Sadellista BOMLÖS

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare FiaPiaLisa
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 1 706
  • Visningar Visningar 229 152
Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Sadellista BOMLÖS

Snabb sökning på goole, visar att Barefoot har en modell som heter Stella :)

En stylad Cherokee med matchande träns.
Svart med Swarowski-kristaller

Jag suger verkligen på att google-söka. När jag sökte på cherokee stella , eller stella bomlös, så fick jag inte upp något vettigt alls.

Men när jag sökte på exakt "En stylad Cherokee med matchande träns." så kom jag fram :D

Jo jag tyckte det med.:laugh: Jag ville ju egentligen ha en i läder(vanliga cherokee), gillar inte syntet men jag tyckte den såg bättre ut så jag slog till på den ändå.:D Sen gör det ju inget att den är billigare heller för jag antar att det är ungefär samma sadel bara att materialet är annorlunda.:D

Nu har den äntligen kommit!

Stella.jpg

Stella2.jpg

Självklart börja det regna under premiärturen.:grin:

Stella-efter.jpg

Har byt ut framvalvet mot trasor då det var alldeles för smalt. Blev glad när jag upptäckte att den låg helt still vid uppsittning, jag hade ju förväntat mig att den skulle snurra.:laugh:
Är inte riktigt överens med den ridmässigt än men jag antar att det är en vane sak för oss som bara ridit bomsadlar förut?:laugh:

Har sett att det finns speciella stigläder som har spännet nere vid stigbygeln, hur funkar dom? :) För jag tyckte att spännet tryckte in i låret nu..

Du kan använda samma stigläder som nu. Vänd dem upp och ner bara, dvs där stigbygeln sitter nu ska stiglädret sitta fast i stigläderkrampan och spännet ska vara längst ner och "flärpen" peka uppåt. Som på sista bilden på din sadel men helt upp och ner. Sedan köper du en stigläderhållare som håller fast "flärpen", finns på de flesta hästsportvaruhus. Googla stigläderhållare så får du upp flera träffar.

*KL*

Jag har precis provridit min Startrekk dressage och undrar om det är så att man får lite av en "nerförsbackekänsla" i dem?
Sadeln ligger bra och var bekväm att rida i, men det kändes som den puttade mig framåt. Är det vanligt för ST Dressage och skulle man kunna motverka detta med att byta till ett vidare järn och lägga en built up-pad under?

Går inte det så är det väl bara att lära om! :)

KL

Hej svejs! Helt ny bland bomlösa sadlar så jag behöver hjälp:)

Ponnyn ifråga är nyinköpt (kommer på lördag:love:)och ingen utrustning hänger med. Han är omusklad över ryggen och jag tänkte tömköra och dottern får rida i skogen ett bra tag framöver. Han är nästan lite takryggad och har normal manke, rak annars tycker jag.

Blev rekomenderad att köpa en bomlös eftersom det är dumt att köpa en sadel som han kommer växa ur inom ett halvår. Så nu står jag här i bomlösasdjungel:D

Blev lite sugen på en spansk sadel och fastnade för Masterback, är de bra sadlar? Behöver de ordentlig padd under eller? Hur är det med sadelgjordar, stigläder osv är det som till vanliga sadlar?

Vore tacksam för all hjälp jag kan få!:bow:

Äsch nu var masterbacken såld :cry:

Men kan ni tipsa om andra bomfria sadlar som är åt spanska eller barockhållet? Det är ju en djungel där ute och jag vill inte köpa skräp:o

Jag är jättenöjd med min Star trekk Espaniola! enda nackdelen är att den har ring för stigläderfäste.

Letar som besatt på beg. sidor! Hittar ingen Star trekk i min prisklass.

Hur är det med chezz, det står läderbom (?) men står som bomfri? Är den bomfri eller inte?? Hur är kvalitén annars?

Sen Hidalgo Valencia, hur är den?

Evigt tacksam för alla svar:bow:

Jag tänker säkerhetsmässigt! Hade mkt hellre haft riktig säkerhetskrampa istället för ring!

Hej alla, tänkte se om ni kan hjälpa mig :)

Som hoppsadel till min häst har jag en bates elavation med blått järn som ligger bra.
Håller på och letar dressyrsadel med har inte hittat rätt ännu.
Ett tag när jag ännu inte hade hittat hoppsadeln så lånade jag en bomlös av en kompis i en "soffkudde modell". Hästen älskade den men jag HATAR soffkuddar så det är ej aktuellt.

Men nu till frågan: Finns det någon bomlös dressyrsadel som ser ut som en vanlig och ger samma stöd, men som är just bomlös? Rekomenderar ni någon speciell? Kan man ta olika framvalv osv? Hästen är normal mot vid och rak i ryggen.

Tack för svar :)

Det finns ju Star Trekk Dressage bland annat. Vet inte hur det är med framvalven osv. för dem dock. Finns även Ansur med fler. Andra här i tråden kan nog tipsa lite bättre.

Jag tänker säkerhetsmässigt! Hade mkt hellre haft riktig säkerhetskrampa istället för ring!

Och hur många gånger har du varit med om att stiglädren glidit ur en säkerhetskrampa?

Säkerheten sitter i stigbygeln, det är den man fastnar i.

Jo, men detta förutsätter att säkerhetslåset är lätt öppningsbart (oljat) - och att du inte blir dragen sidvärts.

Ja, men det känns iaf bättre att stiglädret har en möjlighet att lösa ut än att det inte har det :grin: Bäst funkar nog tex Wintecs krampa skulle jag gissa.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Utrustning Är det någon här som rider i ghost sadel? Jag funderar på att köpa en sådan men har inte suttit i en sådan tidigare. Den bomlösa sadel...
Svar
18
· Visningar
1 054
Utrustning Var på sadelprovning igår och min häst behöver ett bomträ som är 9,5” brett, det kommer bli svårt att hitta en westernsadel i den...
Svar
3
· Visningar
536
Senast: iNHALE
·
R
Utrustning Jag har börjat titta på barbackapaddar och bomlösa sadlar, men det är inget jag har någon erfarenhet av själv. På "min tid" var en... 2
Svar
29
· Visningar
2 220
Senast: iNHALE
·
Utrustning Min unghäst blir tre år iår och av olika anledningar är jag inte så sugen på att sko henne traditionellt, inte just nu iallafall. Men... 2 3
Svar
59
· Visningar
2 463
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka