Sadellista BOMLÖS

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare FiaPiaLisa
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 1 706
  • Visningar Visningar 229 152
Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Sadellista BOMLÖS

Den är verkligen supersnygg :love: Framförallt när den är sådär tvåfärgad :D
Tack så jättemycket för bilderna!!

Jag antar att du har köpt den utomlands?

kl

sitter här och googlar så datorn glöder och kom på en annan sak; läste att man kan ta bort framvalven på barefoot'sen (funderar främst på en london), finns det någon nackdel med detta? tänker då främst på hur den ligger an mot hästen och om tryckfördelningen försämras? och vad händer med den "fickan" där de sitter?

Svarade på vinst eller förlust på en flera månader gammal annons på hästnet och hade en jäkla tur eftersom hon inte sålt sadeln.

Jag är så nöjd :bump:

En sak är bra, och det är att det kommer fler och fler bomlösa modeller. Snart kan vi välja och vraka! (ehrm, ja eller det tar nog några år, men det är på väg!)

Senast ändrad av en moderator:

Som sagt; Fusk :p

När jag googlade på TM så har jag för mig att jag läste i en gammal tråd här på buke att *** har sålt TM tidigare...för några år sedan. Men jag kanske läste fel :p

Frågan är bara om man ska beställa från Finland, Tyskland eller England. Jag lär ju få skriva på engelska i vilket fall.

Och vilken storlek jag ska ta. Helst vill jag ha en som kan passa både min pålla jag har nu och 2-åringen när det blir dags att börja rida på honom.

En sak är bra, och det är att det kommer fler och fler bomlösa modeller. Snart kan vi välja och vraka! (ehrm, ja eller det tar nog några år, men det är på väg!)

Jag håller med om att det är bra. Det är alltid skönt med alternativ eftersom ingen sadel passar alla hästar. Jag minns när det bara fanns en eller två olika bomlösa att välja mellan. Och ingen av dem var särskilt bra... :crazy:

En sak som jag dock skulle vilja se är fler modeller av paddarna till bomlösa sadlar. De som finns att köpa på de flesta ställen är i mitt tycke inte så värst snygga. För någon som mig som har tummen mitt i handen är det dessutom svårt att sy fickorna för inläggen själv. Jag skulle så gärna vilja ha en padd som ser ut som ett vanligt schabrak (modell snyggare och gärna i flera olika färger att välja mellan) men ändå har ordentliga fickor för inlägg. Hittills har jag dock bara hittat en eller två såna paddar, och ingen av dem var sådär jättesnygg att jag vill lägga över tusen spänn på dem.

Någon som vetmerom Masterback Island eller distanssadeln från Masterback. Såg att det fanns ett inlägg här men bara ett...

Jag håller med om att det är bra. Det är alltid skönt med alternativ eftersom ingen sadel passar alla hästar. Jag minns när det bara fanns en eller två olika bomlösa att välja mellan. Och ingen av dem var särskilt bra... :crazy:
.

Ja jag kommer ihåg för sju år sedan då jag började vandra i den bomlösa sadelns spår... :D

Hrm, den första jag köpte var en typ av islandssadel ..kari pad? väldigt smal kanal, och hela sadeln var... platt.
Fastän sadeln var så B-aktig, så reagerade hästen oerhört positivt och sen dess är vi fast. Vi har nog provat ett tiotal olika nu, kommer inte ihåg namnen på alla, men nu är jag riktigt fast vid mastern =)

...men lilla knightsen får hänga kvar i sadelkammaren ett tag till. Bra-att-ha-sadel!

Fy sjutton, ja... Jag minns de där helt platta bomlösa sadlarna. Rena skräcken för mig med mitt hyfsat breda kallblod :S. Min första egna bomlösa var en Torsion Trekking. Hästen gick skitbra med den... jag fick ont i höfterna. Efter det tog det några år innan jag hittade en bomlös sadel som jag var sugen på att testa igen. Det skulle vara kul att testa de andra modellerna bomlöst som finns nu, det har ju kommit så många!:bump: Men eftersom både jag och hästen är supernöjda med vår Sensation lär det dröja innan jag lägger något annat på hans rygg.

@Calvaro
Man kanske skulle gå och lägga lite fina vinkar till de händiga i pysseltrådarna här på Buke? :p

KL*

Lååång tråd!

Vad för bomlös kan passa till oss? Stor C-ponny, BREEEED manke(vill egentligen inte ha bomlöst men finns inga bomsadlar som passar), jag har byxstorlek xs-s, ägnar oss mest åt uteritt men även lite dressyr och är lite nyfiken att testa på akademiskt eller western i framtiden. Vill ha en sadel som är stadig och som man sitter stadigt i med mycket stöd. Den får ju heller inte vara allt för lång då det ju bara är en c-ponny. Kan lägga upp till ca 6-7000 max.

