brett, det kommer bli svårt att hitta en westernsadel i den...
Svar
3
· Visningar
536
Senast: iNHALE
·
R
Utrustning Jag har börjat titta på barbackapaddar och bomlösa sadlar, men det är inget jag har någon erfarenhet av själv. På "min tid" var en... 2
Svar
29
· Visningar
2 220
Senast: iNHALE
·
Utrustning Min unghäst blir tre år iår och av olika anledningar är jag inte så sugen på att sko henne traditionellt, inte just nu iallafall. Men... 2 3
Svar
59
· Visningar
2 463
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Tittar in i ditt kök del 27
  • Rumsväxter 2
  • Barn med magont

Hund, Katt, Andra Djur