Tips någon?:laugh:

Kan tillägga att jag helst vill ha en med egna paneler så jag slipper ha speciell pad.:laugh:

Ja precis. Men insåg ganska snart att det enbart är på dom dyrare modellerna och jag vill inte lägga riktigt så mycket pengar på en bomlös..

Har funderat lite på "soffkuddarna" istället. Hur fördelar dom vikten? Vad händer om man lägger vikten i stigbyglarna(typ lättridning) blir belastningen på en punkt då?
Har sett att det finns massvis med knights bomlösa till salu begagnat till bra pris, är dom nått att ha?
Tycker även att barefoot cherokee ser snygg och skön ut, är den bra? :laugh:

Jag hade hellre lagt runt 7000 kr och fått en bra begagnad bomlös än köpt en billigare. De är ofta snedsydda och har en billigare konstruktion. Har du en bred häst får du tänka på att de bomlösa som har separat padd gör hästen ännu bredare att sitta på, akta höfterna.

Har själv haft Fitform, Torsion, ST och Trekker, och tycker att av soffkuddarna är Fitform att föredra (finns inte många ute på marknaden längre), därefter Torsion (rejält sydda, har blivit av med barnsjukdomar). Trekker Master är jag barnsligt förtjust i, men det är en stor sadel som inte passar korta hästar utan behöver t ex ett rejält halvblod.

Det viktigaste - om man väljer soffkudde - är ändå padden. Ingen billig padd, det är A och O att paddens stötdämpande material håller hög kvalité så man inte riskerar att skada hästens känsliga tornutskott. Kvalité kostar som bekant.

Jag kan absolut rekommendera ett begagnatinköp om det är första sadeln, då får du ofta med full utrustning till ett bra pris. En annan variant, ett mellanting mellan soffkudde och bossförsedd är Freeform. Den har uppbyggd sits och ett rätt trevligt utseende, men kräver padd.

Bomlös fördelar inte ut vikten över hela sadelytan, det är hela fördelen. Den behåller vikten där du sitter men dämpar punkttrycket genom padd/bossor. Det betyder att det inte gör vansinnigt mycket om sadeln är någon cm för lång, så länge inte ryttaren sitter på länden, eftersom sadeln inte fördelar ut ryttarens vikt där.

För dig kanske det kan vara vits att titta på islandsbomlösa? De är ju ofta lite kortare än andra, personligen har jag dålig koll då jag inte är på den marknaden, men det finns en del att surfa runt på.

Ja precis. Men insåg ganska snart att det enbart är på dom dyrare modellerna och jag vill inte lägga riktigt så mycket pengar på en bomlös..

Har funderat lite på "soffkuddarna" istället. Hur fördelar dom vikten? Vad händer om man lägger vikten i stigbyglarna(typ lättridning) blir belastningen på en punkt då?
Har sett att det finns massvis med knights bomlösa till salu begagnat till bra pris, är dom nått att ha?
Tycker även att barefoot cherokee ser snygg och skön ut, är den bra? :laugh:

Kolla på blocket, ligger en trekker master ute...

Har kollat lite på *** nu och tycker att cherokee verkar vara en helt okej sadel. Kollar mest på Stella som är samma sadel fast med annat utseende och i syntet vilket gör den lite billigare(och snyggare:D). För sadeln kan väl egentligen inte bli sämre pågrund av materialet?
Det får bli hur det vill med mina höfter bara jag har en sadel jag kan rida i utan dåligt samvete för hästen.:D är ju inte tänkt att vara i evigheter heller. Bara tills det dyker upp en passande bomsadel.

Kan tillägga att jag i så fall har tänkt beställa med en HAF-pad, för vad jag har fattat så är det en av dom bättre?:laugh:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Utrustning Är det någon här som rider i ghost sadel? Jag funderar på att köpa en sådan men har inte suttit i en sådan tidigare. Den bomlösa sadel...
Svar
18
· Visningar
1 069
Utrustning Var på sadelprovning igår och min häst behöver ett bomträ som är 9,5” brett, det kommer bli svårt att hitta en westernsadel i den...
Svar
3
· Visningar
536
Senast: iNHALE
·
R
Utrustning Jag har börjat titta på barbackapaddar och bomlösa sadlar, men det är inget jag har någon erfarenhet av själv. På "min tid" var en... 2
Svar
29
· Visningar
2 222
Senast: iNHALE
·
Utrustning Min unghäst blir tre år iår och av olika anledningar är jag inte så sugen på att sko henne traditionellt, inte just nu iallafall. Men... 2 3
Svar
59
· Visningar
2 465
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Smitare - hur gör ni?
  • Bärväska för liten hund
  • Uppdateringstråd 31